Ontwikkeling Nijmeegse spoorzone landelijk voorbeeld
26/08/2008
De westelijke spoorzone in Nijmegen is aangewezen als landelijk
voorbeeld voor de ontwikkeling van stedelijke spoorgebieden. De
ministeries van VROM en V&W hebben begin 2008 samen met NS en Prorail
opdracht gegeven om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor de
ontwikkeling van spoorzones in een aantal steden. Nijmegen is
geselecteerd als een van de voorbeeldlocaties voor verdere uitwerking.
In het onderzoek door bureau Movares zijn onder andere de historie van
het gebied, het huidige gebruik van het emplacement, de
eigendomssituatie en de ruimtelijke ambities bekeken. De westkant van
de Nijmeegse spoorzone scoort daarin goed omdat de
eigendomsverhoudingen overzichtelijk zijn, een deel van het
emplacement nauwelijks nog wordt gebruikt en door de gemeente en NS
Poort al de intentie tot samenwerking is uitgesproken. Ook heeft
Nijmegen in het `Projectenoverzicht Spoorzone' (2007) de ruimtelijke
ambities voor de westzijde verwoord.
Het college van B&W wil de uitstraling van het westelijk spoorgebied
verbeteren. Vooral de achterkant van het NS-station zou meer gezicht
moeten krijgen. De komst van de stadsbrug en ontwikkelingen als het
Waalfront maken de upgrading van het westelijk spoorgebied nog
wenselijker. Nu vormt het spoor een barrière tussen Nijmegen-West en
het centrum. Er is in het gebied behoefte aan woningen en meer
levendigheid.
Een representatieve stationsomgeving is ook voor de NS belangrijk. De
bereikbaarheid van het station vanaf de westzijde is in de huidige
situatie niet optimaal. Daarnaast groeien stationsgebieden in de visie
van NS steeds meer uit tot een ontmoetingspunt voor vervoer, werk,
onderwijs, winkelen, ontspanning en wonen.
Nijmegen, Pro Rail en NS zijn als partijen betrokken bij de
ontwikkeling van het spoorgebied. Het ministerie van VROM heeft zich
aangeboden om dit voorbeeldproject te begeleiden. De partijen bekijken
samen welke vervolgstappen gezet kunnen worden.
Naast Nijmegen zijn Groningen, Amersfoort en Zwolle door de
ministeries van VROM en V&W geselecteerd als voorbeeldlocaties. Het
streven is om deze kabinetsperiode nog tot uitvoeringsovereenkomsten
te komen voor de spoorzonelocaties.
Gemeente Nijmegen