Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
26.08.2008
Cramer wil betere administratie van biobrandstoffenverplichting
Minister Cramer van VROM overweegt de handhaving van de
biobrandstoffenverplichting voor het wegverkeer aan te scherpen. De
minister schrijft dit aan de Kamer in de begeleidingsbrief bij de
rapportage over 2007 , het eerste jaar waarin deze verplichting gold.
Deze rapportage geeft geen aanleiding om aan te nemen dat de
verplichting niet wordt nageleefd, maar het duurt volgens de minister
te lang voordat alle oliemaatschappijen en -handelaren met hun
gegevens komen. Bovendien worden die gegevens op verschillende
manieren aangeleverd.
Cramer overweegt daarom een aantal administratieve veranderingen door
te voeren. Zo zouden leveranciers van benzine en diesel hun
biobrandstoffenadministratie volgens een geautomatiseerd format aan
VROM moeten toesturen. Als alle leveranciers hun administratie op
dezelfde wijze aanleveren, kan er snel worden gecontroleerd. Bovendien
kunnen de administraties van verschillende bedrijven eenvoudig naast
elkaar worden gelegd om te controleren of hoeveelheden biobrandstoffen
die door het ene bedrijf zijn geleverd ook daadwerkelijk bij het
ontvangende bedrijf zijn aangekomen.
Een tweede voorgestelde verbetering is het invoeren van een
biobrandstoffenboekhouding door alle handelaren in biobrandstoffen
voor het wegverkeer. Handelaren die zelf geen benzine of diesel op de
markt brengen, zijn nu niet verplicht om zo'n boekhouding bij te
houden. Het gaat om enkele grote bedrijven die biobrandstoffen bij
benzine en diesel mengen en deze vervolgens doorverkopen aan bedrijven
die ze op de markt brengen voor toepassing in het wegverkeer. Als deze
bedrijven een biobrandstoffenadministratie bijhouden, kunnen controles
worden uitgevoerd naar de leveranciersverklaringen die deze bedrijven
afgeven. Het gaat om slechts enkele bedrijven, zodat de toename van de
administratieve lastendruk volgens Cramer beperkt is.
Een derde mogelijkheid is om voor alle ingeslagen hoeveelheden
biobrandstoffen een leveranciersverklaring in de administratie op te
nemen, dus niet alleen voor de hoeveelheden biobrandstoffen die zijn
bijgemengd bij benzine of diesel, maar ook voor hoeveelheden pure
biobrandstoffen.
Cramer laat vooralsnog in het midden of ze deze veranderingen wil
bereiken door wijziging van het Besluit biobrandstoffen wegverkeer
2007, of door met de oliebranche op vrijwillige basis afspraken te
maken. Die laatste mogelijkheid lijkt haar voorkeur te hebben, mede
omdat de maatregelen dan al voor het boekjaar 2008 kunnen worden
ingevoerd.
Voor 2007 bedroeg het verplichte minimumaandeel biobrandstoffen 2% en
voor 2008 bedraagt het 3,25%. De brandstofleveranciers kunnen dit
realiseren door biobrandstoffen bij benzine en diesel bij te mengen of
door speciale biobrandstofmengsels op de markt te brengen.