Vereniging Milieudefensie
Overgrote deel Snelwegpanorama's níet beschermd
Het voornemen van het rijk om negen nationale 'Snelwegpanorama's' aan
te wijzen en te beschermen zal volgens Milieudefensie niet bijdragen
om de verrommeling van het Nederlandse landschap een halt toe te
roepen. Zolang elders lustig doorgebouwd kan worden, wordt de
verrommeling hoogstens verplaatst.
Het Ruimtelijk Planbureau heeft geïnventariseerd hoeveel vrije
uitzichten er vanaf de snelweg zijn. Dat zijn er 1753. Daarvan werden
er in het peiljaar (2003) maar liefst 880 concreet bedreigd door
bouwplannen. De aanwijzing van negen Snelwegpanorama's door het rijk,
betekent dat er voor de overige 1744 geen bescherming komt.
Door de aanwijzing van nationale Snelwegpanorama's (en later mogelijk
van provinciale panorama's) neemt de druk zelfs toe om in de
onbeschermde panorama's te gaan bouwen. Het beleid voor de
Snelwegpanorama's is daarom vooral van symbolische waarde, het geeft
geen enkele garantie dat de snelwegomgeving niet verder verrommelt met
lelijke blokkendozen op zichtlocaties.
De negen Snelwegpanorama's liggen allemaal in Nationale Landschappen.
Dit zijn gebieden met bijzondere landschappelijke en
cultuur-historische waarden (zoals het Groene Hart en de Noordelijke
Wouden), die in 2005 bij de vaststelling van de Nota Ruimte een
beschermde status hebben gekregen. Er mag wel gebouwd worden, maar
alleen zodanig dat de landschappelijke kwaliteiten op zijn minst in
stand blijven en liefst versterkt worden.
Kennelijk is de status van Nationaal Landschap onvoldoende om het
landschap te beschermen en moet daar de status van nationaal
Snelwegpanorama aan worden toegevoegd. Is het landschap buiten het
Snelwegpanorama vogelvrij?
Het rijk wil de bescherming van de Snelwegpanorama's garanderen
middels een "Structuurvisie voor de Snelwegomgeving". Zij wil de
doorwerking daarvan in gemeentelijke bestemmingsplannen veilig stellen
door een en ander op te nemen in de aangekondige AMvB Ruimte (Algemene
Maatregel van Bestuur) bij het onderdeel over Nationale Landschappen.
Dat gebeurt 'getrapt', dat wil zeggen dat de provincies de regie
voeren over de planologische uitwerking.
Milieudefensie betwijfelt of de beoogde doorwerking middels een
getrapte AMvB wel effectief is. Een directe doorwerking van het
beschermingsregime voor Snelwegpanorama's in gemeentelijke
bestemmingsplannen geeft veel betere garanties.