Mazda Kazamai onthuld op Salon van Moskou
(8/26/2008)
Op de Moscow International Automobile Salon heeft Mazda vandaag de
Wereldpremière van een nieuwe Concept car, de Mazda Kazamai, een
sportieve compacte crossover SUV die speciaal voor de Russische markt
is gemaakt. Het model is een product van de nieuwe richting die Mazda
Motor Corporation vorig jaar insloeg met zijn technologische
ontwikkeling.
Deze strategie, die âDuurzame Zoom-Zoomâ werd genoemd, concentreert
zich op de productie van voertuigen die het voor Mazda kenmerkende
rijplezier koppelen aan doorontwikkelde milieu- en
veiligheidstechnologieën.
In de nieuwe Mazda Kazamai conceptcar smelten Duurzame Zoom-Zoom en de
Nagare-ontwerpfilosofie van Mazda samen. Met dit model wordt duidelijk
wat Mazda in de nabije toekomst voor ogen heeft met een auto die zeer
sportief oogt en zorgt voor dynamisch rijplezier, maar die
tegelijkertijd gemiddeld 30 % minder brandstof verbruikt en veel
lagere emissies oplevert dan de huidige productiemodellen. Dit is
Mazda op zijn best, een coole, atletische compacte crossover met
milieuprestaties van de volgende generatie. De Kazamai is
oorspronkelijk ontworpen met het oog op het Russische segment voor
compact SUVâs en geeft een duidelijke hint welke richting Mazda wil
inslaan met een mogelijke toekomstige compact crossover.
De sterk groeiende automarkt in Rusland
Tussen 2004 en eind 2007 groeide de Russische automarkt met ongeveer
1,28 miljoen auto's en werd daarmee, na Duitsland, de op één na
grootste automarkt in Europa. In deze periode wist Mazda snel op te
klimmen tot één van de populairste automerken van Rusland en steeg
de verkoop van 8.565 autoâs in 2004 naar meer dan 50.000 autoâs vorig
jaar, zes keer zoveel als in 2004. Eén van de grootste segmenten van
het land is die van de sports utility vehicles (SUV), in 2007 goed
voor 16 % van het totale verkoopvolume.
Tussen 2004 en 2007 werd dit segment maar liefst tien keer zo groot en
naar verwachting zal deze groei op de middellange termijn in Rusland
aanhouden. Mazdaâs middelgrote SUV sports crossover, de CX-7, is in
Rusland nog geen jaar op de markt, maar heeft nu al zijn weg gevonden
naar meer dan 7.900 klanten, met stip Mazdaâs grootste markt voor de
CX-7 in Europa.
De Mazda Kazamai conceptcar haakt in op de toenemende populariteit van
SUVâs in Rusland en geeft een sterke hint welke richting Mazda inslaat
met een compacte crossover SUV. Klein, lichtgewicht met een
aerodynamisch design, een laag verbruik en met een nieuwe generatie
Mazda-aandrijflijn is de Kazamai bedoeld voor jonge, carrièregerichte
Russen met veel gevoel voor stijl en stedelijke lifestyle.
Design â doorontwikkelde Nagare-filosofie
Het Japanse begrip âKazamaiâ betekent vrij vertaald âwervelende
zijwindenâ en geeft volgens Mazda uiting aan het krachtige, maar
lichtvoetige karakter van deze stijlvolle en compacte crossover.
Kazamai oogt dynamisch en atletisch aan de buitenkant en is een
doorontwikkeling van de nieuwe Nagare-designfilosofie. In
tegenstelling tot voorgaande conceptcars vertegenwoordigt de styling
van de Mazda Kazamai krachtige natuurlijke bewegingen via
driedimensionale flanklijnen, die zich uitstrekken over de hele
carrosserie. Zo vloeien design en functionaliteit in elkaar over.
De Mazda Kazamai is een indrukwekkende combinatie van eisen en
esthetica. Met een breedte van 1.930 mm en een lengte van 4.520 mm is
hij net een tikje groter dan de huidige Mazda3, met in het interieur
ruimte voor comfort en functionaliteit passend bij een SUV. De Kazamai
is echter slechts 1.500 mm hoog, heeft een platte daklijn en een
bijzonder korte achteroverhang en heeft dus ook iets weg van een
sportieve coupé, met alle rijplezier van dien. Het innovatieve
ontwerp van het koetswerk omvat breed uitlopende wielkasten die het
SUV-achtige vermogen benadrukken en juist weer een interieur zoals een
sportauto betaamt. Het wigvormige profiel doet denken aan een ranke
pijl die vlijmscherp door een krachtige wind snijdt. Met name het
carrosseriedesign tussen de voorste wielkasten en de dakstijlen drukt
de wervelingen en de dynamiek uit van wind die langs de wagen stuift.
De flanklijnen vertegenwoordigen snelle en zwierige zijwinden en
accentueren nog eens extra het dynamische en stijlvolle ontwerp van de
carrosserie. De motorkap zelf is lager in het middendeel dan aan de
zijkanten, wat de aandacht vestigt op de krachtige voorste spatborden,
die plaats bieden aan grote 22 inch wielen.
Ook in het ontwerp van de velgen komt het zijwindmotief terug; elke
spaak is zorgvuldig verdraaid en loopt van buiten naar binnen smaller
toe, zodat heel sterk de suggestie van beweging wordt gewekt. De
vijfpuntsgrille is geïntegreerd in de carrosserie voor een strakke en
lichte uitstraling die, samen met de breed uitlopende zijkanten (aan
de voorzijde) bijdragen aan de uitmuntende aerodynamische
eigenschappen. De aerodynamica heeft trouwens ook baat bij de zo klein
mogelijk gehouden luchtinlaten. De zijdorpelpanelen en kapjes van de
gecombineerde achterlichten helpen de windstroming en luchtweerstand
nog verder te verminderen.
