Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 25 augustus 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2008/768/67105 2070821890 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Roefs en Samsom over de bewegwijzering naar aardgasvulpunten.


1. Hebt u kennisgenomen van het artikel 'Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in Nederland'? (zie www.schonereluchtinbrabant.nl/nieuws/index.php?nieuws_id=64 )


1. Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel 'Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in Nederland'.


2. Waarom past het CNG-bord in woonkernen niet binnen het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat?

2. Conform de CROW-richtlijn Bewegwijzering (CROW-publicatie 222) wordt langs autosnelwegen alleen verwezen naar motorbrandstofverkooppunten op zogenoemde weggebonden verzorgingsplaatsen. Voor het beleid van Rijkswaterstaat betekent dit dat naar een motorbrandstoffenverkooppunt langs autosnelwegen verwezen wordt op het moment dat deze op een verzorgingsplaats die onderdeel is van de autosnelweg en geen verbinding heeft met het onderliggende wegennet.

Het aanduidingenbeleid is een gezamenlijk beleid van rijk, provincies en gemeenten. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de bewegwijzering langs rijkswegen, de provincies en gemeenten zijn dat voor wat betreft hun wegennet.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

RWS/SDG/NW2008/768/67105


3. Deelt u de mening dat aardgasvulpunten in woonkernen moeilijk te vinden zijn vanaf de doorgaande wegen en dat de bewegwijzering ook niet optimaal is? Zo neen, waarom niet?

3. Ik deel deze mening niet. Bewegwijzering is een hulpmiddel voor de weggebruiker om zijn weg te vinden op de weg. Uiteraard kunnen niet alle mogelijke doelen worden verwezen. Om die reden is het beleid mede gericht op het voorkomen van te veel borden langs de weg en alleen die borden toe te staan die ook daadwerkelijk een functie hebben.


4. Is het raadzaam om, met het oog op de toekomst, het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat te actualiseren, dan wel aan te passen, als ook biodiesel, bioethanol en biogas te koop zullen zijn bij diverse tankstations en verwijzingen hiernaar nodig zijn?

4. Het aanduidingenbeleid, zoals deze is verwoord in de CROW-richtlijn Bewegwijzering is gebaseerd op gedegen afwegingen van verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling, leefbaarheid en milieu. Ik vind het op dit moment nog niet raadzaam om dit beleid te wijzigingen naar aanleiding van verkooppunten van aardgas of biobrandstoffen. In dit kader wijs ik graag op de suggestie die in het betreffende artikel wordt gedaan om coördinaten van vulpunten in navigatiesystemen in te voeren.

Aangezien ik het idee van expliciete verwijzingen naar verkooppunten met biobrandstoffen in de kern sympathiek vind, zal ik dit door Rijkswaterstaat aankaarten in het CROW-platform bewegwijzering, waar vertegenwoordigers van rijk, provincies en gemeenten zitting in hebben om te bezien of en zo ja op welke manier dit idee een vervolg kan krijgen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---