abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
25 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/768/67105 2070821890
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Roefs en Samsom over de
bewegwijzering naar aardgasvulpunten.
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel 'Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in
Nederland'? (zie www.schonereluchtinbrabant.nl/nieuws/index.php?nieuws_id=64 )
1. Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel 'Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in
Nederland'.
2. Waarom past het CNG-bord in woonkernen niet binnen het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat?
2. Conform de CROW-richtlijn Bewegwijzering (CROW-publicatie 222) wordt langs autosnelwegen
alleen verwezen naar motorbrandstofverkooppunten op zogenoemde weggebonden
verzorgingsplaatsen. Voor het beleid van Rijkswaterstaat betekent dit dat naar een
motorbrandstoffenverkooppunt langs autosnelwegen verwezen wordt op het moment dat deze op
een verzorgingsplaats die onderdeel is van de autosnelweg en geen verbinding heeft met het
onderliggende wegennet.
Het aanduidingenbeleid is een gezamenlijk beleid van rijk, provincies en gemeenten. Rijkswaterstaat
is verantwoordelijk voor de bewegwijzering langs rijkswegen, de provincies en gemeenten zijn dat
voor wat betreft hun wegennet.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/768/67105
3. Deelt u de mening dat aardgasvulpunten in woonkernen moeilijk te vinden zijn vanaf de
doorgaande wegen en dat de bewegwijzering ook niet optimaal is? Zo neen, waarom niet?
3. Ik deel deze mening niet. Bewegwijzering is een hulpmiddel voor de weggebruiker om zijn weg te
vinden op de weg. Uiteraard kunnen niet alle mogelijke doelen worden verwezen. Om die reden is
het beleid mede gericht op het voorkomen van te veel borden langs de weg en alleen die borden
toe te staan die ook daadwerkelijk een functie hebben.
4. Is het raadzaam om, met het oog op de toekomst, het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat te
actualiseren, dan wel aan te passen, als ook biodiesel, bioethanol en biogas te koop zullen zijn bij
diverse tankstations en verwijzingen hiernaar nodig zijn?
4. Het aanduidingenbeleid, zoals deze is verwoord in de CROW-richtlijn Bewegwijzering is gebaseerd
op gedegen afwegingen van verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling, leefbaarheid en milieu. Ik vind
het op dit moment nog niet raadzaam om dit beleid te wijzigingen naar aanleiding van
verkooppunten van aardgas of biobrandstoffen. In dit kader wijs ik graag op de suggestie die in het
betreffende artikel wordt gedaan om coördinaten van vulpunten in navigatiesystemen in te voeren.
Aangezien ik het idee van expliciete verwijzingen naar verkooppunten met biobrandstoffen in de
kern sympathiek vind, zal ik dit door Rijkswaterstaat aankaarten in het CROW-platform
bewegwijzering, waar vertegenwoordigers van rijk, provincies en gemeenten zitting in hebben om
te bezien of en zo ja op welke manier dit idee een vervolg kan krijgen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat