Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 25 augustus 2008 Onderzoeksrapport (IVW) RV-07u0278 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/IVW-2008/9642 2070824570 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over `'de passages rood sein bij de Valleilijn".


1. Wat is uw reactie op de lezersbrief in De Gelderlander waarin wordt beschreven dat op 6 juni een trein van Connexxion door rood reed en bijna op een tegemoetkomende intercity botste? Kunt u bevestigen of ontkennen dat dit incident plaats heeft gevonden en hebt u hier al een onderzoek naar ingesteld?


1. Ik ben bekend met dit incident dat zich overigens afgespeeld heeft op 29 mei 2008. Mijn Inspectie stelt een onderzoek in naar dit incident. Inmiddels is door de Inspectie vastgesteld dat er hier sprake is geweest van een roodseinpassage in opdracht van de treindienstleider van ProRail in verband met een infrastoring. De trein is dus in opdracht voorbij het rode sein gereden. De veiligheid was hierbij niet in het geding.


2. Kunt u aangeven hoeveel roodseinpassages er op de Valleilijn plaatsvinden en wat hiervan de oorzaken zijn?


2. In de periode van december 2006 tot medio juni 2008 passeerden dertien reizigerstreinen van Connexxion ten onrechte stoptonende seinen op de Valleilijn.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/IVW-2008/9642

De laatste vier voorvallen heeft mijn inspectie nog in onderzoek. Het onderzoek naar de negen overige voorvallen is afgerond. De oorzaken voor deze STS passages zijn beschreven in het onderzoeksrapport (dossier RV-07U0278). Dit rapport heb ik bijgevoegd.


3. Berekent ProRail de schade, die ten gevolge van "stop tonend sein"(STS) - passage wordt aangebracht aan de infrastructuur, door aan de vervoerder of aannemer die de schade heeft veroorzaakt? Zo ja, hoe vaak gebeurt dit en hoe hoog zijn deze kosten, gemeten over de afgelopen jaren? Zo neen, waarom niet?

3. ProRail berichtte mij dat ProRail de schadekosten (voor de gevallen boven de 5.000 Euro) doorberekent aan de veroorzakers van deze schade. Over de jaren 2006 en 2007 waren er ongeveer 75 STS-passages met gevolgen voor de infrastructuur geregistreerd. In het merendeel van de gevallen was er sprake van open gereden wissels. De doorberekende kosten bedroegen in 2006 in totaal circa
1,44 miljoen euro en in 2007 1,14 miljoen euro.


4. Kunt u aangeven in hoeverre de toelatingseisen en opleiding voor machinisten van decentrale treinvervoerders verschillen van die voor machinisten van de NS? Bent u bereid deze eisen verder aan te scherpen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?

4. De eisen voor keuring en vakbekwaamheid van machinisten die op hoofdspoorwegen dienst doen zijn vastgelegd in overheidsregelgeving (Besluit en Regeling Spoorwegpersoneel). De Valleilijn is een hoofdspoorweg. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen machinisten in dienst van decentrale treinvervoerders en machinisten in dienst van overige spoorwegondernemingen.

Hangende het onderzoek van mijn Inspectie naar de wijze waarop spoorwegondernemingen machinisten werven, selecteren en opleiden zullen de eisen niet worden aangescherpt. Dit onderzoek heb ik uw Kamer tijdens het Algemeen Overleg op 23 januari 2008 toegezegd. Mijn Inspectie verwacht dat de resultaten van dit onderzoek in september 2008 bekend zullen zijn. Zodra mogelijk zal ik uw Kamer over de resultaten informeren, zoals ik de Kamer op 14 juli 2008 heb laten weten (Kamerstuk 29 893, nr.74).

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---