Bedrijfsresultaat RTL Nederland stabiel in eerste helft 2008
RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2008 af met een omzetstijging
van 12,2% naar 212 miljoen (2007: 189 miljoen). Het bedrijfs-resultaat
bleef stabiel met 34 miljoen (2007: 33 miljoen), met name dankzij de
winstbijdrage van Radio 538. Radio 538 compenseerde hiermee de lagere
inkomsten uit televisie in 2008 en eenmalige baten van 6 miljoen in de
eerste helft van 2007.
Het gezamenlijke marktaandeel van de televisiezenders van RTL
Nederland in de kerndoelgroep boodschappers 20-49 steeg in de eerste
helft van 2008 met 1,1%, van 29,4 naar 30,5%. Familiezender RTL 4
realiseerde een zenderaandeel van 14,7% bij boodschappers 20-49 (15%
in 2007). Programmas als Ik Wed Dat Ik Het Kan, Ik Hou Van Holland en
de programmas van Herman den Blijker Mijn Tent Is Top en Herrie In Het
Hotel droegen in grote mate bij aan het zenderaandeel. Jongerenzender
RTL 5 realiseerde een zenderaandeel van 9,3% in de eerste helft van
2008 (10,6% in 2007), dankzij programmas als Hollands Next Top Model,
De Gouden Kooi, blockbuster films en series als CSI: Miami en Prison
Break. RTL 7 is in de doelgroep mannen 20-49 jaar wederom gegroeid.
Dankzij voetbal en de mannelijke films steeg het zenderaandeel naar
6,9% (2007: 6,4%). RTL 8 dat in augustus 2007 werd gelanceerd, groeit
ook gestaag en realiseerde een marktaandeel van 3,5% in de doelgroep
vrouwen 20-49 jaar.³
Bert Habets, CEO van RTL Nederland, over de resultaten van het eerste
half jaar van 2008: Onze winst uit televisie is het eerste halfjaar
gedaald, ondermeer doordat de prestatie van onze televisiezenders op
de kijkersmarkt onder druk heeft gestaan. Daarom zijn we hard aan de
slag gegaan om het fundament onder onze family of stations te
verstevigen. We hebben de eerste helft van dit jaar gewerkt aan
heldere profielen van al onze televisiezenders. De stijging van het
gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van
dit jaar geeft aan dat we op de goede weg zijn. Met onze krachtige
programmering voor het najaar bouwen we stevig verder aan onze
profielen en marktaandelen en willen we onze positie in de
adverteerdersmarkt verstevigen. Trots zijn we uiteraard op de sterke
performance van Radio 538, maar ook op alle mogelijkheden die we onze
consumenten en adverteerders komend seizoen kunnen bieden dankzij onze
sterke najaarsprogrammering op televisie en de krachtige bundeling met
onze overige media: ondermeer radio, internet en RTL 4, RTL 24 en
rtlnieuws.nl via de mobiel.
1. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA in Nederland opereert.
CLT-UFA is een dochterbedrijf van RTL Group en is verantwoordelijk
voor de uitzendactiviteiten van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8.
2. Bron: SPOT.
3. Bron TV-cijfers: SKO, hele week 18:00-24:00 uur.
---
Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie: indien u naar
aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact opnemen met:
Sabine Scholten, RTL Nederland Communicatie, telefoon: 035 671 84 80
RTL Group