Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Meer dan 40.000 schadeclaims voor Arriva, Connexxion en Veolia
De Nederlandse busreiziger heeft de vervoerders massaal laten weten
hoe zwaar zij financieel getroffen zijn door de busstaking dit
voorjaar. Arriva en Veolia hebben inmiddels bekendgemaakt hoeveel
claims zij gaan honoreren.
Uit een berekende schatting van ROVER blijkt dat er op dit moment al
meer dan 40.000 verzoeken om schadevergoeding zijn ingediend.
Reizigers zijn boos over de trage afhandeling, de afwijzing van de
vergoeding voor vervangende reiskosten en het feit dat alleen in de
vorm van dagkaarten wordt vergoed.
Het zit reizigers erg dwars dat het zo lang moet duren voor zij iets
horen. Er zijn geen ontvangstbevestigingen gestuurd en velen hebben
nog geen definitief bericht gehad.
Connexxion zegt in een reactie elders "op schema te liggen" met de
beantwoording van de brieven. Connexxion stuurt echter nog steeds
brieven met twee buzzers, terwijl zij in eerder stadium hebben
toegezegd dat abonnementhouders dagkaarten krijgen naar rato van het
aantal gestaakte dagen (inclusief de dagen dat er tijdens de spitsuren
is gereden). Ons advies: stuur de twee buzzers terug en vraag om deze
vergoeding in dagkaarten !
Veolia hult zich in stilte waar het gaat om de Brabantse reizigers
(men schijnt er nog niet uit te zijn met de provincie Noord Brabant)
en werkt de brieven van de overige reizigers in langzaam tempo af.
Arriva is zelfs onbereikbaar voor de pers, maar maakte wel bekend dat
zij 7000 claims gaan honoreren. En dat betekent dat abonnementhouders
dagkaarten krijgen maar bij Arriva tellen de spitsuurdagen net als bij
Veolia slechts voor de helft mee. Een persoonlijk bericht kan men
echter pas rond 1 september verwachten.
Het zit reizigers nog meer dwars dat de onkosten die zij hebben moeten
maken om toch op school of op hun werk te komen niet worden vergoed.
Benzinekosten, treinkosten, taxikosten: de reizigers moeten dit maar
voor eigen rekening nemen en krijgen geen enkele vorm van compensatie.
Vooral de reizigers die geen abonnement hebben (bijvoorbeeld alle
part-time werkende reizigers en gezinnen met kinderen op het
vervolgonderwijs) hebben de meeste schade geleden.
Houders van combikaarten (abonnementen waar bus- en treinrit in
gecombineerd worden) zijn boos omdat zij niets hebben aan de
dagkaarten. Na afloop van een abonnement kunnen zij deze dagkaarten
gebruiken, maar moeten dan wel losse treinkaartjes daarbij kopen en
dat is duurder dan het abonnementstarief. En stukken onhandiger.
Bovendien: je moet dan weer stempelen en een abonnementhouder denkt
daar natuurlijk niet aan. Gevolg: boetes !
Het OV loket en ROVER hebben de vervoerders twee mogelijkheden gegeven
om deze belangrijke klantengroep tegemoet te komen, maar de directies
van de vervoerders hebben tot op heden geen enkele reactie gegeven.
ROVER en het OV loket staan op dit moment de individuele reiziger met
raad en daad bij, maar zij beraden zich op dit moment over extra
acties om het reizigersbelang te verdedigen.