Persbericht
Datum 22 augustus 2008
Kenmerk 147
Renovatie metrotunnel bijna gereed: testen gaat goed: de
metro gaat in de loop van zaterdag weer rijden!
De afgelopen acht weken is dag en nacht gewerkt in het ondergrondse deel van de
Amsterdamse metro tussen het Centraal Station en het Amstelstation. Helaas was
voor het afronden van alle werkzaamheden extra tijd nodig. Alle werkzaamheden
zijn bijna afgerond en zoals het er nu naar uitziet rijdt de metro in de loop van
zaterdag 23 augustus weer haar normale, volledige route.
Naast informatie op www.gvb.nl informeert GVB haar reizigers via posters in de metro's en
op de metrostations. Ook is een omroepbericht te horen in de metro's, trams en bussen en
op de metrostations. Tijdens de sluiting van de metrotunnel heeft GVB pendelbus 59
ingezet op de route van het Centraal Station richting het Amstelstation. Vanaf het moment
dat de metro gaat rijden, rijdt de pendelbus niet meer.
In acht weken zijn de rails, de wissels, de bielzen, het grindbed, de voedingsrail en de
kabels en detectielussen in de baan vervangen, zodat deze weer 30 jaar meegaan.
Veiligheidsmaatregelen
Naast het vervangen van de oude spoorconstructie is er ook op het gebied van
tunnelveiligheid veel gebeurd. De bestaande vluchtpaden zijn verhoogd en sluiten nu beter
aan op de deuropeningen van de metro. Dit zorgt er voor dat een eventuele ontruiming
van een metro in de tunnel sneller verloopt.
Verder is er door de hele tunnel een blusleiding aangebracht zodat er nu op meerdere
plekken in de tunnel aansluitpunten zijn voor de brandweer. En er is, over de hele lengte
van de tunnel, ontsporingrails aangebracht . Deze ontsporingrails voorkomt dat een metro
bij een ontsporing een zijwaartse beweging maakt en eventueel tegen de wand of een
tegemoetkomende metro op het naastliggende spoor botst.
Tot slot zijn in de tunnel zogenaamde kortsluitschakelaars aangebracht. De spanning op
de stroomrail wordt altijd op afstand uitgeschakeld. De kortsluitschakelaars zorgen ervoor
dat er geen stroom meer op de stroomrail gezet kan worden. Ook kan de brandweer aan
deze schakelaars zien, dat de stroom er echt af is, zodat ze meteen veilig aan het werk
kunnen.
De kortsluitschakelaars zijn nog niet in werking, deze moeten volgens planning de
komende maanden nog worden aangesloten op het besturingssysteem bij de
verkeersleiding van GVB. Deze tijd is nodig onder andere vanwege de strenge
veiligheidstesten die noodzakelijk zijn voordat dit systeem in gebruik mag worden
genomen.
Wethouder Tjeerd Herrema: "We wisten vanaf het begin dat de logistiek van deze
renovatie er een van uiterste precisie moest zijn. De metrotunnel is immers smal en voor al
het oude en nieuwe materiaal was een in- en uitgang beschikbaar: de ingang bij het
Amstel Station. Ik kijk tevreden terug op de manier waarop er de afgelopen acht weken is
.
22 augustus 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 146 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
gewerkt, ondanks de extra tijd die nodig was om alle werkzaamheden af te ronden. De
renovatie van het totale traject van de Amsterdamse metro is nog niet afgerond. We gaan
nog verder met het moderniseren van de metrostations en we gaan nieuwe metrostellen
bestellen. Maar de grootste hinder voor de reizigers ligt nu achter ons."
Noot voor de pers,
Gemeente Amsterdam