Met een startschot afgevuurd door wethouder Mark Harbers begint
vrijdag het Formula Zero Championship 2008 in Rotterdam.
Op het racecircuit op het Willemsplein strijden zes raceteams twee
dagen lang voor de titel van deze nieuwe nul-emissie raceklasse.
Daarmee presenteert de Maasstad een absolute wereldprimeur: autoracen
op waterstof, wel de snelheid, maar niet de CO2-uitstoot.
Hoofdsponsor van de organisator Formula Zero is het Rotterdam Climate
Initiative. Wethouder Mark Harbers van Haven, Economie en Milieu is
blij met de komst van het racespektakel. "Met het startschot voor deze
race, voor de raceklasse van de toekomst, laten we de wereld zien dat
Rotterdam met overtuiging kiest voor duurzame mobiliteit. Schoon
vervoer is goed voor de economie, het klimaat en de luchtkwaliteit in
onze stad. Bovendien is Formula Zero een uitstekende opmaat naar een
CO2-vrije autosport."
Nieuwe generatie racefans
"Dit racen zonder emissie is perfect als platform voor de ontwikkeling
en promotie van waterstof- en brandstofcelmobiliteit", zegt Godert van
Hardenbroek, managingdirector van Formula Zero. "Formula Zero spreekt
een geheel nieuwe generatie racefans aan met de belofte van
onverwachte technologische innovaties, races in stadscentra,
nul-emissies en een futuristisch geluid. We gaan het allemaal zien de
komende twee dagen."
Programma
De raceteams komen tijdens de Formula Zero Championship 2008 op twee
verschillende onderdelen uit. Op vrijdag vinden vanaf 17.30 uur de
sprintraces plaats: de 'Flying Start Fastest Lap Time'. De
waterstofracers rijden één ronde over het circuit, waarbij ze 'op
snelheid' vertrekken. Op zaterdag volgt de 'Standing Start 2 Mile
Race'. De deelnemers starten vanuit stilstand en rijden zo snel
mogelijk 2 mijl (circa 3,22 kilometer), wat neerkomt op ongeveer zes
ronden. Het mobiele circuit, dat ook op andere locaties kan worden
opgebouwd, heeft een lengte van 535 meter en bevindt zich aan de voet
van de Willemsbrug.
Raceteams Formula Zero Championship 2008
Greenchoice Forze
TU Delft, Delft, Nederland
EUPLATECH2
EUPLA, Zaragoza, Spanje
Imperial Racing Green
Imperial College London, Londen, Verenigd Koninkrijk
Element One
Lawrence Technological University, Detroit, Verenigde Staten
HercUCLAs
University of California, Los Angeles, Verenigde Staten
Unicord Solvay Zero Emission RacingTeam
Groep T, Leuven, België
Universiteitsteams
Zes raceteams hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de
perfectionering van hun waterstofracers. Ruim een jaar geleden
plaatsten zij zich door als besten uit de bus te komen bij de
wereldwijde Formula Zero Design Competitie. De uitdaging was toen om
een eigen brandstofcelkart te bedenken, ontwerpen en bouwen. In maart
werden de beste ontwerpen beloond met een brandstofcel die is
gefinancierd door het Rotterdam Climate Initiative. Zes ontwerpen van
andere universiteiten vielen buiten de prijzen.
Testen waterstofracers
Afgelopen woensdag zijn de waterstofracers van de zes raceteams
uitgebreid getest en gekeurd tijdens de zogeheten 'Scrutineering'. Op
het voormalige RDM-terrein, waar Formula Zero haar testcentrum heeft
gevestigd, zagen de deelnemers voor het eerst elkaars ontwerpen. De
waterstofracers werden aan een uitgebreide keuring onderworpen door de
wedstrijdjury. Met name het veiligheidsaspect speelde daarbij een
belangrijke rol. Vrijdagochtend konden de teams voor het eerst op het
racecircuit zelf trainen.
Internationaal vervolg FZ
Het race-evenement in Rotterdam krijgt later dit seizoen een vervolg
in het
buitenland. Van Hardenbroek: "Volgend jaar april staat een FZ-Grand
Prix gepland op een circuit in Columbia, South Carolina. In Londen
bouwen we vervolgens ons racecircuit weer op bij de Tower Bridge voor
de derde wedstrijd." Dezelfde zes universiteitsteams die in Rotterdam
met elkaar strijden, zullen daar ook aan de start verschijnen.
Uiteraard mogen de teams op basis van de resultaten tussen de races
nog aan hun wagens sleutelen. Het volgende raceseizoen staat ook al op
stapel. Deelname aan Formula Zero Championship 2009 staat opnieuw open
voor universiteitsteams. Verschil met het eerste seizoen is dat het
een 'open serie' wordt; de deelnemende teams mogen dan
hun eigen brandstofcel kiezen. Hiermee wil Formula Zero innovatie
stimuleren.
Racen van de toekomst
Als commercie en technologie zich ontwikkelen wil Formula Zero de
nul-emissie raceklasse opschalen naar volwaardige raceauto's. "Racen
op waterstof wordt het racen van de toekomst", aldus Van Hardenbroek.
"Uiteindelijk willen we in 2015 racecircuits over de hele wereld
aandoen met waterstof aangedreven formuleauto's die door
autofabrikanten zijn gefabriceerd." Het doel van Formula Zero is om
automobilisten enthousiast te maken voor brandstofcelvoertuigen en zo
de invoering ervan te versnellen. Deze doelstelling valt samen met de
ambities van het Rotterdam Climate Initiative. "Formula Zero bewijst
dat duurzame mobiliteit écht mogelijk is, en dat steunen wij van
harte", aldus Harbers. "De racerij is de ideale plaats voor het verder
ontwikkelen van deze technologie, zodat deze techniek uiteindelijk ook
in gewone auto's kan worden toegepast!"
Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de
gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR
Milieudienst Rijnmond. Doelstelling van het RCI is het halveren van de
CO2-uitstoot in de havenstad ten opzichte van 1990; een ambitie die in
2025 werkelijkheid moet zijn. De overeenkomst die is gesloten met
Formula Zero sluit daarop perfect aan omdat het de aandacht vestigt op
de noodzaak tot duurzame mobiliteit.
Over Formula Zero
Formula Zero promoot nul-emissie 'van bron tot band' technologie door
races te organiseren voor brandstofcel-raceauto's. Formula Zero is in
2003 opgericht door de Nederlandse ontwerpers Godert van Hardenbroek
en Eelco Rietveld. Formula Zero heeft vestigingen in Amsterdam en
Rotterdam.
Bron: Bestuursdienst, 22-08-2008
Gemeente Rotterdam