RTL Group

Bedrijfsresultaat RTL Nederland stabiel in eerste helft 2008

RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2008 af met een omzetstijging van 12,2% naar 212 miljoen (2007: 189 miljoen). Het bedrijfs-resultaat bleef stabiel met 34 miljoen (2007: 33 miljoen), met name dankzij de winstbijdrage van Radio 538. Radio 538 compenseerde hiermee de lagere inkomsten uit televisie in 2008 en eenmalige baten van 6 miljoen in de eerste helft van 2007.

Het gezamenlijke marktaandeel van de televisiezenders van RTL Nederland in de kerndoelgroep boodschappers 20-49 steeg in de eerste helft van 2008 met 1,1%, van 29,4 naar 30,5%. Familiezender RTL 4 realiseerde een zenderaandeel van 14,7% bij boodschappers 20-49 (15% in 2007). Programmas als Ik Wed Dat Ik Het Kan, Ik Hou Van Holland en de programmas van Herman den Blijker Mijn Tent Is Top en Herrie In Het Hotel droegen in grote mate bij aan het zenderaandeel. Jongerenzender RTL 5 realiseerde een zenderaandeel van 9,3% in de eerste helft van 2008 (10,6% in 2007), dankzij programmas als Hollands Next Top Model, De Gouden Kooi, blockbuster films en series als CSI: Miami en Prison Break. RTL 7 is in de doelgroep mannen 20-49 jaar wederom gegroeid. Dankzij voetbal en de mannelijke films steeg het zenderaandeel naar 6,9% (2007: 6,4%). RTL 8 dat in augustus 2007 werd gelanceerd, groeit ook gestaag en realiseerde een marktaandeel van 3,5% in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar.³

Bert Habets, CEO van RTL Nederland, over de resultaten van het eerste half jaar van 2008: Onze winst uit televisie is het eerste halfjaar gedaald, ondermeer doordat de prestatie van onze televisiezenders op de kijkersmarkt onder druk heeft gestaan. Daarom zijn we hard aan de slag gegaan om het fundament onder onze family of stations te verstevigen. We hebben de eerste helft van dit jaar gewerkt aan heldere profielen van al onze televisiezenders. De stijging van het gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van dit jaar geeft aan dat we op de goede weg zijn. Met onze krachtige programmering voor het najaar bouwen we stevig verder aan onze profielen en marktaandelen en willen we onze positie in de adverteerdersmarkt verstevigen. Trots zijn we uiteraard op de sterke performance van Radio 538, maar ook op alle mogelijkheden die we onze consumenten en adverteerders komend seizoen kunnen bieden dankzij onze sterke najaarsprogrammering op televisie en de krachtige bundeling met onze overige media: ondermeer radio, internet en RTL 4, RTL 24 en rtlnieuws.nl via de mobiel.


1. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA in Nederland opereert. CLT-UFA is een dochterbedrijf van RTL Group en is verantwoordelijk voor de uitzendactiviteiten van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8.
2. Bron: SPOT.

3. Bron TV-cijfers: SKO, hele week 18:00-24:00 uur.
---

Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie: indien u naar aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact opnemen met: Sabine Scholten, RTL Nederland Communicatie, telefoon: 035 671 84 80