Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER-reactie op NS-dienstregeling 2009

Reizigersvereniging ROVER heeft kennis genomen van de plannen die ProRail en NS Reizigers hebben gepubliceerd voor het dienstregelingjaar 2009. Er is een aantal verbeteringen, waar veel mensen van zullen profiteren. Maar ondanks de goede bedoelingen zijn er zaken, die wij liever anders hadden willen zien.

Als voorbeeld van dat laatste moet vooral het vervallen van de rechtstreekse intercity-verbinding Arnhem - Den Haag worden genoemd. Voortaan zal in Utrecht moeten worden overgestapt. Door een gewijzigd gebruik van de perronsporen aldaar, zal de andere trein niet meer aan de andere kant van hetzelfde perron staan, maar moet men via trappen en tunnels of stationshal naar een ander perron. Men zal dan wel niet langer onderweg zijn dan nu, maar deze achteruitgang in comfort zal door velen als onplezierig worden ervaren. ROVER heeft nog geprobeerd tenminste in de spits enkele rechtstreekse treinen te handhaven, maar hiertoe was NS niet bereid.

Het herstel van rechtstreekse treinen tussen Zwolle, Zutphen, Arnhem, Nijmegen en Roosendaal is een goede zaak. Dat geldt ook voor de rechtstreekse nachttreinen Utrecht - Rotterdam in de weekenden. Ook elders in het land gaan meer treinen rijden. Of dat voldoende is, om de ambitie van het kabinet, het aantal treinreizigers jaarlijks met 5% te laten stijgen, is de vraag. Een stap in de goede richting lijkt het wel.

ROVER is benieuwd, hoe een andere opzet van het onderhoudsrooster aan de sporen in de praktijk zal uitpakken. Vorig jaar leidde dit nog tot grote problemen, waardoor veel reizigers moesten worden gedupeerd.

22 augustus 2008


----------