Ingezonden persbericht


Zondag 24 augustus, 15.30 uur

Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15/12 euro

Storioni Trio

met werk van Beethoven, Brahms en Shostakovich

(Klassiek)

Het Storioni Trio Amsterdam is opgericht in 1995 en dankt zijn naam aan de Laurentius Storioni viool uit Cremona (gebouwd in 1794), die wordt bespeeld door Wouter Vossen, en behoort in de Nederlandse kamermuziek tot de absolute top. Ter vervolmaking van het ensemblespel heeft het trio in de loop der jaren gewerkt met grootheden als Isaac Stern, Mstistlav Rostropovich, Menahem Pressler en Ralph Kirshbaum. Internationaal is het trio zeer actief, hetgeen resulteerde in concerten in de belangrijkste muziekcentra van de wereld, zoals Carnegie Hall in New York, Wigmore Hall in Londen en tournees door België, India, het Midden-Oosten, Japan en de Verenigde Staten.

Bezetting: Bart van de Roer (piano), Wouter Vossen (viool), Marc Vossen (cello)

Heiner Goebbels in Zeeland

(een co-productie van het Nazomerfestival en MuziekPodium Zeeland)

Zaterdag 30 augustus

20.15 uur / Abdijplein

Python Saxofoon Kwartet met "Stadt, Land, Fluss"

21.00 uur / Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere / 15-12 euro:

Ensemble Klang en Johan Leijsen met "Walden"

(tussen Middelburg en Veere en viceversa rijden gratis pendelbussen !!!)

N.b. bezoekers van de openingsvoorstelling "Quartett" kunnen op vertoon van hun kaartje "Walden" voor gereduceerd tarief bezoeken

Het Nazomerfestival opent dit jaar met "Quartett" van Heiner MüIler, een vrije bewerking van de beroemde en ook vaak verfilmde roman "Les liaisons dangereuses" van Pierre Choderlos de Laclos. Met name de filmversie met John Malkovich en Glenn Close is memorabel, de versie van Heiner Müller is overigens niet minder vilein, maar meer passend in een meer eigentijds theater-idioom.

Müller was namelijk, met geestverwanten als Fassbinder en Peymann, een van de grote theatervernieuwers van na de oorlog, en bepaald niet alleen in Duitsland.

In de vroege jaren tachtig ontstond daar een symbiotische samenwerking met de jonge componist Heiner Goebbels, een samenwerking die curieuze reminiscenties opriep aan de legendarische collaboraties van Bertold Brecht met Kurt Weill en Hans Eisler. In Nederland zijn deze stukken, zoals Medea-materiaal, Schaduw / Landschap met Argonauten en Hamlet-Machine, vooral door Toneelgroep Amsterdam voor het voetlicht gebracht.

Goebbels had zich overigens geheel op eigen kracht in de toenmalige internationale impro-rockscene ontwikkeld tot een soort Duitse John Zorn, met fameuze formaties als Cassiber en het dwarse Goebbels / Harth-duo.

Na de dood van Müller ontwikkelde Goebbels zich tot een van de belangrijkste componisten van dit moment.

Goebbels bezit immers de kwaliteit om uit uiterst divers materiaal het beste samen te voegen tot iets dat een geheel eigen signatuur draagt. Of het nou uiteenlopende muzikale stijlen betreft of literaire bronnen, theater of beeldende kunst.

De Duitse componist en theatermaker noemt zichzelf schepper van kunst die nergens bij hoort: voor de jazz heeft zijn muziek te weinig swing, voor hedendaagse muziek zit er te veel pop en theater in, in de theaterwereld verwijten ze hem dat er te veel muziek in zit, terwijl er voor opera niet genoeg in gezongen wordt.

Goebbels is een buitenbeentje en daar voelt hij zich prima bij. "A one of a kind", aldus Sir Simon Rattle, dirigent van de Berliner Philharmoniker en één van Goebbels grootste fans in eigen land. Alle grote internationale festivals staan in de rij om Goebbels nieuwe opdrachten te bezorgen en wat hij maakt, reist steevast de wereld rond.

Heiner Goebbels zal vermoedelijk het Nazomerfestival bezoeken om een tweetal van zijn werken hun Zeeuwse première te horen beleven.

Dit is een coproductie met MuziekPodium Zeeland, die daarmee aansluit bij de componistenportretten van o.a. Xenakis, Feldman en Cage, waar Nieuwe Muziek Zeeland in het verleden naam en faam mee opbouwde.

De connectie met Heiner Müller en het feit dat Heiner Goebbels op muziek-theatraal gebied inmiddels een componist-regisseur is "hors categorie" vormen meer dan voldoende aanleiding voor deze samenwerking, die ongetwijfeld een vervolg krijgt.

Op het programma voor ....september staan twee werken:

Stadt Land Fluss uit 2001 is een compilatie van belangrijke stukken en thema's uit Goebbels oeuvre, speciaal voor het Belgische Blindman Quartett geschreven, en hier uitgevoerd door het Python Saxofoon Kwartet, een kwartet dat voortkomt uit het Nederlandse ensemble Klang.

Walden voor uitgebreid orkest werd in 1998 gecomponeerd voor de tour van het net opgerichte Ensemble Modern Orkest onder directie van Peter Eotvos.

Het is een groot muziek- theatraal opus, gebaseerd op de klassieke roman "Walden" van Henry David Thoreau. Na een intensieve samenwerking tussen Goebbels en het ensemble Klang werd er van de orginele versie voor symfonieorkest een nieuw arrangement gemaakt, met toevoeging van een strijkkwintet en met Johan Leysen als declamator.

De Frankfurter Rundschau schreef hier in 1998 het volgende over:

."Das fast einstündige Werk bietet ein immer wieder bemerkenswert vielfältiges Klang-Arrangement, läßt, wie immer bei Goebbels, alle Dogmen der Avantgarde hinter sich, aber ebenso die Beliebigkeit der sog. Postmoderne - dafür nimmt Goebbels seine Arbeit viel zu ernst, um etwa bloß 'hinterherzuhinken'.

Willem Kniknie
Directeur MuziekPodium Zeeland.
w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl