Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol Group: Netto resultaat (excl. waardeveranderingen vastgoed en eenmalige belastingbate in 2007) over eerste halfjaar 2008 8,3% lager dan jaar ervoor

Bezorgdheid over concurrentiepositie Schiphol

Persbericht
Schiphol, 21 augustus 2008

· Het netto resultaat van Schiphol Group, inclusief waardeveranderingen vastgoed, over het eerste halfjaar van 2008 is ten opzichte van dezelfde periode in 2007 met 32,9% gedaald, van EUR 142,8 miljoen tot EUR 95,8 miljoen.
· Exclusief waardeveranderingen vastgoed ad EUR 9,9 miljoen in 2008 (EUR 45,3 miljoen in 2007) is het netto resultaat met 18,9% gedaald van EUR 109,1 miljoen tot EUR 88,4 miljoen. · Het netto resultaat, exclusief waardeveranderingen vastgoed en exclusief een eenmalige belastingbate ad EUR 12,7 miljoen in 2007, is met 8,3% gedaald, van EUR 96,4 miljoen naar EUR 88,4 miljoen. · De netto omzet van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2008 gestegen met 1,7%, van EUR 540,2 miljoen naar EUR 549,5 miljoen.
· Het exploitatieresultaat is afgenomen met 23,5%, van EUR 179,3 miljoen tot EUR 137,2 miljoen. · De EBITDA is afgenomen met 16,3%, van EUR 265,2 miljoen tot EUR 221,9 miljoen. · De winst per aandeel is gedaald met 32,9%, van EUR 834 naar EUR 559.

Samenvatting belangrijkste business resultaten
· Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport is gestegen met 2,1% tot 24,1 miljoen passagiers, waarvan 22,8 miljoen passagiers via Amsterdam Airport Schiphol (+2,0%).
· Vooral als gevolg van de generieke verlaging van de havengeldtarieven voor Amsterdam Airport Schiphol van gemiddeld 8,7% per 1 november 2007 was er in het eerste halfjaar van 2008 sprake van een daling van de opbrengsten uit havengelden met 2,6%. · De kosten voor door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen op Amsterdam Airport Schiphol zijn gestegen met EUR 4,5 miljoen (+4,5%) tot EUR 105,5 miljoen. De inkomsten uit de Security Service Charge bleven hier in de eerste helft van 2008 EUR 5,0 miljoen bij achter. · De Business Area Consumers, inmiddels goed voor bijna 50% van het exploitatieresultaat, zag haar exploitatieresultaat stijgen met EUR 2,1 miljoen, met name door de hogere opbrengsten in de See Buy Fly-winkels en goed bezochte, nieuwe horeca outlets. · Er was sprake van een veel minder sterke stijging van de waarde van het vastgoed van de Business Area Real Estate: EUR 9,9 miljoen tegen EUR 45,3 miljoen in 2007. Dit komt vooral doordat in het eerste halfjaar van 2008 geen opleveringen en verkopen van vastgoed hebben plaatsgevonden. · De buitenlandse activiteiten van de Business Area Alliances & Participations hebben in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 9,3 miljoen bijgedragen aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2007: EUR 11,2 miljoen).

Reactie president-directeur Gerlach Cerfontaine
"Het eerste halfjaar van 2008 is qua netto-resultaat en ontwikkeling van het passagiersvolume positief verlopen. Zoals wij al eerder dit jaar hebben aangegeven zal mede als gevolg van de invoering van de vliegbelasting op 1 juli 2008 het aantal passagiers via Amsterdam Airport Schiphol over heel 2008 niet of nauwelijks stijgen. Deze belastingmaatregel dreigt - in combinatie met de stijgende securitykosten - de concurrentiepositie van Schiphol nadelig te beïnvloeden. Daarnaast houden we er ernstig rekening mee dat er als gevolg van de hoge kerosineprijzen en de wereldwijde verslechtering van het economische klimaat in 2009 opnieuw geen groei van het aantal passagiers zal zijn." Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 2
Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward -looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward -looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien. Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 3
Belangrijkste financiële resultaten
EUR miljoen tenzij anders vermeld HJ 08 HJ 07 * +/- 2007 Netto omzet 5 49.5 5 40.2 1.7% 1 ,146
Resultaat uit verkoop vastgoed - 2 .8 - 3
Waardeveranderingen vastgoed 9 .9 4 5.3 -78.2% 1 12 Bedrijfslasten 4 22.2 4 08.9 3.2% 8 41
Exploitatieresultaat 1 37.2 1 79.3 -23.5% 4 20
Resultaat voor belastingen 1 28.8 1 73.2 -25.6% 3 95 Netto resultaat (resultaat toekomend aan aandeelhouders) 9 5.8 1 42.8 -32.9% 3 16 Netto resultaat exclusief waardeveranderingen vastgoed 8 8.4 1 09.1 -18.9% 2 33 Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen 8 4.7 8 5.9 -1.3% 1 75 EBITDA 1) 2 21.9 2 65.2 -16.3% 5 95
Investeringen in vaste activa 1 44.9 1 80.4 -19.7% 3 75 Kasstroom uit operationele activiteiten 2 31.9 1 39.8 65.8% 3 13 Kernratio's
Leverage 2) per 30 juni 26.8% 23.3% 23.5%
FFO interest dekkingsratio 3) 8 .1 6 .3 8
Winst per aandeel 5 59 834 -32.9% 1,844
Bedrijfsomvang (in aantallen)
Vliegtuigbewegingen handelsverkeer 4) 2 26,765 2 27,089 -0.1% 4 65,686 Passagiersbewegingen (x 1.000) 4) 2 4,120 2 3,623 2.1% 5 0,898 Vracht (x 1.000 ton) 4) 8 04 7 65 5.1% 1 ,610
Gemiddeld effectieve bezetting op basis van fte's 2 ,490 2 ,446 1.8% 2 ,459 1) Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen 2) Rentedragend vreemd vermogen / (eigen vermogen plus rentedragend vreemd vermogen) in % 3) Funds from operations / rentelasten leningen en leaseverplichtingen 4) Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport Netto omzet
De netto omzet van Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2008 bedraagt EUR 549,5 miljoen. Dit is, vergeleken met de EUR 540,2 miljoen uit dezelfde periode in 2007, een toename van 1,7%. De netto omzet is als volgt verdeeld over de vier business areas: EUR miljoen HJ 08 HJ 07 * +/- 2007
Aviation 299,8 306,9 -2,3% 650
Consumers 146,5 138,8 5,6% 301
Real Estate 65,6 61,0 7,6% 124
Alliances & Participations 37,6 33,5 12,2% 71
Netto omzet 549,5 540,2 1,7% 1 .146
De netto omzet is als volgt verdeeld over de verschillende omzetcategorieën: EUR miljoen HJ 08 HJ 07 * +/- 2007
Havengelden 302,0 310,2 -2,6% 6 56
Concessies 61,5 60,0 2,6% 1 29
Verhuringen 68,3 62,1 9,8% 1 27
Autoparkeergelden 45,1 42,2 6,9% 8 9
Winkelverkopen 31,4 29,5 6,5% 6 4
Overige activiteiten 41,2 36,1 14,0% 8 0
Netto omzet 549,5 540,2 1,7% 1 .146
De netto omzet uit havengelden daalt met EUR 8,2 miljoen. Hierin begrepen is een daling van EUR 17,8 miljoen vanwege de door de NMa opgelegde generieke verlaging van de tarieven voor Amsterdam Airport Schiphol met ingang van 1 november 2007. Deze tariefdaling wordt deels gecompenseerd door een toename van het aantal passagiers en een stijging van het gemiddelde startgewicht. *) Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden (zie pagina 13) Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 4
Overige resultaten uit vastgoed
De overige resultaten uit vastgoed bedroegen EUR 9,9 miljoen en zijn EUR 38,2 miljoen lager dan in het eerste halfjaar van 2007 (EUR 48,1 miljoen). Dit is het gevolg van een relatief sterke stijging van de waarde van het vastgoed in 2007 en doordat in 2008 geen verkopen en opleveringen van vastgoed hebben plaatsgevonden, terwijl dit in 2007 wel het geval was. Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen over het eerste halfjaar 2008 met 3,2% tot EUR 422,2 miljoen. · Het totaal aan uitbestedingen en externe kosten steeg met 4,9%, van EUR 231,8 miljoen tot EUR 243,1 miljoen. De kosten voor beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol zijn over het eerste half jaar 2008, vergeleken met dezelfde periode in 2007, met EUR 4,5 miljoen (+4,5%) gestegen tot EUR 105,5 miljoen. Daarnaast is de toename het gevolg van hogere kosten voor overige uitbestedingen (EUR 5,2 miljoen), voor onderhoud in verband met naar 2008 verschoven planningen (EUR 1,7 miljoen), voor energie en water door prijsstijgingen en stijging in het verbruik (EUR 1,5 miljoen) en voor inhuur van personeel (EUR 1,6 miljoen). Deze kostenstijgingen worden deels gecompenseerd door lagere advieskosten (EUR 2,9 miljoen).
· De personeelskosten namen met 6,2% toe, van EUR 84,5 miljoen tot EUR 89,7 miljoen. Deels is dit een gevolg van de toename van het gemiddelde aantal personeelsleden met 44 fte (+1,8%) tot 2.490 fte in 2008. Daarnaast is de stijging van de personeelskosten onder meer het gevolg van de algemene verhoging van salarissen van 2,75% per 1 april 2007 en 1 april 2008 conform de in het voorjaar van 2007 afgesloten tweejarige CAO;
· De kosten van afschrijvingen namen af met 1,3%, van EUR 85,9 tot EUR 84,7 miljoen. Exploitatieresultaat
Het exploitatieresultaat over het eerste halfjaar 2008 is ten opzichte van het jaar ervoor gedaald met 23,5%, van EUR 179,3 miljoen tot EUR 137,2 miljoen. De stijging van de netto omzet met 1,7% bleef achter bij de stijging van de bedrijfskosten met 3,2%. Dit komt vooral door de daling van de opbrengsten uit havengelden met EUR 17,8 miljoen als gevolg van de generieke verlaging van gemiddeld 8,7% van de havengeldtarieven voor Amsterdam Airport Schiphol per 1 november 2007. Gecorrigeerd voor dit effect zou de netto omzet met 5,0% gestegen zijn. De EBITDA (het exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen) bedroeg EUR 221,9 miljoen in 2008 tegen EUR 265,2 miljoen over 2007. Financiële baten en lasten
Het negatieve saldo van financiële baten en lasten over het eerste halfjaar van 2008 bedroeg EUR 15,4 miljoen tegen EUR 14,5 miljoen over dezelfde periode in 2007. Dit is vooral het gevolg van een lager gemiddeld saldo aan liquide middelen.
Netto resultaat
Het netto resultaat van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2008 gedaald met 32,9%, van EUR 142,8 miljoen tot EUR 95,8 miljoen. Deze daling kan deels worden toegeschreven aan de minder sterke stijging van de waarde van het vastgoed van de onderneming van EUR 7,4 miljoen in het eerste halfjaar van 2008 tegen EUR 33,7 miljoen na belasting in het eerste halfjaar van 2007 (voor belasting respectievelijk EUR 9,9 miljoen en EUR 45,3 miljoen). Daarnaast was in het netto resultaat over 2007 een eenmalige belastingbate begrepen ad EUR 12,7 miljoen uit de voorlopige afwikkeling van de aangifte over 2004. Exclusief de waardeveranderingen van het vastgoed en de eenmalige belastingbate is het netto resultaat met 8,3% gedaald, van EUR 96,4 miljoen naar EUR 88,4 miljoen. Dit resterende verschil wordt verklaard door een stijging van de netto omzet (EUR 9,3 miljoen) ondanks de per 1 november 2007 opgelegde generieke verlaging van havengeldtarieven, een daling van het resultaat verkoop vastgoed (EUR 2,8 miljoen), hogere bedrijfslasten (EUR 13,3 miljoen) vooral in verband met door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen, per saldo hogere financiële lasten (EUR 0,9 miljoen), een lager resultaat deelnemingen (EUR 1,4 miljoen) en hogere winstbelasting door een hoger resultaat voor belasting na correcties (EUR 0,8 miljoen).
Vooruitzichten
De directie van Schiphol Group handhaaft haar in het Jaarverslag 2007 uitgesproken winstverwachting. Voor heel 2008 wordt een netto resultaat verwacht dat, exclusief de waardeveranderingen van het vastgoed, mede als gevolg van de invoering van de vliegbelasting op 1 juli 2008, lager zal liggen dan dat over 2007.
Het investeringsniveau over 2008 zal naar verwachting circa EUR 125 miljoen lager uitkomen dan het eerder geraamde bedrag van EUR 550 miljoen, vooral door lagere investeringen van de Business Areas Consumers en Real Estate.
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 5
Gang van zaken in de business areas
Aviation
De Business Area Aviation heeft Amsterdam Airport Schiphol als werkterrein. Aviation levert diensten en faciliteiten aan luchtvaartmaatschappijen, passagiers en afhandelingmaatschappijen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt toezicht op de tarieven en rendementen. Omzetbronnen zijn: havengelden (vliegtuig-, passagiers- en beveiligingsgerelateerde vergoedingen) en concessie-inkomsten (van oliemaatschappijen voor de levering van vliegtuigbrandstof). De Business Area Aviation was in de eerste helft van 2008 goed voor 54% van de netto omzet en 14% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.
EUR miljoen HJ 08 HJ 07 +/- 2007
Netto omzet 2 99,8 3 06,9 -2,3% 6 50
Bedrijfslasten 2 80,4 2 76,6 1,4% 5 55
EDITDA 7 8,4 9 2,3 -15,0% 2 16
Exploitatieresultaat 1 9,4 3 0,4 -36,1% 9 5
Investeringen immateriële en materiële activa 8 6,8 7 9,5 9,2% 2 08 De netto omzet van de business area daalde in de eerste zes maanden van 2008 met 2,3% tot EUR 299,8 miljoen, door een daling van de inkomsten uit havengelden met 3,5% tot EUR 287,1 miljoen. Dit is vooral het gevolg van de generieke tariefsverlaging van gemiddeld 8,7% van de Aviation tarieven per 1 november 2007. Daarnaast was de daling mede een gevolg van een afname van het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer met 0,6% tot 211.531. Het effect van deze inkomstendaling werd gecompenseerd door de toename van het aantal passagiers met 2,0% tot 22,8 miljoen en door een stijging van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging (MTOW) met 2,2%, van 97,3 naar 99,4 ton door het gebruik van gemiddeld grotere vliegtuigen. Door additionele securitymaatregelen namen de kosten voor beveiliging ten opzichte van het eerste halfjaar van 2007 met 4,5% toe tot EUR 105,5 miljoen. Door deze kostentoename liep het tekort op beveiligingsactiviteiten op van EUR 0,5 miljoen in het eerste halfjaar 2007 tot EUR 5,0 miljoen over het eerste halfjaar van 2008.
De bedrijfslasten namen toe met 1,4% tot EUR 280,4 miljoen. Behalve voor beveiliging stegen ook de kosten van ingehuurd en eigen personeel. De afschrijvingen daalden echter in 2008 als gevolg van de versnelde afschrijving in 2007 van de toplaag van de Aalsmeerbaan en door het beëindigen in 2008 van de afschrijvingstermijn van diverse activa zoals van het besturingssysteem van het bagagesysteem. De business area zag de kosten per Work Load Unit (WLU), een maat voor de efficiency, in het eerste halfjaar van 2008 ten opzichte van eerste halfjaar van 2007 afnemen met 1,9% tot EUR 9,07. Eén WLU staat gelijk aan 1 passagier of 100 kg vracht.
In het eerste halfjaar van 2008 werd voor EUR 86,8 miljoen geïnvesteerd op de locatie Schiphol, onder meer in nieuwe bagage- en securityvoorzieningen.
Het percentage van het aantal koffers dat niet tegelijk met de passagiers aankwam (IR-rate) was in de eerste zes maanden van 2008 beter dan dat van Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle, maar slechter dan dat van Frankfurt.
De punctualiteit voor aankomende vluchten bedroeg in het eerste halfjaar van 2008 80,8% en bleef daarmee 0,2 procentpunt achter bij die in 2007 (81,0%); voor vertrekkende vluchten daalde de punctualiteit met 1,4 procentpunt, van 71,9% tot 70,5%. Dit is vooral toe te schrijven aan het stormachtige weer en de sneeuwval in maart.
Ontwikkelingen tarieven
Per 1 november 2007 hebben wij onze tarieven voor Aviation met gemiddeld 8,7% moeten verlagen, omdat de NMa vond dat wij een aantal in 2005 en 2006 gemaakte kosten van Aviation niet in de tarieven hadden mogen verrekenen. Tegen dit besluit van de NMa zijn wij in beroep gegaan. Wij verwachten op zijn vroegst in het vierde kwartaal van 2008 een uitspraak over dit beroep. In 2008 is een EU verordening van kracht geworden waarin de rechten zijn geregeld van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit die reizen per luchtvervoer. Het People Reduced Mobility Committee (PRM Committee), een samenwerking van Schiphol Group, de Schiphol Airline Operators Committee en de Raad voor Chronisch zieken en Gehandicapten, geeft uitvoering aan deze verordening. Om de kosten evenredig te spreiden over alle passagiers die gebruik maken van de luchthaven (zoals Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 6
wordt geëist in de verordening) is een PRM heffing vastgesteld van EUR 0,22 per vertrekkende passagier. De heffing is van kracht geworden op 14 januari 2008. Bij de NMa zijn geen aanvragen ingediend tot wijziging van de door ons vastgestelde tarieven per 1 november 2008. De deadline voor het indienen van een aanvraag was 27 juni jl. Wij zullen de eerder vastgestelde tarieven dus per 1 november 2008 invoeren. Overige ontwikkelingen
Door de KLM en de BARIN is een rechtszaak aangespannen tegen de vaststelling van het toerekeningsysteem voor de havengelden door de NMa (Schiphol heeft zich in deze zaak bij de NMa gevoegd). De mondelinge behandeling van deze zaak was 22 februari jl. De Rechtbank heeft de luchtvaartmaatschappijen op zeven punten in het ongelijk gesteld en op één punt de NMa opgedragen om haar besluit nader te motiveren. Daarbij is nadrukkelijk aangegeven dat het niet betekent dat op dit punt de toerekening onjuist is, maar dat het besluit hierover onvoldoende is gemotiveerd. Op 30 mei 2008 heeft Schiphol Group de Regulatory accounts 2007, overeenkomstig artikel 8.25g4 van de Wet luchtvaart, ingediend bij de NMa en beschikbaar gesteld aan de luchtvaartmaatschappijen. Consumers
De activiteiten van de Business Area Consumers bestaan uit het exploiteren van winkels en autoparkeerterreinen, het uitgeven van concessies voor winkels en horecagelegenheden en het aanbieden van mogelijkheden om te adverteren op Amsterdam Airport Schiphol. De business area is ook actief op luchthavens buiten Nederland met het exploiteren van winkels via managementcontracten. Omzetbronnen zijn: winkelverkopen, autoparkeergelden, concessie-inkomsten, reclame-inkomsten en management fees. De business area was in de eerste helft van 2008 goed voor 27% van de netto omzet en 49% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. EUR miljoen HJ 08 HJ 07 * +/- 2007
Netto omzet 1 46,5 1 38,8 5,6% 3 01
Bedrijfslasten 7 9,1 7 3,5 7,7% 1 57
EDITDA 7 9,7 7 5,9 5,0% 1 66
Exploitatieresultaat 6 7,4 6 5,3 3,2% 1 44
Investeringen immateriële en materiële activa 8 ,8 3 5,4 -75,1% 4 7 *) Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden (zie pagina 13) De netto omzet steeg in de eerste zes maanden van 2008 met EUR 7,7 miljoen (+5,6%) tot EUR 146,5 miljoen.
De inkomsten uit concessies stegen met EUR 1,2 miljoen, voornamelijk door hogere concessieopbrengsten uit See Buy Fly (EUR 0,4 miljoen) en horeca (EUR 0,6 miljoen). De hogere concessieopbrengst van See Buy Fly wordt voornamelijk veroorzaakt door een groei van het aantal internationaal vertrekkende passagiers en betere concessiepercentages. De bestedingen per internationaal vertrekkende passagier in de See Buy Fly winkels op Amsterdam Airport Schiphol namen over het eerste halfjaar met 3,6% af, van EUR 16,55 naar EUR 15,96, vooral vanwege de ongunstige koersontwikkeling van de Amerikaanse dollar en het Britse pond. De hogere concessieopbrengst uit horeca wordt veroorzaakt door goed bezochte, nieuwe horeca outlets voor en achter de paspoortcontrole, zoals Starbucks. Sinds 1 januari 2008 is de luchthaven rookvrij. Het effect van deze maatregel op de horecabestedingen is in het eerste halfjaar 2008 meegevallen. De inkomsten uit parkeren op Schiphol namen met 6,6% ofwel EUR 2,5 miljoen toe tot EUR 40,4 miljoen, door een gemiddeld langere parkeerduur en een tariefsverhoging. De parkeeropbrengsten per in Nederland wonende passagier, transferreizigers niet meegerekend, stegen met 4,4%, van EUR 8,76 in 2007 naar EUR 9,15 in 2008.
De inkomsten uit winkelverkopen (drank en tabak) stegen met EUR 1,9 miljoen, voornamelijk door uitbreiding van het aantal verkooplocaties.
De inkomsten uit het aanbieden van advertentiemogelijkheden zijn in het eerste halfjaar van 2008 met EUR 1,7 miljoen (+28,3%) gestegen ten opzichte van het eerste halfjaar van 2007 door betere verkoopprestaties en uitb reiding van het aantal mediaobjecten. Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 7
De bedrijfslasten stegen, onder meer door hogere personeelskosten bij Schiphol Airport Retail BV en parkeren als gevolg van een stijging van het aantal fte's, en door hogere afschrijvingskosten door activering eind 2007 van enkele grote projecten.
Ten opzichte van de eerste helft van 2007 zijn de investeringen in vaste activa gedaald van EUR 35,4 miljoen naar EUR 8,8 miljoen. Dit wordt grotendeels verklaard doordat in 2007 is geïnvesteerd in contract gerelateerde immateriële vaste activa in verband met de overname van de verkoopactiviteiten van drank en tabak.
In februari is in lounge 2 de eerste airport spa op Schiphol geopend. In deze XpresSpa worden diensten op het gebied van beauty en wellness aangeboden en op beperkte schaal retailproducten verkocht. Het Privium programma, dat in 2001 werd geïntroduceerd op Schiphol en dat frequente reizigers onder meer de mogelijkheid biedt om met behulp van irisherkenning snel de grens te passeren, telt nu bijna 47.000 leden; 9.000 meer dan aan het eind van het eerste halfjaar van 2007. Nieuwe samenwerkingsverbanden
In maart is een samenwerkingsovereenkomst getekend met Guangzhou Baiyun International Airport voor de ontwikkeling van commerciële activiteiten op deze Chinese luchthaven. Het samenwerkingscontract heeft een looptijd van twee jaar, met een optie op verlenging. Real Estate
De Business Area Real Estate ontwikkelt, beheert, exploiteert en belegt in vastgoed op en rond luchthavens in binnen- en buitenland. Het grootste deel van de portefeuille met zowel operationeel als commercieel vastgoed bevindt zich op en rond Amsterdam Airport Schiphol. Omzetbronnen zijn: verhuurinkomsten uit terreinen en gebouwen. Daarnaast draagt de business area in belangrijke mate bij aan het groepsresultaat via overige resultaten uit vastgoed (de verkoop, uitgifte van erfpachten en waardeveranderingen van terreinen en gebouwen). De business area was in de eerste helft van 2008 goed voor 12% van de netto omzet en 32% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. EUR miljoen HJ 08 HJ 07 +/- 2007
Netto omzet 6 5,6 6 1,0 7,6% 1 24
Resultaat uit hoofde van verkoop vastgoedbeleggingen - 2 ,8 -100,0% 3 Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen 9 ,7 4 5,4 -78,6% 1 12 Bedrijfslasten 3 0,9 2 9,1 6,0% 6 5
EDITDA 5 2,7 8 8,4 -40,4% 1 92
Exploitatieresultaat 4 4,4 7 9,9 -44,4% 1 71
Investeringen immateriële en materiële activa 4 1,4 5 9,1 -29,9% 1 09 De netto omzet steeg met 7,6%, van EUR 61,0 tot EUR 65,6 miljoen, onder meer door indexatie en groei van de vastgoedportefeuille van 480.809 m2 per juni 2007 tot 488.461 m2 per juni 2008. De bezettingsgraad van het vastgoed van de business area nam af van 93,4% per juni 2007 naar 92,7% per juni 2008. Deze daling wordt veroorzaakt door de oplevering van een aantal nieuwe panden in 2007 die nog niet volledig verhuurd zijn. De opbrengsten uit overige activiteiten namen af van EUR 5,4 tot EUR 3,8 miljoen, vooral door lagere opbrengsten uit werken ten behoeve van derden. De waardeveranderingen vastgoed bedroegen in het eerste halfjaar 2008 EUR 9,7 miljoen tegen EUR 45,4 miljoen in de eerste helft van 2007. De minder sterke waardestijging wordt veroorzaakt door stabilisatie van de waardegroei ontwikkeling in de algehele vastgoedmarkt en het ontbreken van opleveringen in het eerste halfjaar van 2008. In het eerste halfjaar van 2007 genereerden de opleveringen van vastgoed een positieve waardeverandering van EUR 29,5 miljoen. Daarnaast was het resultaat uit verkoop van vastgoed nihil in het eerste halfjaar van 2008 tegen EUR 2,8 miljoen in het eerste halfjaar van 2007. Vooral hierdoor is het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate in het eerste halfjaar van 2008 met EUR 35,5 miljoen gedaald tot EUR 44,4 miljoen. Exclusief de waardeveranderingen vastgoed is het exploitatieresultaat nagenoeg gelijk gebleven op een niveau van EUR 34,7 miljoen. De bedrijfslasten stegen met EUR 1,8 miljoen tot EUR 30,9 miljoen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn een hogere personele bezetting, hogere kosten verhuur gereed maken en hogere OZB aanslagen. Er werd in het eerste halfjaar van 2008 voor EUR 41,4 miljoen door de Business Area Real Estate geïnvesteerd, vooral in de bouw van een vrachtgebouw voor Panalpina, het multi-tenant kantoorgebouw the Outlook (beide op Schiphol) en in diverse ontwikkelingen op de luchthaven Malpensa (Italië).
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 8
Alliances & Participations
Vanuit de Business Area Alliances & Participations wordt de AirportCity-formule internationaal vermarkt. Onder de business area vallen de binnenlandse luchthavens, overige deelnemingen en buitenlandse luchthavens. Omzetbronnen van de binnenlandse luchthavens zijn hoofdzakelijk havengelden en parkeergelden. De buitenlandse luchthavens dragen bij aan het groepsresultaat door middel van performance fees en dividenden via resultaat deelnemingen, rentebaten en via intellectual property fees. Tot de overige deelnemingen behoren onder meer Schiphol Telematics en Utilities. Schiphol Telematics levert telecomdiensten aan bedrijven op en rond de luchthaven. In Utilities worden omzetten verantwoord voor het transport van elektriciteit en gas en de levering van water. De business area was in de eerste helft van 2008 goed voor 7% van de netto omzet en 4% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. Gegeven de waarderingsmethodiek van deelnemingen (equity method) vormen veranderingen in de reële waarde van deelnemingen geen onderdeel van het resultaat. EUR miljoen HJ 08 HJ 07 +/- 2007
Netto omzet 3 7,6 3 3,5 12,2% 71
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen - 0,1
-100,0% 0
Bedrijfslasten 3 1,6 2 9,7 6,3% 61
EDITDA 1 1,1 8 ,7 28,0% 20
Exploitatieresultaat 6 ,0 3 ,8 59,1% 9
Investeringen immateriële en materiële activa 7 ,9 6 ,4 22,6% 1 0 Binnenlandse luchthavens
De stijging in de netto-omzet van EUR 4,1 miljoen bestaat voor EUR 2,2 miljoen uit een stijging van havengelden. Dit is deels het gevolg van een nieuw contract dat Eindhoven Airport heeft afgesloten met een afhandelaar waarbij de betreffende omzet en kosten afzonderlijk worden gepresenteerd.Daarnaast is het aantal passagiers op Eindhoven Airport gestegen met 9,4% tot bijna 777.000, vooral door een toename van het aantal passagiers van low cost maatschappijen. Ondanks stijgende kosten, vooral door voornoemd contract, realiseerde Eindhoven Airport een stijging van het exploitatieresultaat ten opzichte van 2007 met EUR 0,9 miljoen tot EUR 1,9 miljoen.
Rotterdam Airport zag het exploitatieresultaat dalen met EUR 1,2 miljoen tot EUR 0,9 miljoen, vooral door een stijging van de kosten. Het aantal passagiers op Rotterdam Airport daalde in het eerste halfjaar van 2008 met 3,2% (van 522.000 in 2007 naar 505.000 in 2008). In mei werd Rotterdam Airport drie dagen gesloten voor al het verkeer voor een grondige renovatie van de startbaan. De vluchten werden in die tijd uitgevoerd via Schiphol.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft in mei de aanwijzingsprocedure voor uitbreiding van Lelystad Airport hervat. Deze procedure was in oktober 2007 stil komen te liggen door een uitspraak van de Raad van State over de bestaande vergunning voor de luchthaven. In de nieuwe procedure wordt uitgegaan van 9.000 vliegtuigbewegingen per jaar met toestellen tot 180 passagiers, goed voor 1 tot 1,5 miljoen passagiers.
Buitenlandse luchthavens
De buitenlandse activiteiten van de business area droegen in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 9,3 miljoen bij aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2007: EUR 11,2 miljoen). De daling is het gevolg van een eenmalig belastingvoordeel in Australië in 2007. De belangrijkste bijdrage kwam van de deelneming in Brisbane (EUR 8,0 miljoen in 2008 tegen EUR 10,1 miljoen in 2007). Het aantal passagiers dat gebruik maakte van Terminal 4 op JFK Airport, New York, steeg in de eerste zes maanden van 2008 met 13% tot 4,6 miljoen. Brisbane Airport verwerkte in de eerste zes maanden van 2008 8,9 miljoen passagiers; 5% meer dan in de vergelijkbare periode in 2007. Overige deelnemingen en activiteiten
Het exploitatieresultaat van Utilities steeg met EUR 1,8 miljoen tot EUR 3,2 miljoen en dat van Schiphol Telematics met EUR 0,1 miljoen tot EUR 2,4 miljoen. De Verenigde Staten en Nederland hebben in mei een verdrag ondertekend dat versnelde paspoortcontrole voor reizigers tussen Schiphol en Amerika mogelijk moet maken. In Nederland zal de controle worden uitgevoerd met de al aanwezige Privium-technologie. Dit opent voor Schipholdochter Dartagnan nieuwe mogelijkheden deze technologie internationaal te vermarkten. Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 9
Overige ontwikkelingen
"Alders-tafel"
Op 13 maart 2008 is bij wijze van experiment een aantal hinderbeperkende maatregelen ingevoerd. Ze maken deel uit van twee convenanten die zijn overeengekomen aan de "Alders-tafel", het overleg van omgeving en luchtvaartsector onder leiding van de oud-commissaris van de Koningin in Groningen, Hans Alders, over de toekomst van Schiphol. De convenanten zijn onderdeel van het akkoord dat in juli 2007 in dit overleg werd bereikt om Schiphol toe te staan tot 2010 te groeien tot 480.000 vliegtuigbewegingen per jaar.
Op 2 april 2008 heeft de Tweede Kamer ingestemd met een nieuw Luchthavenverkeerbesluit (LVB) dat in de tweede helft van 2007 is opgesteld door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. Het is gebaseerd op een scenario van 480.000 vliegbewegingen. In juni 2008 had de "Alders-tafel" een advies aan het kabinet moeten uitbrengen over de groeimogelijkheden voor Schiphol tussen 2010 en 2020. Dat is niet gelukt. Er wordt nu naar gestreefd het advies na de zomer uit te brengen.
Reservering parallelle Kaagbaan
De planologische reservering voor de mogelijke aanleg van een parallelle Kaagbaan is op 1 april 2008 door de provincie Noord-Holland niet verlengd, omdat het Rijk volgens de provincie op dat moment onvoldoende perspectief bood op een invulling van de reservering met gunstige effecten voor de omgeving. Daarop verklaarden de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM dat het Rijk zonodig zal ingrijpen om te zorgen dat in de komende tijd geen ruimtelijke ontwikkelingen zullen plaatsvinden die aanleg van de baan onmogelijk zouden maken. Dit is bevestigd in een brief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 24 juli 2008. Reden hiervoor is dat het kabinet in maart is gestart met een lange termijnverkenning naar de toekomst van Schiphol vanaf 2020. Daarin kan de parallelle Kaagbaan een belangrijke rol spelen. De lange termijnverkenning moet eind 2009 gereed zijn. Superdividend
Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van NV Luchthaven Schiphol (handelsnaam Schiphol Group) op 17 april 2008 hebben de aandeelhouders ingestemd met een voorstel van de directie voor een extra uitkering uit de winstreserve bestaande uit: o Een superdividend (eenmalige uitkering ten laste van de winstreserve) van EUR 500 miljoen in 2008, uit te keren in het derde kwartaal van 2008;
o Een tweede superdividend (eenmalige uitkering ten laste van de winstreserve) van maximaal EUR 500 miljoen in 2009, onder bepaalde voorwaarden.
Credit Rating
Standard & Poor's en Moody's Investor Service hebben, met het oog op de geplande uitkering van een superdividend, hun credit rating voor NV Luchthaven Schiphol en Schiphol Nederland BV per 18 april 2008 respectievelijk 14 mei 2008 aangepast. Standard & Poor's verlaagde de rating van AA- met negative outlook naar single A flat met stable outlook en Moody's van Aa3 met stable outlook naar A1 met stable outlook.
Financiering
In juni 2008 heeft Schiphol Group een Euro-Commercial Paper (ECP) programma gelanceerd met een limiet van EUR 750 miljoen. Dit programma komt naast het bestaande Euro Medium Term Note programma van maximaal EUR 1 miljard. Ter ondersteuning van het nieuwe programma heeft Schiphol Group een EUR 400 miljoen gesyndiceerde en gecommiteerde faciliteit gestructureerd met een groep van acht banken. Daarnaast heeft Schiphol Group twee gecommitteerde kredietfaciliteiten bij ABN AMRO en ING. Deze zijn in juli 2008 afgebouwd tot EUR 100 miljoen in totaal. Per 30 juni 2008 was nog geen lening aangetrokken onder het nieuwe programma. Op 4 augustus 2008 heeft Schiphol Group een lening opgenomen van JPY 20 miljard met een looptijd van 30 jaar. De lening in Japanse Yen is meteen omgezet naar EUR 120 miljoen door middel van een valutarente swap. De lening kent een vaste rentecoupon van 5,94% op halfjaarlijkse basis (omgerekend 6,01% op jaarbasis).
Uitbreiding belang in Airport Real Estate Basisfonds Op 1 juli heeft Schiphol Group haar belang in Airport Real Estate Basisfonds CV (ACRE Fund) uitgebreid van 50% naar 60,25% door overname van een deel van de aandelen van ING Real Estate. De overname heeft geen invloed op de zeggenschap van Schiphol Group in de CV. Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 10
Tussentijds geconsolideerd financieel verslag
Geconsolideerde winst- en verliesrekening over de eerste helft van 2008 Toelichting HJ 2008 HJ 2007 *
(in EUR 1.000)
Netto omzet 1 549.545 540.161
Verkoopopbrengst vastgoed - 8.622
Kostprijs verkoop vastgoed - 5.842
Resultaat uit verkoop vastgoed - 2.780
Waardeveranderingen vastgoed 9.887 45.291
Overige resultaten uit vastgoed 2 9.887 48.071
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten 243.117 231.842 Personeelsbeloningen 89.730 84.508
Afschrijvingen 84.722 85.866
Bijzondere waardeveranderingen - -
Overige bedrijfskosten 4.656 6.667
Totaal bedrijfslasten 422.225
408.883
Exploitatieresultaat 137.207 179.349
Financiële baten en lasten 15.400
14.493
Resultaat deelnemingen 7.013 8.393
Resultaat voor belastingen 128.820 173.249
Winstbelasting 3 32.385
30.438
Resultaat 96.435 142.811
Toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 631 16
Aandeelhouders (netto resultaat) 95.804 142.827
Winst per aandeel (x EUR 1) 559 834
Verwaterde winst per aandeel (x EUR 1) 559 834
*) Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden (zie pagina 13) Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 11
Geconsolideerde balans per 30 juni 2008
Activa Toelichting 30 juni 2008 31 december 2007
(in EUR 1.000)
Vaste activa
Immateriële activa 41.526 41.722
Activa t.b.v. operationele activiteiten 2.049.899 2.085.464 Activa in aanbouw of ontwikkeling 630.637 537.079
Vastgoedbeleggingen 925.438 911.361
Latente belastingen 231.038 234.267
Deelnemingen 44.935 46.626
Vorderingen op deelnemingen 47.324 46.180
Overige financiële belangen 12.726 16.590
Leasevorderingen 8.386 9.230
Leningen 3.490 3.400
Derivaten 2.517 1.071
Overige langlopende vorderingen 15.966 12.131
4.013.882 3.945.121
Vlottende activa
Leasevorderingen 1.637 1.540
Leningen 41 41
Activa beschikbaar voor verkoop 15.851 15.851
Handels- en overige vorderingen 189.637 182.827
Liquide middelen 6 118.297 141.786
325.463 342.045
4.339.345 4.287.166
Passiva Toelichting 30 juni 2008 31 december 2007
(in EUR 1.000)
Kapitaal en reserves toekomend
aan aandeelhouders
Geplaatst kapitaal 77.712 77.712
Ingehouden winst 4 2.351.338 2.848.570
Overige reserves 10.819 11.667
2.439.869 2.937.949
Minderheidsaandeelhouders 19.273 18.644
Eigen vermogen 2.459.142 2.956.593
Langlopende verplichtingen
Leningen 635.104 699.270
Leaseverplichtingen 119.827 121.465
Personeelsbeloningen 42.442 43.794
Overige voorzieningen 5 10.000 10.000
Derivaten - 15.558
Overige langlopende verplichtingen 77.173 78.186
884.546 968.273
Kortlopende verplichtingen
Leningen 142.620 83.103
Leaseverplichtingen 3.743 3.463
Derivaten 14.917 129
Winstbelasting 20.691 8.617
Superdividend 4 500.000 -
Handels- en overige schulden 313.686 266.988
995.657 362.300
4.339.345 4.287.166
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 12
Verkort geconsolideerd mutatieoverzicht van het eigen vermogen Minderheids
aandeel
houders Totaal
(in EUR 1.000) Geplaatst Ingehouden Overige
kapitaal winst reserves
Stand per 31 december 2006 77.712 2.611.841 14.322 18.489 2.722.364 Direct in het eigen vermogen verwerkte
mutaties - - 2.894
69 2.825
Resultaat - 142.827 - 16
142.811
Som van het resultaat en direct in het eigen
vermogen verwerkte mutaties - 142.827 2.894
53 139.986
Uitbetaling van dividend - 79.057
- 111
79.168
Stand per 30 juni 2007 77.712 2.675.611 11.428 18.431 2.783.182 Direct in het eigen vermogen verwerkte
mutaties - - 239 41
198
Resultaat - 172.959 - 254 173.213
Som van het resultaat en direct in het eigen
vermogen verwerkte mutaties - 172.959 239 213 173.411 Uitbetaling van dividend - - - - -
Stand per 31 december 2007 77.712 2.848.570 11.667 18.644 2.956.593 Direct in het eigen vermogen verwerkte
mutaties - - 848
109 739
Resultaat - 95.804 - 631 96.435
Som van het resultaat en direct in het eigen
vermogen verwerkte mutaties - 95.804 848
740 95.696
Uitbetaling van dividend - 93.036
- 111
93.147
Toekenning van superdividend - 500.000
- - 500.000
Stand per 30 juni 2008 77.712 2.351.338 10.819 19.273 2.459.142 dividend over 2007, dividend over 2006,
Dividend toekomend aan aandeelhouders (x EUR 1)
Gemiddeld aantal gedurende het boekjaar uitstaande aandelen
Dividend per aandeel (x EUR 1)
79.057.000
betaald in 2008 betaald in 2007
93.036.000
Toekomend aan de
aandeelhouders
171.255
543
171.255
462
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 13
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht over de eerste helft van 2008 (in EUR 1.000) Toelichting HJ 2008 HJ 2007
Kasstroom uit bedrijfsoperaties 244.993 205.829
Betaalde winstbelasting en interest en ontvangen dividend 13.141 65.995
Kasstroom uit operationele activiteiten 231.852 139.834 Kasstroom uit investeringsactiviteiten -149.270 171.831 Vrije kasstroom 82.582 31.997
Kasstroom uit financieringsactiviteiten 106.068
164.578
Netto kasstroom 6 23.486
196.575
Stand liquide middelen per 1 januari 141.704 299.256 Nettokasstroom 23.486
196.575
Koers- en omrekeningsverschillen 3
79
Stand liquide middelen per 30 juni 118.215 102.760 (in EUR 1.000) 30 juni 2008 30 juni 2007
Liquide middelen 118.297 102.842
Schulden in rekening courant 82
82
6 118.215 102.760
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 14
Toelichtingen bij het tussentijdse, geconsolideerd financieel verslag Algemene informatie
NV Luchthaven Schiphol is een naamloze (structuur) vennootschap, statutair gevestigd te Schiphol, gemeente Haarlemmermeer. De vennootschap is ingeschreven op het adres Evert van der Beekstraat 202, 1118 CP te Schiphol, Nederland. NV Luchthaven Schiphol voert als handelsnaam Schiphol Group. Schiphol Group is exploitant van luchthavens en in het bijzonder van AirportCities. Wij willen één van de meest toonaangevende luchthavens zijn van de wereld. Wij creëren duurzame waarde voor onze stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als het meest toonaangevende en efficiënte vervoersknooppunt van lucht-, rail- en wegverbindingen die haar bezoekers en de daar gevestigde ondernemingen 24 uur per dag en 7 dagen per week diensten biedt die zij nodig hebben.
