AutoRai

Ford Mondeo overweldigend succes

(8/26/2008)
Vorig jaar juni introduceerde Ford de compleet nieuwe Mondeo die sindsdien stormenderhand een toppositie in het C/D segment veroverd heeft. Inmiddels zijn er sinds de lancering in juni 2007 ruim 13.000 Mondeo's verkocht in Nederland. De grote belangstelling resulteerde in eerste instantie in oplopende levertijden, maar inmiddels zijn ze weer op normaal niveau.

De Ford Mondeo is vooral geliefd als zakenauto, vanwege de combinatie van een aantrekkelijke fiscale waarde, gunstige restwaarde en lage exploitatiekosten. Deze combinatie van factoren resulteert in gunstige leaseprijzen. Zoân 70% van de in Nederland verkochte Mondeo's wordt zakelijk ingezet. Deze zakelijke rijder blijkt daarbij door de aantrekkelijke, geringe meerprijzen veelal te kiezen voor de luxe Titanium-uitvoering (75% van de verkoopmix) en het Business Pack, dat bestaat uit een geavanceerd DVD navigatiesysteem met touchscreen, Bluetooth telefoonverbinding, Voice Control en parkeersensoren rondom. De Wagon is veruit het meest populair onder de Mondeo-rijders, want 70% kiest voor deze ruime stationwagon, terwijl 20% van de Mondeo kopers kiest voor de 5-deurs hatchback en 10% voor de 4-deurs sedan.

Levertijden genormaliseerd
Hans Schep, algemeen directeur van Ford Nederland, is uitermate verheugd over het succes van de nieuwe Mondeo: âDit model heeft altijd een belangrijke rol in ons modelportfolio gespeeld. Het nieuwe type spreekt met z'n kinetic Design niet alleen bestaande Ford-rijders aan, maar wij zien een toenemend aantal rijders van andere merken, dat overstapt naar Ford en de Mondeo. De enorme vraag in geheel Europa heeft onze Mondeo fabriek voor grote uitdagingen gesteld en deze draait sinds de introductie op topcapaciteit. Dit heeft in een aantal gevallen geresulteerd in langere levertijden. Wij zijn verheugd dat de levertijden van deze zeer succesvolle Ford inmiddels weer zijn teruggebracht naar het normale niveau van 8 tot 12 weken.â