Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de coördinatie bij een zoektocht op het IJmeer

18 augustus 2008

Antwoord op kamervragen van het lid Van Bochove (CDA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de coördinatie bij een zoektocht op het IJmeer. (Ingezonden 7 juli 2008)


1. Vraag Hebt u kennisgenomen van het bericht in de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008 met als kop "Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek"?


1. Antwoord Ja.


2. Vraag Is het waar dat de communicatie bij gebeurtenissen op het water voor de politie, brandweer en GGD slechts verloopt via C2000?


2. Antwoord Politie, brandweer en GHOR (w.o. de ambulances) werken standaard met C2000 en die apparatuur is ook ingebouwd in de verschillende verbindings- en commandovoertuigen van de brandweer. Ook de Kustwacht en de vaartuigen van de Koninlijklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), de waterpolitie en een gedeelte van de Reddingsbrigades Nederland zijn uitgerust met C2000 apparatuur. Kustwacht en vaartuigen van de KNRM beschikken ook standaard over marifoon. Daarnaast heeft de brandweer in een aantal waterrijke regio's in enkele voertuigen zelf marifoonverbindingen aangelegd voor radiocommunicatie met de nautische partners.


3. Vraag Klopt het dat de marifoon (kanaal 67 en 16) door de aanvullende landdiensten en hun commando niet meer wordt gebruikt?

3. Antwoord
Marifoonkanaal 16 is het oproep- en noodkanaal en niet bedoeld voor reddingsoperaties. Marifoonkanaal 67 is bedoeld voor opsporing en redding. Op de ruime binnenwateren die in het verzorgingsgebied van de Kustwacht vallen, zoals het IJmeer, beschikt degene die de coördinatie uitvoert vrijwel altijd over marifoon en C2000. Deze zogeheten on scene coördinator staat dus in verbinding met alle betrokken partijen. Het is voor de landdiensten en hun commando bij dergelijke operaties daarom in principe niet nodig via marifoon te communiceren.


4. vraag Is het waar dat de marifoon is verwijderd uit de commandowagens van de brandweer, waardoor o.a. de communicatie met hulpverleners op het water niet meer mogelijk is?


4. Antwoord Voor zover mij bekend is, is er geen marifoonapparatuur verwijderd. Directe communicatie tussen die hulpverleners op het water die niet over C2000 beschikken en de landgebonden hulpdiensten is in principe niet nodig (zie ook mijn antwoord op vraag 3).


5. Vraag Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend is, vindt u dit dan een goede ontwikkeling?

5. Antwoord
Het antwoord op de vorige vraag is niet bevestigend.


6. Vraag Bent u bereid om alsnog te bezien of de communicatie tussen hulpverleningsdiensten en andere hulpverleners op het water primair zou moeten verlopen via de marifoon?

6. Antwoord
De betrokken organisaties evalueren dit incident. Voor een goede besluitvorming over eventuele maatregelen, waaronder bijvoorbeeld de communicatie per marifoon, dienen de resultaten van de evaluaties beschikbaar te zijn.

Waar nodig zullen de betrokken organisaties hun communicatieplannen en
-procedures zelf aanpassen. In afstemming met het project Waterrand zal ik de leerpunten van de evaluaties extra onder de aandacht van de overige regio's brengen waarvoor deze relevant zijn.

De wijze waarop de communicatie het meest effectief kan verlopen is een onderwerp dat een belangrijke plaats inneemt bij het denken over de incidentbestrijding op het water. Al eerder heb ik samen met mijn collega van Verkeer en Waterstaat stappen ondernomen om hierin verbetering te brengen door het initiëren van het project Waterrand. Ik ga bij het antwoord op vraag 7 in op dit project.


7. Vraag Is er op alle grote binnenwateren die onder het verzorgingsgebied van de kustwacht vallen, in het bijzonder de wateren waarin meer veiligheidsregio's aan elkaar grenzen een probleem op het gebied van de coördinatie op het water?

7. Antwoord
Het aangedragen coördinatieprobleem op ruime binnenwateren doet zich niet alleen voor in de gebieden waar de kustwacht optreedt, maar ook op andere binnenwateren. Dit probleem is al eerder geconstateerd en dat was in 2006 voor mijn collega van Verkeer en Waterstaat en mij aanleiding om opdracht te geven voor het project Waterrand. Dit project wordt in materiële zin ondersteund door BZK en V&W, de uitvoering is in handen van de veiligheidsregio Noord - Holland Noord. Het eindresultaat is een handboek voor incidentbestrijding op het water. Coördinatie, samenwerking en communicatie zijn hierin sleutelbegrippen. De eerste resultaten van het project zijn neergelegd in het concept-handboek incidentbestrijding op het water. Dit concept wordt nu getoetst in een aantal veiligheidsregio's en eind 2008 zal de implementatiefase kunnen starten. Het handboek zal eind dit jaar aangeboden worden aan het Veiligheidsberaad, met het advies het in alle regio's die met deze problematiek te maken hebben te implementeren.

Voor verdere bijzonderheden over dit project verwijs ik naar http://www.waterrand.nl (extern) . Het project Waterrand neemt bij het opstellen van het handboek de resultaten van evaluaties van recente incidenten op het water mee. Ook de evaluatie van dit incident op het IJmeer.


8. Vraag Is de coördinatie in genoemd gebied, mede gelet op de gebeurtenissen op 5 mei 2008 volgens u voldoende duidelijk en efficiënt, gezien de vereiste spoed om tijdig op de plaats van het ongeval aanwezig te zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, hoe zou dit volgens u beter kunnen worden geregeld?

8. Antwoord
Het betreffende incident wordt in de maanden juli en augustus geëvalueerd. Daaruit zal moeten blijken of er verbeterpunten ten aanzien van onder andere de coördinatie en communicatie zijn. Indien dat het geval is het primair aan de regio om maatregelen treffen. Ik zal op dit proces actief toezien. Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties