Integraal BereikbaarheidsPlan (IBP)
publicatiedatum: maandag 25 augustus 2008
Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week het
Definitief Ontwerp vastgesteld voor de drie grote projecten die
volgend jaar in het kader van het Integraal BereikbaarheidsPlan
Hilversum e.o. (IBP) worden uitgevoerd. Het betreft de herinrichting
van de grote kruisingen langs de Ring west met nog een staartje van de
Ring noord.
Aan de doelstellingen van het IBP, het verbeteren van de doorstroming,
de oversteekbaarheid en de fietsveiligheid op de buitenring van
Hilversum, wordt in het definitieve ontwerp niet getornd. Maar onder
invloed van de inspraak komen b&w de bewoners van wegen in de omgeving
op een aantal belangrijke punten tegemoet.
Geen nieuwe brug Beresteinseweg
De meest opvallende veranderingen betreffen het ontwerp voor de
kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Vaartweg en de
Nieuwe Havenweg. Zo zien b&w in principe af van de afsluiting van de
Vaartweg bij de Beresteinseweg en de aanleg van een nieuwe brug over
de Gooise Vaart tussen de Beresteinseweg en de Nieuwe Havenweg. Het
college kiest op verzoek van een meerderheid van de bewoners voor de
variant `rechts in, rechts uit buiten de verkeerslichten om'. Dat
betekent dat autoverkeer vanaf de Geert van Mesdagweg en de
centrumkant van de Vaartweg rechtsaf kan draaien richting
Beresteinseweg. En dat autoverkeer vanaf de kant van de Beresteinseweg
alleen rechtsaf mag uitrijden naar de Gijsbrecht van Amstelstraat.
Deze beweging buiten de verkeerslichtenregeling om wordt na invoering
een jaar lang gemonitord, met name op het aspect verkeersveiligheid.
In 2010 wordt dan op basis van een evaluatie een definitieve
beslissing genomen.
Een andere aanpassing in hetzelfde ontwerp is dat het gedeelte van de
Vaartweg tussen de Schuttersweg en de Gijsbrecht van Amstelstraat pas
in 2010 wordt heringericht. Het uitstel geeft de gemeente de
mogelijkheid om de acht platanen die oorspronkelijk gekapt zouden
worden, te verplanten. De betreffende bomen moeten gedurende drie
plantseizoenen op hun verhuizing worden voorbereid. Na de verplanting
ontstaat op de Vaartweg tussen de Loosdrechtseweg en de Gijsbrecht van
Amstelstraat één rechte rij van zestien bomen en ruimte voor de
beoogde verkeersmaatregelen.
De betere doorstroming op de kruisingen van de Ring west met de
Vaartweg en de Nieuwe Havenweg wordt bereikt door op dit deel van de
buitenring de voorsorteerstroken te verlengen. Dat gebeurt op de Geert
van Mesdagweg en op de Gijsbrecht van Amstelstraat. Op de Gijsbrecht
van Amstelstraat wordt de brug over de Gooise Vaart verbreed. Daardoor
ontstaat ruimte voor twee rijstroken voor het doorgaande autoverkeer
op de Ring en twee lange rechtsafstroken voor rechtsafslaand verkeer.
De rechtsafstrook naar de Vaartweg wordt in het definitieve ontwerp
tien meter korter. Daarmee wordt bereikt dat nog maar één woning de
rijweg dichterbij ziet komen.
De verkeerslichten op de kruisingen van de buitenring met de Vaartweg
en de Nieuwe Havenweg kunnen na de herinrichting met één automaat veel
gunstiger worden afgesteld.
Kruising Quatre Bras en fietsvoorzieningen langs de Krugerweg en de
Godelindeweg
Op de kruising van de buitenring met de 's-Gravelandseweg (Quatre
Bras) wordt de doorstroming bevorderd door aan vier kanten van de
kruising de voorsorteerstroken te verlengen.
De kruising wordt geheel in geluidsreducerend asfalt uitgevoerd. En
bij de herinrichting wordt meteen ook op het gedeelte van de
's-Gravelandseweg tussen de Trompenbergerweg en de kruising de
klinkers vervangen door geluidsreducerend asfalt. Op de kruising
's-Gravelandseweg/Trompenbergerweg wordt een inritconstructie
aangelegd. Het informele voetpad langs de 's-Gravelandseweg krijgt aan
de noordkant een halfverharding tussen de Trompenbergerweg en de
kruising Quatre Bras en aan de zuidkant tussen de Laan van Vogelenzang
en de kruising.
Langs de Bussumergrintweg, de Krugerweg en de Godelindeweg komen
vrijliggende fietspaden met oversteekvoorzieningen ter hoogte van de
Ceintuurbaan, de Jacobus Pennweg, de Trompenbergerweg en de
Beethovenlaan. Naar aanleiding van de inspraak is besloten om een
aantal beeldbepalende bomen in het voetpad langs de Krugerbocht, de
Krugerweg en de Godelindeweg te handhaven. Mede daarom wordt met de
eigenaar van Godelindeweg 15 een kleine grondoverdracht voorbereid,
waardoor het voetpad ter plaatse met een halfverhard pad achter de
bomen kan worden omgelegd.
In- en uitritten Krugerbocht beveiligen
Met bewoners van panden aan en rond de Krugerbocht wordt overlegd over
maatregelen om het in- en uitrijden van de opritten te beveiligen. Dat
kan bijvoorbeeld door het plaatsen van spiegels, het bijknippen van
groen of het verbreden van de oprit.
Stand van zaken grondverwerving
Om de IBP-projecten voor 2009 te kunnen uitvoeren heeft de gemeente
van een aantal aanwonenden een stukje privé-grond nodig. Het gaat om
onroerend goed langs de Vaartweg, Bussumergrintweg, de Krugerweg en de
Godelindeweg. Met het merendeel van de eigenaren zijn inmiddels
gesprekken gevoerd. Op basis daarvan worden voorstellen uitgewerkt,
ook voor het aanpassen van de tuinen aan de nieuwe situatie.
Afhankelijk van het verloop van de gesprekken wordt beoordeeld of een
aanvullende onteigeningsprocedure moet worden gestart.
Kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg en aanleg fietsstraat Hoge
Naarderweg
Aan het voorrangspleintje rond het Van Rees-plantsoentje op de
kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg/Godelindeweg worden in het
definitief ontwerp geen grote veranderingen voorgesteld. Wel honoreren
b&w de wens van bewoners om het nu nog doodlopende ventweggetje achter
het plantsoen te voorzien van geluiddempend SteenMastiekAsfalt (SMA).
Dit stukje ventweg wordt straks gebruikt als onderdeel van het
voorrangspleintje door auto's die vanuit de Hoge Naarderweg de
buitenring op willen.
Een ander gevolg van de inspraak is dat naast de fietsoversteek op de
Godelindeweg ter hoogte van de inrit naar de tennisbaan en de
kinderboerderij er in het verlengde van de Hoge Naarderweg een tweede
fietsoversteek komt naar het Dievenpaadje.
De Hoge Naarderweg wordt conform het Voorlopig Ontwerp ingericht als
een fietsstraat in twee richtingen. De weg krijgt over de hele lengte,
dus vanaf de Insulindelaan tot aan het begin bij de 's-Gravelandseweg
rood asfalt met aan beide kanten van de rijweg een strook zwart, een
soort `autosuggestiestroken'. Want in de nieuwe fietsstraat is de
fietser de belangrijkste verkeersdeelnemer, de auto is er als het ware
te gast. Er geldt een langzaam verkeersregiem. Tussen het Melkpad en
het Dudokpark wordt de Hoge Naarderweg versmald. Het Dudokplantsoen
wordt ter plaatse uitgebreid, ook richting Melkpad, waar de kruising
van de centrumring met de fietsstraat verhoogd wordt uitgevoerd.
Waar het fietspad van de Hoge Naarderweg uitmondt op de
's-Gravelandseweg wordt het ten koste van een deel van het trottoir
aangesloten op het kruispunt 's-Gravelandseweg/Oude Enghweg. Er
ontstaat daar een klein stukje tweerichtingen fietspad. Een ander
resultaat van de inspraak is dat de Middenweg ter hoogte van
huisnummer 9/11 een drempel krijgt.
Milieu
In opdracht van de gemeente heeft Royal Haskoning een gedetailleerd
geluid- en luchtkwaliteitonderzoek verricht naar de effecten van de
IBP-plannen voor 2009. Op het gebied van geluid constateert het
rapport dat door de toepassing van geluidsreducerend asfalt er geen
reconstructies in de zin van de Wet geluidhinder optreden. Verder
geeft het rapport aan dat door de verbetering van de doorstroming er
geen sprake is van een negatieve invloed op de luchtkwaliteit. Alle
voorgestelde reconstructies blijven binnen de grenswaarden (voor
concentraties NO 2 en PM 10).
Verdere procedure/uitvoering
De ontwerpen zijn gebundeld in de nota Definitief Ontwerp IBP 2009. De
nota wordt op woensdag 24 september in De Discussie van de
gemeenteraad besproken. Het is de bedoeling om de projecten in de loop
van 2009 uit te voeren.
Hilversum beter bereikbaar
Het Definitief Ontwerp IBP 2009 is in te zien op (en te downloaden
vanaf) de vernieuwde website Hilversum beter bereikbaar (Klik op de
link aan de rechterkant van dit scherm). Op deze website is ook alle
achtergrondinformatie te vinden over het Integraal BereikbaarheidsPlan
Hilversum e.o.
Gemeente Hilversum