Intel: kloof tussen mens en machine in 2050 gedicht

Kontich, 21 augustus 2008 - In 2050 zal de huidige kloof tussen mens en machine zijn gedicht, verwacht Intel. Volgens Chief Technology Officer Justin Rattner staan ons de komende decennia grote veranderingen te wachten op het gebied van sociale interactie, robotica en verbeteringen in het vermogen van computers om de 'echte' wereld waar te nemen. Onderzoekers van Intel zijn al bezig met het bedenken van nieuwe manieren om mensen en machines met elkaar te laten communiceren. Ook verwachten ze dat we al veel eerder dan verwacht de voordelen zullen zien van nieuwe ontwikkelingen in computertechnologie.

"De industrie heeft de afgelopen jaren veel sneller vooruitgang geboekt dan we 40 jaar geleden hadden kunnen denken", zegt Rattner. "Sommigen menen zelfs dat we snel het moment zullen bereiken dat de snelheid van technologische ontwikkelingen exponentieel toeneemt. Dit zou betekenen dat machines in de niet al te verre toekomst de mens qua intelligentie zullen inhalen."

Weg met het laatste kabeltje: draadloze stroom
Stel je voor dat je ergens met je laptop een ruimte binnen loopt en dat de batterij dan wordt opgeladen, in plaats van gebruikt. Onderzoekers van Intel zijn bezig met iets nieuws: de Wireless Resonant Energy Link (WREL). Rattner demonstreerde in San Francisco tijdens een speech voor ontwikkelaars een 60 watt lamp, die zonder stroomkabel of batterij brandde. Diezelfde technologie kan in principe ook gebruikt worden voor het draadloos opladen van een laptopbatterij. Er zijn nog vele technische obstakels die overwonnen moeten worden voordat dit realiseerbaar is, maar het ziet er naar uit dat mobiele Intel-apparaten in de toekomst geen voeding of stroomkabel meer nodig zullen hebben.

Computers die van vorm veranderen
Intel onderzoekt ook of het mogelijk is om met miljoenen kleine microrobots, 'catomen' genoemd, materialen te bouwen die van vorm veranderen. Als hiermee bijvoorbeeld de kast, het scherm en het toetsenbord van een computer gemaakt zouden worden, kan zo'n apparaat fysiek van vorm veranderen, afhankelijk van hoe je het op dat moment gebruikt. Een mobiele computer is dan bijvoorbeeld heel klein als hij in je broekzak of tas zit, of verandert in een mobiele telefoon als je gaat bellen, maar is plat en groot met een toetsenbord als je gaat internetten of een video gaat bekijken.

Het klinkt misschien als science-fiction, maar de eerste stappen zijn al door Intel gezet, met de ontwikkeling van technologie waarmee minuscule siliciumschijfjes gemaakt kunnen worden. Dit soort schijfjes is een van de bouwstenen die nodig zijn om werkende catomen te maken. Uiteindelijk worden kleine apparaatjes van minder dan één millimeter gebouwd. Bijzonder is dat deze technologie geschikt is voor bestaande massaproductietechnieken, zodat er een goede kans is dat dergelijke catomen in de toekomst in grote aantallen geproduceerd kunnen worden.

Robots: van de fabriek naar de keuken
Vandaag worden robots vooral gebruikt in fabrieken, waarbij ze meestal vast zitten gemonteerd aan de vloer en zijn ontworpen om één taak eindeloos en nauwkeurig uit te voeren. Om robots persoonlijk te maken, moeten ze kunnen bewegen en in staat zijn om voorwerpen te manipuleren in de dynamische en vaak rommelige omgeving die wij mensen gewend zijn. Ze moeten zich voortdurend bewust zijn van hun omgeving, bijvoorbeeld door bewegingen te herkennen. Ook moeten ze in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe situaties. Rattner demonstreerde twee werkende prototypes van persoonlijke robots, ontwikkeld door onderzoekers van Intel. Een robot is in staat om objecten te 'voelen' voordat hij ze daadwerkelijk aanraakt, terwijl de andere gezichten herkent en reageert op allerlei commando's, bijvoorbeeld 'ruim deze rommel op'.

Maar het zijn niet alleen de robots die menselijker worden. Er zijn innovaties in ontwikkeling die de communicatie en interactie tussen mensen en machines gemakkelijker zullen maken. Zo maakt de Emotiv EPOC-headset gebruik van hersengolven om bijvoorbeeld de gezichtsuitdrukking, emoties of acties van de drager te meten. Als iemand met een dergelijke headset bijvoorbeeld denkt aan een glimlach of aan het optillen van een object, voert een spelfiguur in een game die handelingen uit.

Over Intel
Intel, marktleider in chipinnovatie, ontwikkelt technologieën, producten en initiatieven die de manier waarop mensen leven en werken voortdurend verbeteren. Meer informatie over Intel is te vinden op www.intel.com/pressroom en op http://blogs.intel.com.

Noot voor de pers: