De nieuwe Nissan Qashai+2 binnenkort in de showroom
(8/26/2008)
Met rasse schreden nadert het debuut van de Nissan QASHQAI+2 op
Nederlandse bodem. De familiecrossover gaat deze maand in productie en
staat vanaf eind oktober in de showroom. De Nissan QASHQAI+2 blinkt
net als zijn kleinere broer, de Nissan QASHQAI, uit in comfort en
souplesse, maar is dankzij een grotere wielbasis en langere
carrosserie aanzienlijk ruimer. Hierdoor biedt het interieur genoeg
plaats voor een derde zitrij.
Combineer de praktische voordelen van een MPV â
gebruiksvriendelijkheid, ruimte â met de uitstekende rijeigenschappen
van een hatchback en de uitstraling en comfort van een stoere SUV en
het resultaat is de Nissan QASHQAI+2. Samen met de vijfzits QASHQAI en
de indrukwekkende Nissan Murano onderstreept de QASHQAI+2 de
toonaangevende rol van Nissan in het segment van de crossovers.
Derde zitrij
De Nissan QASHQAI+2, die eind juli op de autoshow in Londen aan het
publiek werd gepresenteerd, gaat deze maand in productie. Bij zijn
verschijning in de showroom in oktober kan de klant dan zelf
kennismaken met de allereerste familiecrossover. Het opvallendst aan
de Nissan QASHQAI+2 is natuurlijk zijn derde zitrij, waardoor de auto
plaats biedt aan zeven personen. Dit werd mogelijk door de wielbasis
van de QASHQAI met 135 mm te verlengen tot 2.765 mm. De totale lengte
van de QASHQAI+2 bedraagt 4.526 mm, een verschil van 211 mm met de
vijfzitsuitvoering.
Om voldoende hoofdruimte te creëren op de derde zitrij, is de daklijn
aan de achterzijde verlengd en opnieuw vormgegeven. Ook hebben de
passagiers op de voorste en middelste zitrij meer hoofdruimte en
ontstond dankzij de langere wielbasis meer knieruimte voor de
passagiers op de middelste zitplaatsen. Bovendien is de vormgeving van
de voor- en achterportieren gewijzigd, waardoor deze optimaal
aansluiten bij de nieuwe, langere daklijn.
Een ander verschil met de vijfzitter is de ruit in de achterklep die
verder naar beneden doorloopt.
Extra kofferruimte
De QASHQAI+2 beschikt standaard over dakrails en een panoramisch dak
dat voor een aangename lichtinval zorgt. Het verlengen van de QASHQAI
zorgt er tevens voor dat de kofferruimte werd uitgebreid. De
rugleuning van de voorste achterbank is in drie ongelijke delen
neerklapbaar, in de verhouding 40:20:40, terwijl de hoek van de
rugleuning over
15 graden verstelbaar is. Op de derde zitrij kunnen kinderen en
volwassenen met een lengte van maximaal 1,60 meter comfortabel zitten.
De rugleuning is volledig neerklapbaar. Hierdoor ontstaat een grote en
vlakke laadvloer voor 500 liter aan bagage, 90 liter meer dan in de
QASHQAI.
De Nissan QASHQAI+2 is leverbaar met voor- en vierwielaandrijving. Het
motorengamma bestaat in eerste instantie uitsluitend uit 2-liter
motoren in diesel en benzine-uitvoering. In het voorjaar van 2009
komen daar nog een 1,5 diesel en 1,6 benzineversie bij.
De 2,0-liter benzinemotor is goed voor 140 pk en 200 Nm en de
2,0-dieselmotor levert 150 pk en 320 Nm aan koppel. Het ALL MODE
4x4-systeem is beschikbaar voor beide 2,0-liter motoren.
Gevoed door het succes van de QASHQAI zijn de verwachtingen rond de
QASHQAI+2 hoog gespannen. Sinds zijn lancering eind 2006 is de
vijfzitter een enorme hit. De QASHQAI laat de meest indrukwekkende
verkoopcijfers in de geschiedenis van Nissan Europa zien en de
populariteit van de crossover is zelfs zo groot, dat Nissan een extra
shift in de fabriek in het Engelse Sunderland in het leven heeft
geroepen om aan de grote vraag te voldoen. Wekelijks rollen nu zoân
6.100 Nissans QASHQAI van de band. Voorheen waren dat er 4.500.
Hierdoor stijgt de jaarproductie tot 200.000 exemplaren.
De prijs van de Nissan QASHQAI+2 begint bij 30.150 euro inclusief
BTW/BPM voor de 2,0 benzine Optima.
AutoRai