Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Meer dan 40.000 schadeclaims voor Arriva, Connexxion en Veolia

De Nederlandse busreiziger heeft de vervoerders massaal laten weten hoe zwaar zij financieel getroffen zijn door de busstaking dit voorjaar. Arriva en Veolia hebben inmiddels bekendgemaakt hoeveel claims zij gaan honoreren.
Uit een berekende schatting van ROVER blijkt dat er op dit moment al meer dan 40.000 verzoeken om schadevergoeding zijn ingediend. Reizigers zijn boos over de trage afhandeling, de afwijzing van de vergoeding voor vervangende reiskosten en het feit dat alleen in de vorm van dagkaarten wordt vergoed.

Het zit reizigers erg dwars dat het zo lang moet duren voor zij iets horen. Er zijn geen ontvangstbevestigingen gestuurd en velen hebben nog geen definitief bericht gehad.

Connexxion zegt in een reactie elders "op schema te liggen" met de beantwoording van de brieven. Connexxion stuurt echter nog steeds brieven met twee buzzers, terwijl zij in eerder stadium hebben toegezegd dat abonnementhouders dagkaarten krijgen naar rato van het aantal gestaakte dagen (inclusief de dagen dat er tijdens de spitsuren is gereden). Ons advies: stuur de twee buzzers terug en vraag om deze vergoeding in dagkaarten !
Veolia hult zich in stilte waar het gaat om de Brabantse reizigers (men schijnt er nog niet uit te zijn met de provincie Noord Brabant) en werkt de brieven van de overige reizigers in langzaam tempo af. Arriva is zelfs onbereikbaar voor de pers, maar maakte wel bekend dat zij 7000 claims gaan honoreren. En dat betekent dat abonnementhouders dagkaarten krijgen maar bij Arriva tellen de spitsuurdagen net als bij Veolia slechts voor de helft mee. Een persoonlijk bericht kan men echter pas rond 1 september verwachten.

Het zit reizigers nog meer dwars dat de onkosten die zij hebben moeten maken om toch op school of op hun werk te komen niet worden vergoed. Benzinekosten, treinkosten, taxikosten: de reizigers moeten dit maar voor eigen rekening nemen en krijgen geen enkele vorm van compensatie. Vooral de reizigers die geen abonnement hebben (bijvoorbeeld alle part-time werkende reizigers en gezinnen met kinderen op het vervolgonderwijs) hebben de meeste schade geleden.

Houders van combikaarten (abonnementen waar bus- en treinrit in gecombineerd worden) zijn boos omdat zij niets hebben aan de dagkaarten. Na afloop van een abonnement kunnen zij deze dagkaarten gebruiken, maar moeten dan wel losse treinkaartjes daarbij kopen en dat is duurder dan het abonnementstarief. En stukken onhandiger. Bovendien: je moet dan weer stempelen en een abonnementhouder denkt daar natuurlijk niet aan. Gevolg: boetes !
Het OV loket en ROVER hebben de vervoerders twee mogelijkheden gegeven om deze belangrijke klantengroep tegemoet te komen, maar de directies van de vervoerders hebben tot op heden geen enkele reactie gegeven.

ROVER en het OV loket staan op dit moment de individuele reiziger met raad en daad bij, maar zij beraden zich op dit moment over extra acties om het reizigersbelang te verdedigen.