Populariteit spannende boeken neemt 's zomers toe

21/08/2008 17:14

Nederlands Uitgeversverbond

Zware boekenkopers lezen ook meer kwaliteitskranten

Consumenten die veel boeken kopen en lezen, lezen ook meer kranten en tijdschriften dan gemiddeld. Hun voorkeur gaat uit naar kwaliteitskranten als NRC Handelsblad, de Volkskrant en naar lifestylebladen. Dat blijkt uit de zesde meting die Intomart GfK in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) in juli 2008 uitvoerde naar het lees- en aankoopgedrag van de Nederlandse consumenten. Ook bleek dat net als vorig jaar de populariteit van het spannende boek in de zomer fors toeneemt.

Het accent bij de zesde meting van Intomart GfK (juli 2008) lag op het mediagebruik van de consumenten. Zware kopers, die drie of meer boeken per maand aanschaffen, lezen vaak kwaliteitskranten als NRC Handelsblad, Trouw en de Volkskrant. Ook leest deze groep veel lifestylebladen als VT Wonen en kijken zij het liefst naar de publieke televisiezenders. Zware kopers zijn ouder dan gemiddeld.

Boekenkopers die van spanning houden, lezen relatief vaak Spits en De Telegraaf en roddel- en vrouwenbladen. Op televisie gaat hun voorkeur uit naar SBS6, RTL4 en Nederland 1. Ook deze groep is iets ouder dan gemiddeld. Voor de overige genres geldt dat er een duidelijke samenhang is tussen genres en interesses. Liefhebbers van populair-wetenschappelijke boeken prefereren NRC Handelsblad, kopers van managementliteratuur lezen vooral Het Financieele Dagblad.

De grootste groep consumenten leest ter ontspanning. Hun voorkeur gaat overwegend uit naar gratis dagbladen, alsmede De Telegraaf of het AD. Ze hebben een lichte voorkeur voor de commerciële omroepen en lezen veel tijdschriften (vrouwenbladen als Viva, roddelbladen als Privé en lifestylebladen als VT Wonen). De groep die leest uit interesse, is gemiddeld hoog opgeleid en leest relatief vaak NRC Handelsblad. Daarnaast heeft deze groep een voorkeur voor één van de publieke zenders.

Net als vorig jaar kent de populariteit van het spannende boek in de zomermaanden een opleving. Spannende boeken waren met 27% het meest gekochte genre in juli 2008. Het percentage is vergelijkbaar met dat van juli 2007: 26%. De populariteit van literatuur is deze zomer aanzienlijk gedaald: dit genre kwam in juli 2008 uit op 16%, tegen 24% in juli 2007. Kinderboeken en romantische fictie kwamen dit jaar beide uit op 6%, populair-wetenschappelijke boeken en (auto-)biografieën beide op 5% en reisboeken op 4%.

Over de zomermeting:

Het doel van de kwartaalmetingen van SMB is om het boekenvak inzicht te verschaffen in het gedrag van consumenten ten aanzien van het lenen, lezen en/of kopen van boeken. Voor het onderzoek van juli 2008 zijn in totaal 2001 consumenten benaderd met een vragenlijst, waarvan 1233 een ingevulde lijst hebben teruggezonden.








Nederlands Uitgeversverbond