Ingezonden persbericht

38,8 MILJOEN WINST VOOR FUJIFILM TILBURG

Tilburg, 21 augustus 2008 ­ FUJIFILM Manufacturing Europe b.v. in Tilburg heeft in
het fiscaal jaar 2008 (1 april 2007 ­ 31 maart 2008) een winst geboekt van ruim 38,8
miljoen. Dat staat in het Jaarverslag 2008 dat vandaag werd gepresenteerd. De
toegenomen verkoop van offsetplaten is de belangrijkste reden voor de groei van de
winst, die vorig jaar ruim 32 miljoen bedroeg.

De omzet laat een daling zien, en bedraagt ruim 474 miljoen euro tegenover 517 miljoen
in het jaar ervoor. Dit komt vooral doordat er definitief geen filmrolletjes meer werden
verkocht in het fiscale jaar. FUJIFILM staat op het punt om nieuwe grote investeringen
te doen in een nieuwe offsetplatenfabriek op het terrein. Hier is 96 miljoen mee

gemoeid. Dit najaar gaat hiervoor de eerste spade de grond in. Deze lijn moet in het
najaar van 2009 in productie zijn.

President Peter Struik licht de cijfers toe: "In 2006 hadden we bijna 53 miljoen verlies door de
afboekingen na het sluiten van de filmrolletjesfabriek. In 2007 kwamen we terug met een winst
van ruim 32 miljoen. We hebben met 38,8 miljoen winst een goed jaar gehad, zeker als je kijkt
naar de markt. De cijfers van 2008 tonen aan dat FUJIFILM Tilburg weer stevig in het zadel zit
en de blik op de toekomst kan richten."

Stevige speler op fotopapiermarkt
Om de hevige concurrentie in de markt voor foto- en printpapier het hoofd te kunnen bieden
besloot FUJIFILM het basispapier voortaan gelamineerd in te kopen. Eind maart 2009 eindigt
daarom het lamineren in Tilburg. De medewerkers van de lamineerfaciliteit worden
overgeplaatst naar de nieuw te bouwen lijn voor offsetplaten, die later dat jaar in bedrijf wordt
genomen. Voor het eerst levert de grafische sector (offsetplaten) een groter deel van de winst
dan fotopapier. Dit heeft maken met de hevige concurrentie in de fotografische sector en het
feit dat de tweede coatinglijn voor offsetplaten vanaf het begin van het fiscaal jaar operationeel
was. FUJIFILM Tilburg is echter vastberaden een sterke speler te blijven op de fotopapiermarkt
ondanks de zware marktomstandigheden. Dit heeft het bedrijf reeds geïllustreerd met de
introductie van de kwalitatief hoogstaande producten Pearl- en Albumpapier. Ook de
introductie dit voorjaar van Excellight, een product voor buitenreclame dat voortborduurt op de
fotopapiertechniek, onderstreept dit. Tijdens de Photokina, een internationale beurs in Keulen,
introduceert FUJIFILM Tilburg weer nieuwe fotopapierproducten op de markt.
De Tilburgse afdelingen Research & Development en New Business Development werken
permanent aan de ontwikkeling van nieuwe producten, met name halffabrikaten op het gebied

PERSBERICHT
van membaantechnologie voor gasscheiding, waterzuivering en energiewinning. Maar ook op
gebieden als life science en biotechnologie wordt onderzoek verricht voor de ontwikkeling van
nieuwe producten.

Europees hoofdkantoor Tilburg
FUJIFILM Europa is bezig met een reorganisatie om de slagkracht op de Europese markt te
vergroten. Het hoofdkantoor van deze Europese holding zetelt sinds 1 april in Tilburg en heeft
een aantal afdelingen in Düsseldorf. Een aantal personeelsleden is overgegaan van het Tilburgse
productiebedrijf naar de Europese hoofdkantoor, dat ook een aantal taken en activiteiten over
heeft genomen van FUJIFILM Tilburg.

Financiële vooruitzichten
De komende twee jaar staan in het teken van de investering van bijna honderd miljoen euro in
de bouw van de nieuwe productielijn voor offsetplaten. De Europese reorganisatie speelt ook
een rol, omdat Tilburg verder gaat als "contract manufacturer" voor het Europese bedrijf. De
verkoopfunctie is overgebracht naar het hoofdkantoor, dat omzet- en winstverantwoordelijk
wordt. Ook de doorlopende druk op volume en marges blijft van groot belang voor de
bedrijfsvoering. De hiermee gepaard gaande kostenbesparingen worden onverminderd
voortgezet en de Europese organisatie zal vechten voor vergroting van het marktaandeel.

Duurzaamheid
FUJIFILM Tilburg blijft werken aan innovatie, is bezig met de introductie van diverse nieuwe
producten op de markt en wil koploper blijven als duurzaam producerend bedrijf van duurzame
producten. Het vandaag gepresenteerde Jaarverslag 2008, verbeeldt deze
duurzaamheidsambitie. De fotografie staat in zijn geheel in het teken van natuurgebied Huis ter
Heide. De ontwikkeling van dit gebied van Natuurmonumenten, op een steenworp afstand van
de Tilburgse fabriek, vindt plaats met steun van FUJIFILM.

Noot voor de redactie,