Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Amsterdam, 24 augustus 2008

Grachtenfestival 2008 verwelkomde ruim 68.000 bezoekers

Klassieke muziekseizoen succesvol van start

Het Grachtenfestival 2008, de opening van het klassieke muziekseizoen, werd vanmiddag afgesloten met een gratis toegankelijk openluchtconcert in de Amsterdamse binnenstad.

Het festival programmeerde deze editie ruim 100 concerten en verwelkomde, ondanks het wisselvallige nazomerweer dat deze editie omlijstte, meer dan 68.000 bezoekers, een toename van tweeduizend bezoekers. Een groot deel van de concerten raakte uitverkocht.

Bezoekers genoten van concerten met bekende namen en jong talent, geïnspireerd door het thema van deze editie: Stiekem. Een van de hoogtepunten was de opera Der Vampyr, de openingsvoorstelling van het festival. Verschillende muzikale Nederlandse families vormden een ander hoogtepunt van het festival. Zij musiceerden op de verschillende podia van het Grachtenfestival in de uitstekend bezochte reeks Families-in-Residence-concerten.

Het Grachtenfestival wist door het inzetten van unieke digitale toepassingen nieuwe bezoekers te bereiken. Zo werd de Grachtenfestival-ringtone door meer dan 700 mensen per week gedownload. Alle concerten en activiteiten werden via de website beschikbaar gesteld voor ondermeer de digitale agenda's op computer en mobiele telefoon van de bezoeker.

Het Grachtenfestival 2009 opent het klassieke muziekseizoen van 15 tot en met 23 augustus.

www.grachtenfestival.nl

----------

Het Amsterdamse Grachtenfestival is het jaarlijks terugkerende muziekfestival waarvan uitvoeringen van (klassieke) muziek op bijzondere locaties in de binnenstad van Amsterdam en aan de IJ-oevers de basis vormen. Elk jaar worden nieuwe speellocaties toegevoegd. Deze locaties onderscheiden zich door bijzondere of monumentale architectuur en cultuurhistorische waarde.

Hoofdsponsors van het Grachtenfestival zijn Schiphol Group en ING, hoofdsubsidiënt is de Gemeente Amsterdam. Het Grachtenfestival wordt mede mogelijk gemaakt door Ymere en Vesteda. Mediapartner van het festival is HDC Media.