Interieur â SUV functionaliteit met aandacht voor veiligheid
Mazda Kazamai geeft niet alleen uitdrukking aan pure snelheid en
kracht, hij biedt ook plaats aan maximaal vier inzittenden met het
comfort en de functionaliteit van een compacte SUV. Hij is ontworpen
met het oog op diverse interfaces van bestuurder en auto, die de
bestuurder een veilige en stressloze rit bieden, met een goed
doordachte en overzichtelijke interface tussen mens en machine in de
vorm van de bedieningscockpit. Dit is een van de belangrijkste
kenmerken van Mazdaâs Duurzame Zoom-Zoom plan.
Lichtgewicht en aerodynamisch
Lager gewicht en superieure aerodynamische eigenschappen zijn
kernfactoren die zorgen voor meer rijplezier en betere
milieuprestaties van een auto, met name het brandstofverbruik. Mazda
zal zich blijven concentreren op deze cruciale technologieën om de
doelstellingen te bereiken die zijn vastgelegd in het Duurzame
Zoom-Zoom plan. Ondanks zijn krachtige uitstraling aan de buitenkant
bereikt de Mazda Kazamai conceptcar zijn bijzondere aerodynamische
prestaties dankzij een vlakke bodem, een achterspoiler en een lage
daklijn. Doelstelling was de aerodynamica van de Kazamai met meer dan
10 % te verbeteren ten opzichte van andere autoâs in zijn klasse.
Toen de ingenieurs van Mazda zich gingen richten op het beperken van
het gewicht van de carrosserie konden ze profiteren van
CAE-toepassingen (Computer Aided Engineering) en concentreerden ze
zich op vier hoofdgebieden: botsveiligheid, wegligging, NVH (lawaai,
trillingen en stijfheid) en kwaliteit. Tegelijkertijd werden
lichtgewicht materialen en nieuwe verwerkende/samenvoegende
technologieën effectief ingezet. Aluminium of aluminiumlegering wordt
gebruikt voor de motorkap, het chassis en het motorblok. De designers
wilden de Mazda Kamazai 100 kilo lichter maken dan vergelijkbare
modellen door kunststoffen te gebruiken voor de panelen, spatborden en
de motorkap. Deze kenmerken dragen ook bij aan de geavanceerde
rijeigenschappen, een lager brandstofverbruik en een lagere
CO2-uitstoot.
Nieuwste generatie motoren â 30 % lager brandstofverbruik
De ideale match voor de Mazda Kazamai is een volgende generatie 2.0
liter direct ingespoten benzinemotor, die de ingenieurs van Mazda op
dit moment ontwikkelen. De motor vormt de balans tussen sportief
rijden (met name in een âcompact carâ zoals de Mazda Kazamai) en goede
milieuprestatie. De Mazda Kazamai wordt voorzien van een DISI* motor
die is gebaseerd op het blok in de huidige Mazda CX-7, aangevuld met
geavanceerde technologieën om energieverlies te minimaliseren en de
thermische efficiëntie enorm op te schroeven.
De nieuwe generatie 2.0 liter DISI benzinemotoren van Mazda zijn ook
uitgerust met verbrandingsregelingssystemen en een variabele
klepregeling, die resulteren in een krachtig koppel in het hele
toerentalbereik en daarmee in een uitmuntend reactievermogen van de
motor en een superieur laag brandstofverbruik. Een katalysator van de
volgende generatie garandeert eveneens onovertroffen
emissieprestaties.
Dit alles wordt gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde lichtgewicht en
compacte automatische zestrapstransmissie met een uitstekend
reactievermogen, die even direct aanvoelt als een handmatig
geschakelde versnellingsbak. En voor superieure tractie mag de
vierwielaandrijving natuurlijk niet ontbreken. Samen met de nieuwe
generatie aerodynamica van de Kamazai en de hierboven beschreven
lichtgewicht carrosserie zou deze aandrijving naar schatting 30 %
beter presteren op het gebied van brandstofverbruik en emissies
(vergeleken met de huidige 2.0 liter benzinemotoren), zonder punten te
verliezen op het gebied van rijplezier.
Geavanceerde veiligheid en beveiliging
De Mazda Kazamai is niet alleen laag in gewicht, zuinig met brandstof
en leuk om te besturen, hij is ook ontworpen met veiligheid als één
van de belangrijkste voorwaarden. Zijn geavanceerde carrosseriekooi is
het product van een nieuw programma op het gebied van veiligheid dat
op dit moment bij Mazda loopt met als resultaat een lichtgewicht
constructie die bij een botsing een hoge mate van veiligheid biedt.
Uiteraard beschikt de Mazda Kazamai ter ondersteuning van de
bestuurder ook over een lange lijst actieve veiligheidsaspecten,
waaronder Roll Stability Control (RSC), het Blind Spot Monitoring
(BSM) systeem voor hulp bij het verwisselen van rijbaan, het Pre-crash
Safety System en geavanceerde dynamische stabiliteitsregeling (DSC).
En om te voldoen aan de toekomstige eisen voor voetgangerbescherming
is hij voorzien van zacht kunststof spatborden en een aluminium
motorkap met 'shock-coneâ technologie, die botsingsenergie bijzonder
efficiënt absorbeert.
Verder bevindt zich aan boord van de Mazda Kazamai een
inzittenden-beschermingssysteem. Dit geavanceerde systeem controleert
het gebied rond en in de auto en is voorzien van een automatisch
alarmeringssysteem dat de bestuurder informeert in geval van nood om
zowel bestuurder als inzittenden beter te beschermen.
_______________________
* DISI: Direct Injection Spark Ignition
AutoRai