ProRail
Persbericht
19-08-2008
Start bouwwerkzaamheden brug over de IJssel
De Bouwcombinatie Welling/Züblin start aanstaande maandag 25 augustus
met het heien van drie pijlers aan de Zwolse kant voor de nieuwe brug
over de IJssel. Totaal komen er 18 pijlers. Met de start van deze
bouwwerkzaamheden wordt de aanleg van de brug zichtbaar. In de eerste
weken van september worden damwanden geslagen en begint het uitgraven
van de bouwkuipen. De heiwerkzaamheden vinden overdag plaats van 7.00
uur âs ochtends tot 19.00 uur âs avonds. Tijdens de werkzaamheden kan
het vaarverkeer doorgaan. De direct omwonenden zijn geïnformeerd over
de bouwwerkzaamheden.
De bouw van de nieuwe brug over de IJssel neemt twee jaar in beslag.
De oplevering is medio 2010. De huidige brug over de IJssel wordt
gesloopt zodra de nieuwe brug klaar is. De brug zal medio 2011 in
gebruik worden genomen. De brug is een ontwerp van architect Quist
Wintermans Architekten . De aanneemcombinatie was één van de vijf
deelnemers in de aanbestedingsprocedures voor het
ontwerpen en de bouw van de brug. Om zowel het treinverkeer als de
scheepvaart zo weinig mogelijk te hinderen is gekozen voor een nieuwe,
verhoogde, vaste dubbelsporige brug. De nieuwe brug komt ongeveer op
dezelfde hoogte als de bestaande brug âKaterveer IIâ in Rijksweg A28.
Het is een traditionele spoorbrug met een eigentijdse constructie en
vormgeving. De rode kleur van de brug versterkt het ontwerp en sluit
aan bij een internationale traditie van bruggen. De nieuwe brug wordt
stiller vanwege het gebruik van beton en staal.
Â
Voor fietsers komt er een apart fietspad dat aansluit op de spoorbrug.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.