Gemeente Rotterdam

Met een startschot afgevuurd door wethouder Mark Harbers begint vrijdag het Formula Zero Championship 2008 in Rotterdam.

Op het racecircuit op het Willemsplein strijden zes raceteams twee dagen lang voor de titel van deze nieuwe nul-emissie raceklasse. Daarmee presenteert de Maasstad een absolute wereldprimeur: autoracen op waterstof, wel de snelheid, maar niet de CO2-uitstoot.

Hoofdsponsor van de organisator Formula Zero is het Rotterdam Climate Initiative. Wethouder Mark Harbers van Haven, Economie en Milieu is blij met de komst van het racespektakel. "Met het startschot voor deze race, voor de raceklasse van de toekomst, laten we de wereld zien dat Rotterdam met overtuiging kiest voor duurzame mobiliteit. Schoon vervoer is goed voor de economie, het klimaat en de luchtkwaliteit in onze stad. Bovendien is Formula Zero een uitstekende opmaat naar een CO2-vrije autosport."

Nieuwe generatie racefans
"Dit racen zonder emissie is perfect als platform voor de ontwikkeling en promotie van waterstof- en brandstofcelmobiliteit", zegt Godert van Hardenbroek, managingdirector van Formula Zero. "Formula Zero spreekt een geheel nieuwe generatie racefans aan met de belofte van onverwachte technologische innovaties, races in stadscentra, nul-emissies en een futuristisch geluid. We gaan het allemaal zien de komende twee dagen."

Programma
De raceteams komen tijdens de Formula Zero Championship 2008 op twee verschillende onderdelen uit. Op vrijdag vinden vanaf 17.30 uur de sprintraces plaats: de 'Flying Start Fastest Lap Time'. De waterstofracers rijden één ronde over het circuit, waarbij ze 'op snelheid' vertrekken. Op zaterdag volgt de 'Standing Start 2 Mile Race'. De deelnemers starten vanuit stilstand en rijden zo snel mogelijk 2 mijl (circa 3,22 kilometer), wat neerkomt op ongeveer zes ronden. Het mobiele circuit, dat ook op andere locaties kan worden opgebouwd, heeft een lengte van 535 meter en bevindt zich aan de voet van de Willemsbrug.

Raceteams Formula Zero Championship 2008
Greenchoice Forze
TU Delft, Delft, Nederland

EUPLATECH2
EUPLA, Zaragoza, Spanje

Imperial Racing Green
Imperial College London, Londen, Verenigd Koninkrijk

Element One
Lawrence Technological University, Detroit, Verenigde Staten

HercUCLAs
University of California, Los Angeles, Verenigde Staten

Unicord Solvay Zero Emission RacingTeam
Groep T, Leuven, België

Universiteitsteams
Zes raceteams hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de perfectionering van hun waterstofracers. Ruim een jaar geleden plaatsten zij zich door als besten uit de bus te komen bij de wereldwijde Formula Zero Design Competitie. De uitdaging was toen om een eigen brandstofcelkart te bedenken, ontwerpen en bouwen. In maart werden de beste ontwerpen beloond met een brandstofcel die is gefinancierd door het Rotterdam Climate Initiative. Zes ontwerpen van andere universiteiten vielen buiten de prijzen.

Testen waterstofracers
Afgelopen woensdag zijn de waterstofracers van de zes raceteams uitgebreid getest en gekeurd tijdens de zogeheten 'Scrutineering'. Op het voormalige RDM-terrein, waar Formula Zero haar testcentrum heeft gevestigd, zagen de deelnemers voor het eerst elkaars ontwerpen. De waterstofracers werden aan een uitgebreide keuring onderworpen door de wedstrijdjury. Met name het veiligheidsaspect speelde daarbij een belangrijke rol. Vrijdagochtend konden de teams voor het eerst op het racecircuit zelf trainen.

Internationaal vervolg FZ
Het race-evenement in Rotterdam krijgt later dit seizoen een vervolg in het
buitenland. Van Hardenbroek: "Volgend jaar april staat een FZ-Grand Prix gepland op een circuit in Columbia, South Carolina. In Londen bouwen we vervolgens ons racecircuit weer op bij de Tower Bridge voor de derde wedstrijd." Dezelfde zes universiteitsteams die in Rotterdam met elkaar strijden, zullen daar ook aan de start verschijnen. Uiteraard mogen de teams op basis van de resultaten tussen de races nog aan hun wagens sleutelen. Het volgende raceseizoen staat ook al op stapel. Deelname aan Formula Zero Championship 2009 staat opnieuw open voor universiteitsteams. Verschil met het eerste seizoen is dat het een 'open serie' wordt; de deelnemende teams mogen dan hun eigen brandstofcel kiezen. Hiermee wil Formula Zero innovatie stimuleren.

Racen van de toekomst
Als commercie en technologie zich ontwikkelen wil Formula Zero de nul-emissie raceklasse opschalen naar volwaardige raceauto's. "Racen op waterstof wordt het racen van de toekomst", aldus Van Hardenbroek. "Uiteindelijk willen we in 2015 racecircuits over de hele wereld aandoen met waterstof aangedreven formuleauto's die door autofabrikanten zijn gefabriceerd." Het doel van Formula Zero is om automobilisten enthousiast te maken voor brandstofcelvoertuigen en zo de invoering ervan te versnellen. Deze doelstelling valt samen met de ambities van het Rotterdam Climate Initiative. "Formula Zero bewijst dat duurzame mobiliteit écht mogelijk is, en dat steunen wij van harte", aldus Harbers. "De racerij is de ideale plaats voor het verder ontwikkelen van deze technologie, zodat deze techniek uiteindelijk ook in gewone auto's kan worden toegepast!"

Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond. Doelstelling van het RCI is het halveren van de CO2-uitstoot in de havenstad ten opzichte van 1990; een ambitie die in 2025 werkelijkheid moet zijn. De overeenkomst die is gesloten met Formula Zero sluit daarop perfect aan omdat het de aandacht vestigt op de noodzaak tot duurzame mobiliteit.

Over Formula Zero
Formula Zero promoot nul-emissie 'van bron tot band' technologie door races te organiseren voor brandstofcel-raceauto's. Formula Zero is in 2003 opgericht door de Nederlandse ontwerpers Godert van Hardenbroek en Eelco Rietveld. Formula Zero heeft vestigingen in Amsterdam en Rotterdam.

Bron: Bestuursdienst, 22-08-2008