De nieuwe Nissan Murano: een businessclass-crossover
(8/26/2008)
De nieuwe Nissan Murano heeft een flinke stap voorwaarts gezet. Met
een nieuw uiterlijk, verbeterde prestaties en een nieuw interieur gaat
de tweede generatie Murano een stap verder dan het trendsettende
origineel. De Nissan Murano was de eerste sportieve crossover â een
kruising tussen een coupé en SUV â op de markt.
De tweede generatie borduurt voort op zijn behendigheid en voegt tal
van verbeteringen en vernieuwingen toe. Hij is verfijnd, elegant en
presteert op tal van vlakken nog beter dan zijn voorganger. Zijn
lengte is met 6,4 centimeter toegenomen tot 4,83 meter.
Sportief imago
De nieuwe Nissan Murano deelt zijn DNA duidelijk met de eerste
generatie Nissan Murano. Het silhouet en de âopgestokenâ achterste
zijruiten â in lijn met Nissanâs handtekening voor crossovers â
blijven behouden, maar elke paneel van het koetswerk is nieuw. De
opvallendste wijzigingen betreffen de neus en achterkant van de auto.
Vooral de verlichtingseenheden â voor en achter â zijn ingrijpend
veranderd. In plaats van âgestapeldeâ verticale lichten zijn nu
horizontale lichteenheden geplaatst die fraai integreren met de rest
van de auto. Voor de achteruitrij-, rem-, achter- en knipperlichten is
gebruik gemaakt van led-technologie.
De uitstraling van de auto is extra kracht bijgezet door de deuren in
een andere hoek te plaatsen, net als de zijruiten. Hierdoor lijkt de
auto voller. De wielkasten zijn op hun beurt scherper en meer vierkant
aangezet. Dit geeft de nieuwe Nissan Murano een sportiever imago.
Van sportief naar luxe
Het interieur van de Murano is ook vernieuwd. Dankzij een nieuw
instrumentarium, nieuwe stoelen, een sfeervolle verlichting en nog
betere materialen â bijvoorbeeld dubbel gestikt leer en aluminium
afwerkingen â is het interieur naar een hoger niveau getild, van
sportief naar luxe.
De grootste veranderingen betreffen het instrumentenpaneel, de
afwerking van het dashboard en de middenconsole. Het driedelige
instrumentenpaneel is geheel geïntegreerd in het dashboard. De
snelheidsmeter wordt geflankeerd door een toerenteller (links) en
benzine- en watermeter en boordcomputer (rechts) in de vorm van een
âhalve maanâ. De waarden kunnen eenvoudig worden afgelezen in witte
letters op een zwarte achtergrond. Bedieningen voor het audiosysteem,
de telefoon en cruisecontrol zijn fraai verwerkt in de V-vorm van het
met leer beklede stuurwiel.
Het nieuwste D-platform van Nissan â zoals gebruikt voor de Nissan
Altima voor de Amerikaanse markt â is de basis voor de nieuwe Nissan
Murano. De auto wint met dit platform 50 procent aan stijfheid. Het
trillingsniveau is teruggebracht met 75 procent. Door een verbeterde
achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen, stuurt de nieuwe
Nissan Murano nog preciezer. Een snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging
verbetert het weggedrag van de auto bij lage snelheden. En het zorgt
voor meer gevoel bij hogere snelheden. De vierwielaandrijving wordt
verzorgd door Nissanâs ALL MODE 4x4i-technologie.
Krachtiger en zuiniger
De nieuwe Nissan Murano beschikt over de bekende 3,5 liter V6 van
Nissan. Maar die is wel flink aangepast. Hij is krachtiger en zuiniger
geworden. Het vermogen bedraagt nu 256 pk en het koppel 334 Nm. Het
gecombineerde brandstofverbruik is 10,9 l/100 km en de CO2-uitstoot
bedraagt 261 g/km. De vermogenstoename en het gunstigere
brandstof-verbruik zijn mede te danken aan verbeteringen aan de
Xtronic CVT, Nissanâs geavanceerde Continue Variabele Transmissie.
Verbeteringen aan lagers, afdichtingen en andere onderdelen zorgen
voor 20 procent minder wrijving in de transmissie. De nieuwe Nissan
Murano beschikt standaard over de laatste versies van
veiligheidsystemen als ABS, EBD en Brake Assist.
Nieuw op de tweede generatie Nissan Murano zijn:
⢠Een zonnedak dat over de hele lengte van de auto loopt, van de
voorruit tot de achterstoelen. Het voorste gedeelte is te openen voor
extra ventilatie.
⢠Een elektrisch te openen en te sluiten achterklep
⢠Rugleuningen achter die met één eenvoudige beweging zijn neer te
klappen. De rugleuningen kunnen handmatig, maar ook elektrisch, weer
rechtop gezet worden.
⢠Een camera in de zijspiegel aan de passagierskant waarmee objecten
in de dode hoek waargenomen kunnen worden.
⢠Een start-/stopknop in combinatie met een âintelligenteâ sleutel.
Zelfhelende lak
De Nissan Murano is bovendien de eerste Europese Nissan met Scratch
Shield Paint, een âzelfhelendeâ carrosserielak. Dankzij deze met
speciale hars behandelde lak blijft de carrosserie van de auto langer
mooi. Ook worden kleine krasjes âvanzelfâ gerepareerd, waarmee de lak
in vrijwel originele staat wordt teruggebracht.
Klanten kunnen kiezen uit zeven kleuren voor de carrosserie, drie
daarvan zijn helemaal nieuw. Voor het interieur zijn twee kleuren
beschikbaar: zwart en beige leder. Het laadvermogen is met 402 liter
(838 na neerklappen achterbank) een van de grootste in zijn klasse.
Met de Nissan Murano, de Nissan QASHQAI en de Nissan QASHQAI+ 2 in
zijn gamma, onderstreept Nissan zijn leidende positie in het segment
voor crossovers. Het stoere front, de achterbumpers en zijn forse
grondspeling: ze geven allemaal aan dat een Nissan zich ook buiten de
gebaande paden uitstekend in zijn element voelt.
De prijs is op dit moment nog niet vastgesteld, maar zal ondanks de
rijkere uitrusting niet of nauwelijks hoger zijn dan de prijs van de
huidige Murano ad 69.162 euro.
De nieuwe Nissan Murano is vanaf eind oktober leverbaar.
AutoRai