ProRail
Persbericht
22-08-2008
Nieuw spoorboekje 2009: 100 duizend treinritten meer
In 2009 gaan er opnieuw meer treinen rijden dan dit jaar. ProRail, NS,
de regionale vervoerders en de goederenvervoerders hebben vandaag hun
plannen bekend gemaakt om volgend jaar honderdduizend treinen meer te
laten rijden. Daarmee komt er opnieuw meer ruimte voor groei van het
aantal treinreizigers. In totaal zijn er volgend jaar 3,1 miljoen
treinritten over het Nederlandse spoor. Het nieuwe spoorboekje gaat in
op 14 december 2008.
Ieder jaar wordt na een lange periode van plannen en overleggen eind
augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de
reizigers- en goederenvervoerders en benodigde tijd voor het
noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn samengevoegd, waarna wordt
gekeken of alles past op het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Na
veel gepuzzel en constructief overleg konden bijna alle verzoeken
worden gehonoreerd. Een enkele keer was er sprake van overlappende
aanvragen van vervoerders of kon op een enkel traject niet al het
onderhoud in de nacht worden uitgevoerd.
Reizigersvervoer
In 2009 rijden op verschillende trajecten meer treinen. Ook worden op
sommige stations extra stops gemaakt en wordt het nachtnet verder
uitgebreid. De belangrijkste wijzigingen in 2009:
Utrecht-Schiphol: NS verdubbelt het aantal Intercityâs tussen Utrecht,
Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Zuid en Schiphol van 2 keer per uur
naar ieder kwartier.
Utrecht-Breukelen: verdubbeling van de frequentie op maandag tot en
met vrijdag (tot 20.00 uur), vier keer per uur een Sprinter.
Nachtnet Rotterdam-Gouda-Utrecht: op donderdag-, vrijdag- en
zaterdagnacht ieder uur een rechtstreekse nachttrein.
Haarlem-Amsterdam: in de spitsuren gaat het aantal verbindingen van 6
naar 8 per uur.
Deventer-Almelo-Enschede: meer stoptreinen.
Holendrecht: nieuw station tussen Amsterdam Bijlmer en Abcoude waar 2
keer (in de spits 4 keer) per uur een Sprinter gaat stoppen.
Arnhem: er komt weer een doorgaande Intercity
Zwolle-Arnhem-Nijmegen-âs-Hertogenbosch-
Roosendaal en een doorgaande stoptrein Zutphen-Arnhem-Nijmegen.
De Intercity Arnhem-Den Haag wordt vervangen door een Intercity
Nijmegen-Arnhem-Schiphol en een Intercity Utrecht-Den Haag. Al deze
treinen rijden 2 keer per uur.
West-Friesland: er gaan 2 Intercityâs per uur rijden van Enkhuizen via
Hoorn naar Amsterdam en 2 Sprinters per uur van Hoorn naar Schiphol en
Hoofddorp. Deze Sprinters stoppen bij de door ProRail nieuw aangelegde
perrons aan de âHemboogâ bij Amsterdam Sloterdijk.
Barneveld: De treinen van Connexxion gaan vier keer per uur rijden
tussen Barneveld Centrum en Amersfoort.
NS had in 2009 op een paar trajecten nog late treinen extra willen
rijden. Voor 2010 zoeken ProRail en NS naar verdere capaciteit
hiervoor.
Goederenvervoerders
Jaarlijks groeit het goederenvervoer per spoor met tien procent. Ook
voor 2009 is er voldoende capaciteit voor deze groei. Een groei van
tien procent scheelt ongeveer 300 duizend ritten van vrachtwagens over
de weg. De groei is het grootst van de Nederlandse havens en
belangrijkste industriële centra naar Duitsland en de nieuwe
EU-lidstaten. De Betuweroute wordt daarbij steeds meer gebruikt. Naar
verwachting zal in de loop van 2009 de Havenspoorlijn, die de
Rotterdamse haven verbindt met de Betuweroute en het overige
spoorwegnet, geschikt zijn voor het rijden met elektrische
locomotieven en uitgerust zijn met het nieuwe Europese
beveiligingssysteem ERTMS. Daarmee kan in een keer worden doorgereden
met elektrische locomotieven vanuit de Rotterdamse haven naar
Duitsland en verder.
Onderhoud aan het spoor
Een intensiever gebruik van het spoor vraagt ook om meer onderhoud.
ProRail gebruikt zoân vijf procent van de spoorcapaciteit voor het
onderhoud aan het spoor. De problemen die er vorig jaar nog waren met
nachtelijk onderhoud aan enkelsporige trajecten zijn dit jaar door de
regionale vervoerders, NS en ProRail grotendeels opgelost door per
traject maatwerk te leveren. In 2009 werkt ProRail vooral âs nachts
aan het spoor omdat dan de minste treinen rijden. Het werk is zo
ingedeeld dat over één spoor de goederentreinen en de NS nachtnet
treinen kunnen blijven rijden.
De veiligheid voor baanwerkers wordt in 2009 verder vergroot. Meer
onderhoud wordt uitgevoerd in volledig buitendienst gesteld spoor.
Door de inzet van videoschouwtreinen en mobiele werkplaatsen wordt de
hinder voor reizigers en verladers beperkt.
Verdere groei van het spoor
Het kabinet heeft de ambitie geformuleerd om het reizigersvervoer via
het spoor met vijf procent per jaar te laten groeien. Naar verwachting
zal de snelle groei die het goederenvervoer sinds 1994 doormaakt zich
ook in de komende jaren voortzetten. Om deze groei mogelijk te maken,
stelt het kabinet 4,5 miljard euro beschikbaar. De spoorsector zal
hiervoor begin september aan de minister van Verkeer en Waterstaat hun
plannen presenteren.