Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de coördinatie bij een
zoektocht op het IJmeer
18 augustus 2008
Antwoord op kamervragen van het lid Van Bochove (CDA) aan de minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de coördinatie bij
een zoektocht op het IJmeer. (Ingezonden 7 juli 2008)
1. Vraag
Hebt u kennisgenomen van het bericht in de Gooi- en Eemlander van 7
mei 2008 met als kop "Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek"?
1. Antwoord
Ja.
2. Vraag
Is het waar dat de communicatie bij gebeurtenissen op het water voor
de politie, brandweer en GGD slechts verloopt via C2000?
2. Antwoord
Politie, brandweer en GHOR (w.o. de ambulances) werken standaard met
C2000 en die apparatuur is ook ingebouwd in de verschillende
verbindings- en commandovoertuigen van de brandweer. Ook de Kustwacht
en de vaartuigen van de Koninlijklijke Nederlandse Reddingmaatschappij
(KNRM), de waterpolitie en een gedeelte van de Reddingsbrigades
Nederland zijn uitgerust met C2000 apparatuur.
Kustwacht en vaartuigen van de KNRM beschikken ook standaard over
marifoon. Daarnaast heeft de brandweer in een aantal waterrijke
regio's in enkele voertuigen zelf marifoonverbindingen aangelegd voor
radiocommunicatie met de nautische partners.
3. Vraag
Klopt het dat de marifoon (kanaal 67 en 16) door de aanvullende
landdiensten en hun commando niet meer wordt gebruikt?
3. Antwoord
Marifoonkanaal 16 is het oproep- en noodkanaal en niet bedoeld voor
reddingsoperaties. Marifoonkanaal 67 is bedoeld voor opsporing en
redding. Op de ruime binnenwateren die in het verzorgingsgebied van de
Kustwacht vallen, zoals het IJmeer, beschikt degene die de coördinatie
uitvoert vrijwel altijd over marifoon en C2000. Deze zogeheten on
scene coördinator staat dus in verbinding met alle betrokken partijen.
Het is voor de landdiensten en hun commando bij dergelijke operaties
daarom in principe niet nodig via marifoon te communiceren.
4. vraag
Is het waar dat de marifoon is verwijderd uit de commandowagens van de
brandweer, waardoor o.a. de communicatie met hulpverleners op het
water niet meer mogelijk is?
4. Antwoord
Voor zover mij bekend is, is er geen marifoonapparatuur verwijderd.
Directe communicatie tussen die hulpverleners op het water die niet
over C2000 beschikken en de landgebonden hulpdiensten is in principe
niet nodig (zie ook mijn antwoord op vraag 3).
5. Vraag
Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend is, vindt u dit dan
een goede ontwikkeling?
5. Antwoord
Het antwoord op de vorige vraag is niet bevestigend.
6. Vraag
Bent u bereid om alsnog te bezien of de communicatie tussen
hulpverleningsdiensten en andere hulpverleners op het water primair
zou moeten verlopen via de marifoon?
6. Antwoord
De betrokken organisaties evalueren dit incident. Voor een goede
besluitvorming over eventuele maatregelen, waaronder bijvoorbeeld de
communicatie per marifoon, dienen de resultaten van de evaluaties
beschikbaar te zijn.
Waar nodig zullen de betrokken organisaties hun communicatieplannen en
-procedures zelf aanpassen. In afstemming met het project Waterrand
zal ik de leerpunten van de evaluaties extra onder de aandacht van de
overige regio's brengen waarvoor deze relevant zijn.
De wijze waarop de communicatie het meest effectief kan verlopen is
een onderwerp dat een belangrijke plaats inneemt bij het denken over
de incidentbestrijding op het water. Al eerder heb ik samen met mijn
collega van Verkeer en Waterstaat stappen ondernomen om hierin
verbetering te brengen door het initiëren van het project Waterrand.
Ik ga bij het antwoord op vraag 7 in op dit project.
7. Vraag
Is er op alle grote binnenwateren die onder het verzorgingsgebied van
de kustwacht vallen, in het bijzonder de wateren waarin meer
veiligheidsregio's aan elkaar grenzen een probleem op het gebied van
de coördinatie op het water?
7. Antwoord
Het aangedragen coördinatieprobleem op ruime binnenwateren doet zich
niet alleen voor in de gebieden waar de kustwacht optreedt, maar ook
op andere binnenwateren. Dit probleem is al eerder geconstateerd en
dat was in 2006 voor mijn collega van Verkeer en Waterstaat en mij
aanleiding om opdracht te geven voor het project Waterrand. Dit
project wordt in materiële zin ondersteund door BZK en V&W, de
uitvoering is in handen van de veiligheidsregio Noord - Holland Noord.
Het eindresultaat is een handboek voor incidentbestrijding op het
water. Coördinatie, samenwerking en communicatie zijn hierin
sleutelbegrippen. De eerste resultaten van het project zijn neergelegd
in het concept-handboek incidentbestrijding op het water. Dit concept
wordt nu getoetst in een aantal veiligheidsregio's en eind 2008 zal de
implementatiefase kunnen starten. Het handboek zal eind dit jaar
aangeboden worden aan het Veiligheidsberaad, met het advies het in
alle regio's die met deze problematiek te maken hebben te
implementeren.
Voor verdere bijzonderheden over dit project verwijs ik naar
http://www.waterrand.nl (extern) . Het project Waterrand neemt bij het
opstellen van het handboek de resultaten van evaluaties van recente
incidenten op het water mee. Ook de evaluatie van dit incident op het
IJmeer.
8. Vraag
Is de coördinatie in genoemd gebied, mede gelet op de gebeurtenissen
op 5 mei 2008 volgens u voldoende duidelijk en efficiënt, gezien de
vereiste spoed om tijdig op de plaats van het ongeval aanwezig te
zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, hoe zou dit volgens u
beter kunnen worden geregeld?
8. Antwoord
Het betreffende incident wordt in de maanden juli en augustus
geëvalueerd. Daaruit zal moeten blijken of er verbeterpunten ten
aanzien van onder andere de coördinatie en communicatie zijn. Indien
dat het geval is het primair aan de regio om maatregelen treffen. Ik
zal op dit proces actief toezien.
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties