ProRail

Persbericht

19-08-2008

Start bouwwerkzaamheden brug over de IJssel

De Bouwcombinatie Welling/Züblin start aanstaande maandag 25 augustus met het heien van drie pijlers aan de Zwolse kant voor de nieuwe brug over de IJssel. Totaal komen er 18 pijlers. Met de start van deze bouwwerkzaamheden wordt de aanleg van de brug zichtbaar. In de eerste weken van september worden damwanden geslagen en begint het uitgraven van de bouwkuipen. De heiwerkzaamheden vinden overdag plaats van 7.00 uur âs ochtends tot 19.00 uur âs avonds. Tijdens de werkzaamheden kan het vaarverkeer doorgaan. De direct omwonenden zijn geïnformeerd over de bouwwerkzaamheden.

De bouw van de nieuwe brug over de IJssel neemt twee jaar in beslag. De oplevering is medio 2010. De huidige brug over de IJssel wordt gesloopt zodra de nieuwe brug klaar is. De brug zal medio 2011 in gebruik worden genomen. De brug is een ontwerp van architect Quist Wintermans Architekten . De aanneemcombinatie was één van de vijf deelnemers in de aanbestedingsprocedures voor het ontwerpen en de bouw van de brug. Om zowel het treinverkeer als de scheepvaart zo weinig mogelijk te hinderen is gekozen voor een nieuwe, verhoogde, vaste dubbelsporige brug. De nieuwe brug komt ongeveer op dezelfde hoogte als de bestaande brug âKaterveer IIâ in Rijksweg A28. Het is een traditionele spoorbrug met een eigentijdse constructie en vormgeving. De rode kleur van de brug versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale traditie van bruggen. De nieuwe brug wordt stiller vanwege het gebruik van beton en staal. Â
Voor fietsers komt er een apart fietspad dat aansluit op de spoorbrug.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.