Grondslagen voor consolidatie, waardering en resultaatbepaling Dit tussentijdse, geconsolideerde financiële verslag (hierna: het verslag) is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 Tussentijdse Financiële Verslaggeving. Dit verslag is niet door de accountant gecontroleerd. Dit verslag moet worden gelezen in samenhang met de jaarrekening van Schiphol Group over het boekjaar eindigend op 31 december 2007.
Voor een uitgebreide uiteenzetting van de in dit verslag gehanteerde grondslagen voor consolidatie, waardering en resultaatbepaling wordt verwezen naar de jaarrekening van Schiphol Group over 2007. Deze grondslagen zijn in 2008 niet gewijzigd.
Voornoemde grondslagen zijn in overeenstemming met IFRS1 en worden consistent toegepast op alle informatie die in dit verslag wordt gepresenteerd, tenzij anders is aangegeven. Gedurende de eerste helft van 2008 zijn geen nieuwe IFRS standaarden of interpretaties gepubliceerd die verplicht zijn voor boekjaren eindigend 31 december 2008. Ook heeft Schiphol Group in dit verslag geen IFRS standaarden of interpretaties vervroegd vrijwillig toegepast die pas vanaf latere datum verplicht zijn.. Financiële informatie wordt weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Aanpassing vergelijkende cijfers over 2007
In het halfjaarbericht 2007 werden de omzet en de kosten uit winkelverkopen nog abusievelijk inclusief accijnzen ad EUR 1,2 miljoen verantwoord. Beide worden nu exclusief accijnzen verantwoord. Deze aanpassing heeft geen effect op het resultaat en het eigen vermogen over het eerste halfjaar van 2007. Informatie over seizoensinvloeden
De exploitatie van luchthavens is onderhevig aan seizoensinvloeden. De in dit verslag voor de eerste zes maanden van 2008 opgenomen baten en lasten zijn gerelateerd aan circa 49% (eerste zes maanden van 2007: 48%) van de verwachte vliegtuigbewegingen op jaarbasis en circa 48% (eerste zes maanden van 2007: 47%) van de verwachte passagiersbewegingen op jaarbasis. 1 Met IFRS wordt bedoeld het geheel van regelgeving opgenomen in International Accounting Standards (IAS), International Financial Reporting Standards (IFRS) en Standing Interpretations van het International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC) voorzover aanvaard door de EU. Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 15
Informatie per bedrijfssegment
De omzet per bedrijfssegment is als volgt:
(in EUR 1.000) HJ 2008 HJ 2007 *
Aviation 307.180 313.934
Consumers 156.874 148.271
Real Estate 83.094 80.827
Alliances & Participations 65.258 57.323
Totale omzet 612.406 600.355
Eliminaties -/- 62.861 -/- 60.194
Netto omzet 549.545 540.161
Het exploitatieresultaat per bedrijfssegment is als volgt: (in EUR 1.000) HJ 2008 HJ 2007
Aviation 19.392 30.361
Consumers 67.380 65.321
Real Estate 44.435 79.896
Alliances & Participations 6.000 3.771
Exploitatieresultaat 137.207 179.349
Overige toelichtingen
1. Netto-omzet
De samenstelling van de netto-omzet naar bedrijfsactiviteiten en -segmenten is als volgt: (in EUR 1.000) Aviation Consumers Real Estate
Alliances &
Participations HJ 2008
Havengelden 287.133 - - 14.887 302.020
Concessies 5.684 53.799 938 1.114 61.535
Verhuringen - 6.512 60.327 1.412 68.251
Autoparkeergelden - 40.413 581 4.147 45.141
Winkelverkopen - 31.446 - - 31.446
Overige activiteiten 6.961 14.314 3.772 16.105 41.152 299.778 146.484 65.618 37.665 549.545
(in EUR 1.000) Aviation Consumers Real Estate
Alliances &
Participations HJ 2007 *
Havengelden 297.495 - - 12.693 310.188
Concessies 5.318 52.603 1.071 978 59.970
Verhuringen 162 6.808 53.961 1.209 62.140
Autoparkeergelden - 37.782 521 3.911 42.214
Winkelverkopen - 29.537 - - 29.537
Overige activiteiten 3.966 12.027 5.413 14.706 36.112 306.941 138.757 60.966 33.497 540.161
*) Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden (zie pagina 13) Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 16
2. Overige resultaten uit vastgoed
Het resultaat uit verkoop van vastgoed bedroeg in de eerste zes maanden van 2008 nihil (EUR 2,8 miljoen in 2007). De waardevermeerdering van het vastgoed bedroeg in de eerste zes maanden van 2008 EUR 9,9 miljoen (EUR 45,3 miljoen in 2007). Deze waardeveranderingen houden voor 24,7% (70% in 2007) verband met de ontwikkeling, aankoop en verbouwing van vastgoed en voor 75,3% (30% in 2007) met waardeveranderingen van de bestaande portefeuille. 3. Winstbelasting
In het eerste halfjaar van 2008 bedraagt de effectieve belastingdruk 25,1% (17,6% in 2007) bij een nominaal tarief van 25,5% (25,5% in 2007). Het verschil in 2008 tussen de effectieve belastingdruk en het nominale tarief is het gevolg van andere belastingtarieven en vrijstellingen voor deelnemingen in het buitenland. Het grotere, positieve verschil in 2007 tussen de effectieve belastingdruk en het nominale tarief is vooral het gevolg van een eenmalige belastingbate uit de voorlopige afwikkeling van de aangifte over 2004 ad EUR 12,7 miljoen.
4. Ingehouden winst
Het netto resultaat (resultaat toekomend aan aandeelhouders) over 2008 van EUR 95,8 miljoen (EUR 142,8 miljoen over 2007) is toegevoegd aan de ingehouden winst. In 2008 is, na instemming door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2008 met het voorstel tot winstbestemming in de jaarrekening 2007, een dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders van in totaal EUR 93,0 miljoen. Dit komt neer op een dividend van EUR 543 per aandeel. In dezelfde vergadering hebben de aandeelhouders ingestemd met een voorstel van de directie voor een extra uitkering uit de winstreserve bestaande uit: o Een superdividend (eenmalige uitkering ten laste van de winstreserve) van EUR 500 miljoen in 2008, uit te keren in het derde kwartaal van 2008. Deze eerste termijn is onttrokken aan het eigen vermogen en verantwoord onder de kortlopende schulden. o Een tweede superdividend (eenmalige uitkering ten laste van de winstreserve) van maximaal EUR 500 miljoen in 2009, onder bepaalde voorwaarden. Deze tweede termijn is aangemerkt als voorwaardelijke verplichting en om die reden nog niet onttrokken aan het eigen vermogen. 5. Overige voorzieningen
Gedurende de eerste helft van 2008 hebben zich wat betreft het Groenenbergterrein geen bijzondere ontwikkelingen voorgedaan ten opzichte van de situatie zoals beschreven in het jaarverslag 2007. 6. Netto kasstroom en liquide middelen
De netto kasstroom in 2008 bedroeg EUR 23,5 miljoen negatief tegen EUR 196,6 miljoen negatief in 2007. De stand van liquide middelen nam hierdoor af van EUR 141,7 miljoen per 31 december 2007 tot EUR 118,2 miljoen per 30 juni 2008. De voornaamste oorzaken voor de lagere netto uitstroom van liquide middelen betreffen lagere uitgaven terzake van investeringen en financiering. De investeringen bedroegen EUR 149,3 miljoen in 2008 tegen EUR 171,8 miljoen in 2007. De uitgaven terzake van financiering bedroegen EUR 106,1 miljoen in 2008 tegen EUR 164,6 miljoen in 2007. Het verschil betreft onder meer lager betaalde aflossingen op leningen, deels gecompenseerd door lager ontvangen bedragen uit opgenomen leningen.
Financiering
In juni 2008 heeft Schiphol Group een Euro-Commercial Paper (ECP) programma gelanceerd met een limiet van EUR 750 miljoen. Dit programma komt naast het bestaande Euro Medium Term Note programma van maximaal EUR 1 miljard. Ter ondersteuning van het nieuwe programma heeft Schiphol Group een EUR 400 miljoen gesyndiceerde en gecommiteerde faciliteit gestructureerd met een groep van acht banken. Daarnaast heeft Schiphol Group twee gecommitteerde kredietfaciliteiten bij ABN AMRO en ING. Deze zijn in juli 2008 afgebouwd tot EUR 100 miljoen in totaal. Per 30 juni 2008 was nog geen lening aangetrokken onder het nieuwe programma. Voorwaardelijke vorderingen en verplichtingen
In de jaarrekening 2007 is een toelichting opgenomen betreffende voorwaardelijke vorderingen en verplichtingen per 31 december 2007. Gedurende het eerste halfjaar van 2008 hebben zich, met uitzondering van de eerder onder 4 besproken tweede termijn van het superdividend, geen belangrijke nieuwe voorwaardelijke vorderingen en verplichtingen aangediend noch is er sprake van belangwekkende ontwikkelingen met betrekking tot de per 31 december 2007 al bestaande voorwaardelijke vorderingen en verplichtingen.
Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours : Tel +31 (0) 20 601 26 73 17
Gebeurtenissen na balansdatum
Op 1 juli 2008 heeft Schiphol Group haar belang in Airport Real Estate Basisfonds CV (ACRE Fund) uitgebreid van 50% naar 60,25% door overname van een deel van de aandelen van ING Real Estate. De overname heeft geen invloed op de zeggenschap van Schiphol Group in de CV. Op 4 augustus 2008 heeft Schiphol Group een lening opgenomen van JPY 20 miljard met een looptijd van 30 jaar. De lening in Japanse Yen is meteen omgezet naar EUR 120 miljoen door middel van een valutarente swap. De lening kent een vaste rentecoupon van 5,94% op halfjaarlijkse basis (omgerekend 6,01% op jaarbasis).
Schiphol, 20 augustus 2008
Voor het tussentijds geconsolideerde financieel verslag over de eerste helft van 2008: Raad van Commissarissen
mr. P.J. Kalff, voorzitter
mr. A. Ruys, vice voorzitter
mr. H. van den Broek
dr. F.J.G.M. Cremers
Mevrouw drs. T.A. Maas-de Brouwer
mr. W.F.C. Stevens
T.H. Woltman
Directie
prof. drs. G.J. Cerfontaine, President-directeur
drs. M.M. de Groof, Lid Directie/Chief Commercial Officer mr. A.P.J.M. Rutten, Lid Directie/Chief Operations Officer dr. P.M. Verboom, Lid Directie/Chief Financial Officer Aan de Aandeelhouders, de Raad van Commissarissen en Directie van N.V. Luchthaven Schiphol BEOORDELINGSVERKLARING
Opdracht
Wij hebben het in dit persbericht op pagina 9 tot en met 16 opgenomen Tussentijds geconsolideerd financieel verslag van N.V. Luchthaven Schiphol te Schiphol bestaande uit de geconsolideerde balans, de geconsolideerde winst-en-verliesrekening, het verkorte mutatieoverzicht eigen vermogen en het verkorte geconsolideerde kasstroomoverzicht en toelichtingen over de periode 1 januari 2008 tot en met 30 juni 2008 beoordeeld. De Directie van de vennootschap is verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van het Tussentijds geconsolideerd financieel verslag in overeenstemming met IAS 34 'Tussentijdse Financiële Verslaggeving' zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij het Tussentijds geconsolideerd financieel verslag op basis van onze beoordeling.
Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van het Tussentijds geconsolideerd financieel verslag verricht in overeenstemming met Nederlands recht waaronder Standaard 2410, "Het beoordelen van tussentijdse financiële informatie door de openbaar accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen accountantsverklaring af. Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat het Tussentijds geconsolideerd financieel verslag niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.
Amsterdam, 20 augustus 2008
PricewaterhouseCoopers Accountants NV
J.A.M. Stael RA

Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs P.O.Box 7501 1118 ZG Schiphol The Netherlands Tel: +31 (0) 20 601 26 73 Fax +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schipholgroup.nl Buiten kantooruren / after business hours: Tel +31 (0) 20 601 26 73


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl