abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
22 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGLM-2008/794 -
Onderwerp
Verslag Transportraad 13 juni 2008
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u over de uitkomsten van de Transportraad van 13 juni 2008. De
volgende Transportraad zal plaatsvinden op 9/10 oktober 2008. Een informele
Transportraad vindt plaats op 1/2 september 2008.
Verslag Transportraad 13 juni 2008
Het belangrijkste onderwerp op de Transportraad betrof het pakket wegvervoer. Dit
pakket bestaat uit een:
· voorstel voor een verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de toegang
tot de markt van het goederenvervoer over de weg;
· voorstel voor een verordening inzake de toegang tot het beroep van
wegvervoerder;
· voorstel voor een verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de toegang
tot de markt van het busvervoer;
De Raad bereikte een akkoord op de drie voorstellen.
Tijdens de Transportraad werd, zoals verwacht, met name nog gesproken over de definitie
van cabotage. Vlak voor de Raad had het Voorzitterschap een compromistekst opgesteld
waarin de mogelijkheid werd gecreëerd om cabotage te kunnen verrichten in andere
lidstaten dan het land van lossing, op de terugreis naar het land van vestiging. Tijdens de
Transportraad konden de Commissie en een groot aantal lidstaten deze compromistekst
ondersteunen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGLM-2008/794
Een klein aantal landen kon zich echter, om verschillende redenen, niet vinden in deze
tekst. Een aantal lidstaten vond te tekst teveel beperkingen opleggen, andere lidstaten
vonden de definitie juist te ruim.
Ook voor Nederland lag de compromistekst moeilijk. Ik heb aangegeven dat cabotage net
die extra mogelijkheden geeft waardoor een onderneming zijn vervoer optimaal kan
plannen. Het leidt dan ook niet tot meer wegvervoer, maar het leidt juist tot een
efficiëntere uitvoering van het wegvervoer. De voorliggende compromistekst zou dan ook
alleen acceptabel zijn indien er volledige rechtzekerheid en uniformiteit komt in plaats van
de huidige lappendeken aan interpretaties met betrekking tot cabotage en er uitzicht is op
volledige liberalisatie. Ook zouden er geen verdere beperkingen voor cabotage in de tekst
geïntroduceerd mogen worden, zoals een aantal lidstaten graag wilde. Ik heb
medewerking aan het elektronisch register (register met gegevens van
vergunninghouders) afhankelijk gemaakt van het bereiken van een oplossing voor
cabotage. Uiteindelijk werd voldoende tegemoet gekomen aan bovenstaande Nederlandse
eisen wensen en kon ik, met een meerderheid van lidstaten, instemmen met de
compromistekst waarin retourcabotage mogelijk wordt gemaakt. Alleen Oostenrijk stemde
tegen. Italië, Tsjechië en Portugal onthielden zich van stemming.
Vervolgens werd op voorstel voor een herschikking van de richtlijn inzake de technische
controle van motorvoertuigen en aanhangwagens zonder discussie een algemene
oriëntatie bereikt. Ook de Raadsconclusies over de mededeling van de Commissie inzake
de kwaliteit van spoorweginfrastructuur gaven geen aanleiding tot discussie. Beide
onderwerpen waren in een eerdere fase al akkoord bevonden door de lidstaten.
Over het voorstel voor een richtlijn inzake de bevordering van schone en energiezuinige
wegvoertuigen is wel kort gesproken. Een aantal lidstaten had nog voorbehouden staan
maar kon die tijdens de Transportraad intrekken, waarna een algemene oriëntatie werd
bereikt. Ik heb, conform de uitkomst van het AO Transportraad van 12 juni 2008, de
wens uitgesproken om in een later stadium te overwegen ook mobiele werktuigen onder
het toepassingsbereik van de richtlijn te brengen. Deze maken weliswaar een klein
percentage van de voertuigen uit, maar veroorzaken een substantieel groot deel van de
vervuiling.
Ten aanzien van het onderhandelingsmandaat aan de Commissie om te onderhandelen
over een transportgemeenschap met de Westelijke Balkan was het enige openstaande
punt nog de benaming van Kosovo (een aantal lidstaten heeft Kosovo niet als
onafhankelijke staat erkend). Nadat hier een oplossing voor was gevonden, konden de
lidstaten instemmen met het mandaat. Alleen Roemenie onthield zich van stemming
vanwege de kwestie Kosovo.
De mandaten aan de Commissie om luchtvaartonderhandelingen te starten met Australië
en Nieuw-Zeeland werden zonder discussie aangenomen.
---
VenW/DGLM-2008/794
Overigens werd de Commissie vertegenwoordigd door Commissaris Reding. De nieuwe
Commissaris voor transport, dhr Tajani, was nog niet aanwezig omdat zijn hoorzitting en
formele goedkeuring door het Europees Parlement nog niet had plaatsgevonden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat