ChristenUnie
Antwoord op kamervragen Ernst Cramer over uitval treinen bij
storingen
Antwoord op kamervragen Ernst Cramer over uitval treinen bij storingen
donderdag 21 augustus 2008 16:56
3521
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat over uitval van treinen bij storingen. (Ingezonden 21
augustus 2008)
1
Kent u het bericht «Vrachtwagen in Ermelo trekt bovenleiding kapot»?1
2
Deelt u de mening dat de informatie op www.ns.nl, Teletekst en
www.9292ov.nl over alternatief vervoer in dit soort situaties
regelmatig te summier is, door het ontbreken van specifiek advies voor
stoptreinreizigers of van een vermelding van het specifieke traject
waarlangs omgereisd kan worden?
3
Bent u bereid om op korte termijn met de vervoerders en ProRail een
actieplan op te zetten om de informatievoorziening bij verstoringen te
verbeteren?
4
Is het waar dat op 23 juni door een verstoring tussen Rotterdam en
Rotterdam Noord rond 14.00 uur geen intercities reden tussen Rotterdam
en Gouda en reizigers werden omgeleid via Den Haag, terwijl het wel
mogelijk was om intercities te laten rijden tussen Rotterdam Alexander
en Gouda?
5
Deelt u de mening dat bij een verstoring tussen Rotterdam en Rotterdam
Noord in beide richtingen minder reizigers worden benadeeld als de
intercities vanuit Gouda zouden doorrijden tot Rotterdam Alexander en
aldaar of ter hoogte van Rotterdam Noord Goederen kop zouden maken
aangezien reizigers van Rotterdam Alexander dan hun
intercity-verbinding houden en doorgaande reizigers, als alternatief
voor omreizen via Den Haag, kunnen kiezen voor de metro bij Rotterdam
Alexander?
6
Deelt u de mening dat de prestatie-indicator «gereden treinen» van het
zorggebied «op tijd rijden» in het vervoerplan 2008 de NS niet
stimuleert om bij verstoringen als deze zo veel mogelijk treinen zo
ver mogelijk door te laten rijden omdat bij de prestatie-indicator
alleen wordt gekeken naar de gerealiseerde aankomstactiviteiten op de
in de concessie vastgestelde knooppuntstations?
7
Bent u bereid om met NS en ProRail in overleg te treden om te kijken
of verfijning van de gestandaardiseerde bijsturingsafspraken en/of de
prestatieindicatoren in het vervoerplan mogelijk is, zodat minder
treinen uitvallen en de uitval wordt beperkt tot zo kort mogelijke
trajecten waardoor zo min mogelijk reizigers bij verstoringen worden
benadeeld?
1 De Stentor, 19 augustus 2008
http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/
ermelo/3577961/Vrachtwagen-in-Ermelo-trektbovenleiding-
kapot.ece
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 9
september 2008)
1
Ja.
2
In het algemeen acht ik de informatie die via de verschillende media
tot de reiziger komt adequaat, maar er is zeker ruimte voor
verbetering en uitbreiding van de beschikbare informatie. Hier wordt
door vervoerders en ProRail hard aan
gewerkt. De informatie op www.ns.nl heeft als doel om de reiziger te
informeren over de oorzaak van verstoringen, de verwachting over de
duur van de verstoringen, en de reiziger een adequaat reisadvies te
geven. Dit is inclusief de mogelijkheden van alternatief vervoer,
specifieke adviezen voor stoptreinreizigers en vermelding van het
specifieke traject waarlangs omgereisd kan worden. De informatie komt
vanuit verschillende organisaties en moet op elkaar afgestemd worden.
NS werkt er continue aan om dit proces verder te verbeteren. Vanaf
maandag 1 september toont NS bijvoorbeeld meer informatie over de
inzet van snel- en stopbussen bij de link Storingen op de homepage.
Ook op het station probeert NS haar reizigers zo goed mogelijk te
adviseren over de reismogelijkheden bij storingen. Op de huidige
lichtkranten (bij de entree van het station) is te weinig ruimte om
specifieke omreisadviezen (wel landelijke omreisadviezen) te geven.
De nieuwe schermen op de perrons (zoals die nu al op Amersfoort
hangen) zullen in de toekomst naast de eerstvolgende trein op dat
perron, ook de volgende trein vanaf dat perron tonen en meer
specifieke informatie per trein, bijvoorbeeld reistips (deze trein
maakt een extra stop in x). Verder kan NS in de toekomst
storingsinformatie op meer schermen dan alleen de lichtkranten tonen.
ProRail is verantwoordelijk voor de informatie op Teletekst (en
levering aan www.9292ov.nl ). Tussen medewerkers van NS en ProRail is
goede afstemming over de consistentie in de berichtgeving over
oorzaak, prognose en reisadviezen bij
verstoringen.
3
Zoals genoemd bij het antwoord op vraag 2 lopen er verschillende
initiatieven die de informatievoorziening in de toekomst verder
moeten verbeteren. NS maakt binnen MOBIS-verband het plan
«Kwaliteitsimpuls actuele OV-reisinformatie op nationale schaal»,
waarin acties zijn opgenomen om de actuele OV-reisinformatie te
verbeteren.
4
Ja, dat klopt. Er was op 23 juni een storing in het
beveiligingssysteem van ProRail tussen Rotterdam CS en Rotterdam
Noord. Hierdoor was er geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam CS
en Rotterdam Noord. Om de reizigers toch zo snel en zo goed mogelijk
te kunnen vervoeren wordt gebruik gemaakt van eerder afgesproken
plannen, zogenaamde
versperringsmaatregelen. Deze maatregelen zijn door NS en ProRail
samen gemaakt. Doordat deze maatregelen van tevoren uitgewerkt zijn
kan de dienstverlening aan de reizigers zo snel en goed mogelijk
ingevuld worden.
Bij de bewuste versperring is door NS en ProRail gekozen voor één van
de vooraf uitgewerkte maatregelen. Het effect van deze maatregel is
dat reizigers die NS vanuit Utrecht, Gouda of Amersfoort via Den Haag
of Schiphol naar otterdam Centraal vervoert een verlenging van de
reistijd van 30 minuten hebben. NS heeft voldoende vervoerscapaciteit
om deze dienstverlening in te vullen. De reistijd met de metro vanaf
Rotterdam Alexander naar Rotterdam Centraal is vergelijkbaar (28 tot
33 minuten). Doordat NS voldoende vervoerscapaciteit kan inzetten is
zij
van mening dat hiermee de dienstverlening aan haar klanten de beste is
op dit traject gegeven de omstandigheden.
5
Voor mijn antwoord over de combinatie met de metro naar Rotterdam
Alexander verwijs ik u naar het antwoord op vraag 4. Voor reizigers
die in Rotterdam Alexander de reis beginnen zou het in stand houden
van de intercity verbinding tussen Rotterdam Alexander en Gouda een
voordeel kunnen zijn. Voor deze groep reizigers gaat NS onderzoeken of
het door u genoemde alternatief een betere dienstverlening oplevert.
6
De indicator «gereden treinen» stimuleert NS in het algemeen om zo
veel mogelijk volgens plan een trein te rijden. Bij een stremming
stimuleert de indicator om voorbij het gestremde traject een
vervangende trein in te zetten. Die telt namelijk mee als gereden
trein. Op het gestremde traject zelf is het NS-belang om zoveel
mogelijk reizigers per trein te vervoeren. Dat scheelt immers
kostbare ingehuurde bussen, waar inzet van eigen treinen en personeel
geen extra kosten veroorzaken. Ook in de scenario's die NS hanteert
wordt dit principe toegepast. Dat NS niet altijd tot het laatste
station voor de stremming doorrijdt, heeft ermee te maken dat niet op
elk station technische voorzieningen aanwezig zijn om treinen te
kunnen keren (een zogenaamde keervoorziening, waardoor het seinstelsel
veilig heen en weer bereden kan worden). Het aanleggen van zo'n
keervoorziening is een kostbare zaak en wordt daarom per lokatie
afgewogen, afhankelijk van de vraag hoe vaak er gebruik van gemaakt
zal gaan worden.
7
Dit proces loopt al bij NS en ProRail, zowel qua bijsturing (de
zogenaamde «warme logistiek») als qua prestatieafspraken. De stappen
die NS en Prorail hierin zetten worden afgestemd met V&W en de
consumentenorganisaties. De nieuwe indicator reizigerspunctualiteit
geeft extra aandacht aan grote stromen, waardoor op
knelpunten/ontregelde situaties zo goed mogelijk afwegingen kunnen
worden gemaakt. In het NS vervoerplan 2009 zal deze indicator als
informatie-item worden opgenomen. NS wil 2009 gebruiken om ervaring
met de nieuwe indicator
op te doen. Afhankelijk van de opgedane ervaring zou deze indicator in
overleg tussen V&W, NS en de consumentenorganisaties na 2009 als
output prestatieafspraak.