Ingezonden persbericht

ChristenUnie stelt vragen over kosten spooronderhoud
Geld voor spoor ongebruikt op de plank

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over de bestedingen van ProRail aan het spooronderhoud. Ernst Cramer: ,,Ik ontvang signalen van spooraannemers dat veel werk blijft liggen omdat het niet aanbesteed wordt en dat daardoor de kwaliteit van het spoor achteruit gaat. De reiziger is hiervan de dupe." Onlangs werd bekend dat ProRail alleen al dit jaar 90 miljoen minder besteed aan groot onderhoud dan was begroot. Ernst Cramer: ,,De minister moet de structurele problemen bij ProRail nu snel oplossen!"

Om het spooronderhoud te verbeteren legt de ChristenUnie in schriftelijke vragen nog een aantal andere verbetervoorstellen voor aan de minister:

- Het betrekken van de spoorbouwers bij het overleg over capaciteitsverdeling van het spoor
- Instellen van een taakgroep die moet onderzoeken welke werkzaamheden niet 's nachts of in het weekend hoeven te worden uitgevoerd om het specialistische spoorwerk aantrekkelijk te houden op de arbeidsmarkt
- Stimuleren van innovaties die beogen de beschikbaarheid van het spoor te vergroten en de daadwerkelijke toepassing van deze innovaties door het wegnemen van belemmerende regelgeving

Concreet vraagt Ernst Cramer waarom de mobiele werkplaats, die juist bedoeld is om in te zetten op baanvakken waar andere sporen gewoon in gebruik kunnen blijven, als gevolg van regelgeving slechts 40 km per uur mag rijden waardoor deze innovatieve werktrein veel minder vaak kan worden ingezet.

////////////
Voor meer informatie: Ernst Cramer, 06-21703437

Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over achterstanden bij spooronderhoud.

* Hebt u kennis genomen van het onderzoek dat het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) recent uitvoerde op verzoek van spooraannemers? (1)
* Klopt het dat ProRail dit jaar 90 miljoen minder besteed aan groot onderhoud dan was begroot? Zo ja, wat is hiervan de oorzaak?
* Deelt u de conclusie van het onderzoek dat er sprake is van 'forse achterstanden bij het onderhoud van het spoor'?
* Kunt u een overzicht geven van de in de markt uitgezette bestedingen en daadwerkelijk uitgevoerde werken van ProRail aan klein onderhoud, groot onderhoud, bovenbouw vernieuwing en overige onderhoudswerkzaamheden en vervangingen in de afgelopen 4 jaar in verhouding tot de begrote budgetten? Wat gebeurt er met de niet bestede budgetten?
* Kunt u aangeven hoe het gesteld is met de staat van het onderhoud van het spoor in verhouding tot een paar jaar geleden? Gaat de staat van onderhoud van het spoor als gevolg van de in het rapport van het EIB genoemde 'forse achterstanden' verder achteruit?
* Deelt u de vrees van de spoorbouwers dat de reizigers met overlast te maken gaan krijgen als gevolg van het uitstel van groot onderhoud? Zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen?
* Klopt het dat bij het overleg inzake het kwantificeren en beschikbaar stellen van capaciteit voor onderhoud de (spoor)bouwers niet zijn betrokken? Zou het niet tot optimalisatie van mogelijkheden kunnen leiden als alle bij het onderhoud betrokken partijen deelnemen aan het overleg inzake de meest efficiente werkwijze bij (groot) onderhoud?
* Bent u bereid een taakgroep in te stellen met als opdracht: terugdringing van onnodig nacht- en weekendwerk mede met het oog op het behoud van voldoende vakmensen voor het spoorwerk?(2)
* Kunt u aangeven op welke wijze innovaties, die beogen de beschikbaarheid van het spoor te vergroten, worden gestimuleerd en ruimte krijgen om daadwerkelijk toegepast te worden. Belemmert regelgeving daadwerkelijk en effectief toepassen van innovatieve werkwijzen?
* Klopt het dat de mobiele werkplaats, welke door de minister officieel in gebruik is gesteld, als gevolg van regelgeving in buitendienstgesteld spoor niet harder dan 40 km per uur mag rijden? Deelt u de mening dat dit de effectieve inzetmogelijkheden onnodig beperkt?

(1) Provinciale Zeeuwse Courant (PZC), 17 juli 2008
(2) Cobouw "ProRail start debat duur nachtwerk", 30 mei 2008

Informatie uit de Tweede Kamer gecombineerd met achtergronddossiers en het laatste politieke nieuws.
Informatie ter oriëntatie op een bezoek, uitleg over hoe wetten tot stand komen en een rondgang door de geschiedenis van de Staten-Generaal.
Kijk nu op www.tweedekamer.nl



Ingezonden persbericht