Nederlands Uitgeversverbond

Persbericht
Amsterdam, 21 augustus 2008

|                                                                     |
|[pic]                                                                |
|Dagbladsites zetten opmars voort                                     |
|Boodschappers weten online dagbladen te vinden                       |
|[pic]                                                                |
|De sites van dagbladen hebben in het eerste halfjaar van 2008 een    |
|forse stijging van het aantal bezoekers gerealiseerd. Het bezoek aan |
|de online kranten is ten opzichte van een jaar eerder met 38%        |
|gestegen. Maandelijks brengt 47% van de Nederlanders, ofwel 6,3      |
|miljoen personen ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer   |
|van deze sites. Ook hebben zij de sites vaker bezocht en lazen zij   |
|gemiddeld meer pagina's.                                             |
|[pic]                                                                |
|Groei in alle doelgroepen                                            |
|De groeiende populariteit van dagbladsites is in alle doelgroepen    |
|terug te vinden. De groei van meer dan 50% onder jongeren zorgt      |
|ervoor dat deze groep bijna net zo vaak op de sites te vinden is als |
|volwassenen. Senioren maken een inhaalslag en zoeken vaker het nieuws|
|op. Verder brengen mannen vaker een bezoek aan de sites dan vrouwen. |
|De harde kern van de bezoekers is echter te vinden in de             |
|leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep|
|leest met grote regelmaat de online krant. Daarnaast is er een sterk |
|verband zichtbaar tussen het publiek en de opleiding en welstand van |
|de bezoeker. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker|
|op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage  |
|opleiding.                                                           |
|Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers, de personen in |
|het huishouden die verantwoordelijk zijn voor de boodschappen. Het   |
|merendeel van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor           |
|boodschappers met kinderen geldt dit in versterkte mate.             |
|Dagblad en site complementair                                        |
|Deze samenstelling van het publiek ontkracht de veelgenoemde stelling|
|dat online kranten een gratis alternatief vormen voor de gedrukte    |
|kranten. Uit het Mediabelevingsonderzoek van 2007 bleek al dat het   |
|lezen van de papieren krant meestal een vast dagelijks ritueel vormt,|
|terwijl de websites zorgen voor een snelle nieuwsupdate tussendoor.  |
|Lezers van zowel papier als beeldscherm vinden de sites een prima    |
|aanvulling op de leesbaarheid en de ontspanning van de gedrukte      |
|krant. In hun functie zijn de kanalen dus complementair en zorgen zij|
|tevens voor een sterkere beleving van het dagblad.                   |
|Aantal visits per bezoeker neemt toe                                 |
|Het aantal bezoeken (gemiddeld per maand) komt in het eerste halfjaar|
|uit op 105 miljoen, een stijging van 69% in vergelijking met 2007.   |
|Gemiddeld legt een bezoeker 17 visits per maand af. Dat was in 2007  |
|nog 14. Vooral mannen zijn frequente dagbladportal-bezoekers,        |
|namelijk 20 keer per maand. Per sitebezoek worden gemiddeld 4 tot 5  |
|pagina's bekeken. De online dagbladen zijn dus niet alleen in bereik |
|gestegen, ook de gebruiksintensiteit neemt toe. Bereikscijfers van   |
|nieuwssites die niet aan dagbladen gelieerd zijn, waaronder nu.nl    |
|laten zien dat ook hun bezoekersaantallen stijgen.                   |
|Aantrekkelijke doelgroepen                                           |
|"Dat de dubbelcijferige groei van de bezoekers alweer een tijd       |
|aanhoudt, verrast ons. Hoewel de online bezoeken het dagelijkse      |
|bereik van dagbladen nog niet hebben geëvenaard, is duidelijk dat de |
|populaire websites voor dagbladuitgevers een belangrijke troef       |
|vormen. Bovendien is de groeiende intensiteit van het gebruik van    |
|online kranten een positief teken" aldus Erik Grimm, Research        |
|Director bij Cebuco.                                                 |

---
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.

BIJLAGE I

Gemiddeld bereikspercentage van dagbladportals per maand
|                             |1e hj 2007  |1e hj 2008  |
|Allen 13+                    |34,0        |46,6        |
|                             |            |            |
|Mannen                       |37,4        |51,9        |
|Vrouwen                      |30,7        |41,5        |
|                             |            |            |
|13-19 jr                     |28,8        |44,5        |
|20-34 jr                     |42,1        |56,2        |
|35-49 jr                     |42,2        |57,3        |
|50-64 jr                     |35,1        |44,4        |
|65+                          |9,5         |16,7        |
|                             |            |            |
|Hoogopgeleid                 |41,2        |58,7        |
|Gemiddeld opgeleid           |34,7        |47,5        |
|Laagopgeleid                 |21,7        |29,6        |
|                             |            |            |
|Boodschappers 20-49 jr       |40,9        |54,3        |
|Boodschappers met kind (0-17 |45,7        |56,0        |
|jr)                          |            |            |
BIJLAGE II

Gemiddeld bereik (in %) van individuele dagbladportals
1e hj 2008

|Portals van landelijke dagbladen      |    |
|AD                                    |14,8|
|Financieele Dagblad                   |1,7 |
|Nederlands Dagblad                    |1,5 |
|NRC                                   |7,4 |
|Reformatorisch Dagblad                |1,7 |
|Staatscourant                         |0,1 |
|De Telegraaf                          |24,0|
|Trouw                                 |5,1 |
|de Volkskrant                         |10,1|
|                                      |    |
|Portals van regionale dagbladen       |    |
|Barneveldse Krant                     |0,2 |
|BN/DeStem                             |3,5 |
|Brabants Dagblad                      |2,9 |
|Dagblad van het Noorden               |2,5 |
|Eindhovens Dagblad                    |1,9 |
|Friesch Dagblad                       |0,4 |
|De Gelderlander                       |2,8 |
|Gooi- en Eemlander                    |0,5 |
|Haarlems Dagblad Kombinatie           |0,6 |
|Leeuwarder Courant                    |1,2 |
|Leidsch Dagblad                       |0,6 |
|De Limburger/Limburgs Dagblad         |1,5 |
|Noordhollands Dagblad                 |1,8 |
|Het Parool                            |2,3 |
|PZC                                   |2,1 |
|De Stentor                            |3,5 |
|Twentsche Courant Tubantia            |1,5 |
|                                      |    |
|Portals van gratis dagbladen          |    |
|DAG                                   |4,6 |
|Metro                                 |1,1 |
|De Pers                               |6,1 |
|Sp!ts                                 |4,6 |
|                                      |    |
|Totaal dagbladsites                   |46,6|