Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over gestolen identiteitskaarten
18 augustus 2008
Antwoorden op kamervragen van het lid Van Raak (SP) aan de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over
gestolen identiteitskaarten. (Ingezonden 4 juli 2008)
1.Vraag
Deelt u de mening dat gebleken is dat, los van de discussie over de
invoering van vingerafdrukken in het paspoort en de identiteitskaart,
de registratie in het Nationaal Schengen Informatie Systeem (NSIS) en
in het Basisregister Reisdocumenten onvoldoende handvaten bieden om te
voorkomen dat burgers, in geval van diefstal van een nog niet
uitgegeven identiteitsbewijs, in de problemen komen? Zo ja, wat gaat u
hier aan doen? Zo neen, waarom niet? 1)
1. Antwoord
Het Basisregister Reisdocumenten registreert Nederlandse
reisdocumenten die, vóór of na de uitreiking, zijn ontvreemd of
anderszins niet meer in het verkeer mogen voorkomen. Om misbruik van
reisdocumenten te voorkomen en te bestrijden, worden de in dit
basisregister opgenomen gegevens verstrekt aan de politie, ten behoeve
van onder meer het register NSIS, en aan andere bestuursorganen, die
de gegevens in dit register nodig hebben voor de uitvoering van hun
publiekrechtelijke taken.
Voor andere bestuursorganen, andere instellingen of personen, is er de
mogelijkheid tot een beperkte gegevensverstrekking. Deze beperkt zich
tot de mededeling of over een bepaald reisdocument in het
basisregister gegevens zijn opgenomen (hit-no-hit). Hiertoe is het
zogenaamde Verificatieregister reisdocumenten ontwikkeld. Dit register
maakt het voor de geautoriseerde instantie of persoon mogelijk om op
geautomatiseerde wijze na te gaan of een ter identificatie overlegd
Nederlands reisdocument in het register voorkomt.
Instanties of personen, die bedrijfs- of beroepsmatig taken,
handelingen of diensten uitvoeren, waarbij wettelijk is voorgeschreven
dan wel anderszins van de betrokken persoon mag worden verlangd, dat
hij of zij zich identificeert met een identiteitsdocument, kunnen
rechtstreeks aansluiten op dit register of gebruik maken van een
koepelorganisatie.
Ondanks deze voorzieningen en het gebruik dat daarvan gemaakt wordt
door inmiddels honderden instanties en personen, kan registratie in
het basisregister Reisdocumenten en overname daarvan in het NSIS en in
het Verificatieregister, op zichzelf niet in alle gevallen voorkomen,
zoals het incident met uit de rolcontainers gestolen
identiteitsbewijzen laat zien, dat een reisdocument dat ontvreemd is
en in de registers geregistreerd is, toch misbruikt wordt. Gelet op
het feit dat het reisdocument nationaal en internationaal bij allerlei
instanties en binnen allerlei sectoren als identiteitsbewijs wordt
gebruikt, kunnen deze registers geen sluitend systeem vormen dat alle
vormen van fraude met reisdocumenten voorkomt. Het is de
verantwoordelijkheid van instanties die daarbij een gerechtvaardigd
belang hebben, bijvoorbeeld omdat een gevraagde dienstverlening een
(substantieel) financieel risico inhoudt, door het gebruik van
beschikbare systemen en andere maatregelen misbruik van
identiteitsdocumenten en daarmee gepaard gaande schade zoveel mogelijk
te voorkomen. De systemen NSIS en het Basisregister Reisdocumenten
dienen derhalve te worden gezien als belangrijke hulpmiddelen die
kunnen worden gebruikt om mogelijk misbruik van reisdocumenten te
signaleren en daarmee als instrumenten die ter beschikking worden
gesteld aan instanties of personen om een bijdrage te leveren aan de
bestrijding van fraude.
2. Vraag
Deelt u de mening dat, als de benadeelde burger(s) geen blaam treft
voor het gebeurde, deze dan ook niet geconfronteerd dient of dienen te
worden met de nadelige gevolgen? Zo nee, waarom niet?
2. Antwoord
Zoals eerder aangegeven, deel ik de mening dat de benadeelde burger
geen blaam treft voor het gebeurde, maar zie ik evenwel geen
aanleiding de geleden schade van overheidswege te compenseren. De
schade is immers niet ontstaan door een handelen of nalaten van de
overheid, maar door een handelen van anderen, die documenten hebben
gestolen en vervolgens hebben misbruikt.
3. Vraag
Bent u bereid, in afwachting van beantwoording van de schuldvraag wie
dan wel verantwoordelijk kan worden gehouden, de benadeelde burger(s)
schadeloos te stellen en om, na bepaling van de schuldvraag, het
betreffende bedrag op die partij te verhalen? Zo neen, waarom niet?
3. Antwoord
Het antwoord op de vraag waar schuld ligt dan wel wie verantwoordelijk
kan worden gehouden, is duidelijk, namelijk degene(n) door wie het
reisdocument gestolen en misbruikt is. Zoals tevens aangegeven in het
antwoord op vraag 2, zie ik dan ook geen aanleiding om over te gaan
tot een (voorlopige) schadeloosstelling, hoe vervelend dit voor de
burger(s) ook is.
1) Zie het antwoord van de minister op vraag 5, Aanhangsel handelingen
nr. 2815, vergaderjaar 2007-2008
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties