Gemeente Hilversum

Integraal BereikbaarheidsPlan (IBP)

publicatiedatum: maandag 25 augustus 2008

Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week het Definitief Ontwerp vastgesteld voor de drie grote projecten die volgend jaar in het kader van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) worden uitgevoerd. Het betreft de herinrichting van de grote kruisingen langs de Ring west met nog een staartje van de Ring noord.

Aan de doelstellingen van het IBP, het verbeteren van de doorstroming, de oversteekbaarheid en de fietsveiligheid op de buitenring van Hilversum, wordt in het definitieve ontwerp niet getornd. Maar onder invloed van de inspraak komen b&w de bewoners van wegen in de omgeving op een aantal belangrijke punten tegemoet.

Geen nieuwe brug Beresteinseweg
De meest opvallende veranderingen betreffen het ontwerp voor de kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg. Zo zien b&w in principe af van de afsluiting van de Vaartweg bij de Beresteinseweg en de aanleg van een nieuwe brug over de Gooise Vaart tussen de Beresteinseweg en de Nieuwe Havenweg. Het college kiest op verzoek van een meerderheid van de bewoners voor de variant `rechts in, rechts uit buiten de verkeerslichten om'. Dat betekent dat autoverkeer vanaf de Geert van Mesdagweg en de centrumkant van de Vaartweg rechtsaf kan draaien richting Beresteinseweg. En dat autoverkeer vanaf de kant van de Beresteinseweg alleen rechtsaf mag uitrijden naar de Gijsbrecht van Amstelstraat. Deze beweging buiten de verkeerslichtenregeling om wordt na invoering een jaar lang gemonitord, met name op het aspect verkeersveiligheid. In 2010 wordt dan op basis van een evaluatie een definitieve beslissing genomen.

Een andere aanpassing in hetzelfde ontwerp is dat het gedeelte van de Vaartweg tussen de Schuttersweg en de Gijsbrecht van Amstelstraat pas in 2010 wordt heringericht. Het uitstel geeft de gemeente de mogelijkheid om de acht platanen die oorspronkelijk gekapt zouden worden, te verplanten. De betreffende bomen moeten gedurende drie plantseizoenen op hun verhuizing worden voorbereid. Na de verplanting ontstaat op de Vaartweg tussen de Loosdrechtseweg en de Gijsbrecht van Amstelstraat één rechte rij van zestien bomen en ruimte voor de beoogde verkeersmaatregelen.

De betere doorstroming op de kruisingen van de Ring west met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg wordt bereikt door op dit deel van de buitenring de voorsorteerstroken te verlengen. Dat gebeurt op de Geert van Mesdagweg en op de Gijsbrecht van Amstelstraat. Op de Gijsbrecht van Amstelstraat wordt de brug over de Gooise Vaart verbreed. Daardoor ontstaat ruimte voor twee rijstroken voor het doorgaande autoverkeer op de Ring en twee lange rechtsafstroken voor rechtsafslaand verkeer. De rechtsafstrook naar de Vaartweg wordt in het definitieve ontwerp tien meter korter. Daarmee wordt bereikt dat nog maar één woning de rijweg dichterbij ziet komen.

De verkeerslichten op de kruisingen van de buitenring met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg kunnen na de herinrichting met één automaat veel gunstiger worden afgesteld.

Kruising Quatre Bras en fietsvoorzieningen langs de Krugerweg en de Godelindeweg
Op de kruising van de buitenring met de 's-Gravelandseweg (Quatre Bras) wordt de doorstroming bevorderd door aan vier kanten van de kruising de voorsorteerstroken te verlengen.

De kruising wordt geheel in geluidsreducerend asfalt uitgevoerd. En bij de herinrichting wordt meteen ook op het gedeelte van de 's-Gravelandseweg tussen de Trompenbergerweg en de kruising de klinkers vervangen door geluidsreducerend asfalt. Op de kruising 's-Gravelandseweg/Trompenbergerweg wordt een inritconstructie aangelegd. Het informele voetpad langs de 's-Gravelandseweg krijgt aan de noordkant een halfverharding tussen de Trompenbergerweg en de kruising Quatre Bras en aan de zuidkant tussen de Laan van Vogelenzang en de kruising.

Langs de Bussumergrintweg, de Krugerweg en de Godelindeweg komen vrijliggende fietspaden met oversteekvoorzieningen ter hoogte van de Ceintuurbaan, de Jacobus Pennweg, de Trompenbergerweg en de Beethovenlaan. Naar aanleiding van de inspraak is besloten om een aantal beeldbepalende bomen in het voetpad langs de Krugerbocht, de Krugerweg en de Godelindeweg te handhaven. Mede daarom wordt met de eigenaar van Godelindeweg 15 een kleine grondoverdracht voorbereid, waardoor het voetpad ter plaatse met een halfverhard pad achter de bomen kan worden omgelegd.

In- en uitritten Krugerbocht beveiligen
Met bewoners van panden aan en rond de Krugerbocht wordt overlegd over maatregelen om het in- en uitrijden van de opritten te beveiligen. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van spiegels, het bijknippen van groen of het verbreden van de oprit.

Stand van zaken grondverwerving
Om de IBP-projecten voor 2009 te kunnen uitvoeren heeft de gemeente van een aantal aanwonenden een stukje privé-grond nodig. Het gaat om onroerend goed langs de Vaartweg, Bussumergrintweg, de Krugerweg en de Godelindeweg. Met het merendeel van de eigenaren zijn inmiddels gesprekken gevoerd. Op basis daarvan worden voorstellen uitgewerkt, ook voor het aanpassen van de tuinen aan de nieuwe situatie. Afhankelijk van het verloop van de gesprekken wordt beoordeeld of een aanvullende onteigeningsprocedure moet worden gestart.

Kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg en aanleg fietsstraat Hoge Naarderweg
Aan het voorrangspleintje rond het Van Rees-plantsoentje op de kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg/Godelindeweg worden in het definitief ontwerp geen grote veranderingen voorgesteld. Wel honoreren b&w de wens van bewoners om het nu nog doodlopende ventweggetje achter het plantsoen te voorzien van geluiddempend SteenMastiekAsfalt (SMA). Dit stukje ventweg wordt straks gebruikt als onderdeel van het voorrangspleintje door auto's die vanuit de Hoge Naarderweg de buitenring op willen.

Een ander gevolg van de inspraak is dat naast de fietsoversteek op de Godelindeweg ter hoogte van de inrit naar de tennisbaan en de kinderboerderij er in het verlengde van de Hoge Naarderweg een tweede fietsoversteek komt naar het Dievenpaadje.

De Hoge Naarderweg wordt conform het Voorlopig Ontwerp ingericht als een fietsstraat in twee richtingen. De weg krijgt over de hele lengte, dus vanaf de Insulindelaan tot aan het begin bij de 's-Gravelandseweg rood asfalt met aan beide kanten van de rijweg een strook zwart, een soort `autosuggestiestroken'. Want in de nieuwe fietsstraat is de fietser de belangrijkste verkeersdeelnemer, de auto is er als het ware te gast. Er geldt een langzaam verkeersregiem. Tussen het Melkpad en het Dudokpark wordt de Hoge Naarderweg versmald. Het Dudokplantsoen wordt ter plaatse uitgebreid, ook richting Melkpad, waar de kruising van de centrumring met de fietsstraat verhoogd wordt uitgevoerd.

Waar het fietspad van de Hoge Naarderweg uitmondt op de 's-Gravelandseweg wordt het ten koste van een deel van het trottoir aangesloten op het kruispunt 's-Gravelandseweg/Oude Enghweg. Er ontstaat daar een klein stukje tweerichtingen fietspad. Een ander resultaat van de inspraak is dat de Middenweg ter hoogte van huisnummer 9/11 een drempel krijgt.

Milieu
In opdracht van de gemeente heeft Royal Haskoning een gedetailleerd geluid- en luchtkwaliteitonderzoek verricht naar de effecten van de IBP-plannen voor 2009. Op het gebied van geluid constateert het rapport dat door de toepassing van geluidsreducerend asfalt er geen reconstructies in de zin van de Wet geluidhinder optreden. Verder geeft het rapport aan dat door de verbetering van de doorstroming er geen sprake is van een negatieve invloed op de luchtkwaliteit. Alle voorgestelde reconstructies blijven binnen de grenswaarden (voor concentraties NO 2 en PM 10).

Verdere procedure/uitvoering
De ontwerpen zijn gebundeld in de nota Definitief Ontwerp IBP 2009. De nota wordt op woensdag 24 september in De Discussie van de gemeenteraad besproken. Het is de bedoeling om de projecten in de loop van 2009 uit te voeren.

Hilversum beter bereikbaar
Het Definitief Ontwerp IBP 2009 is in te zien op (en te downloaden vanaf) de vernieuwde website Hilversum beter bereikbaar (Klik op de link aan de rechterkant van dit scherm). Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.