Gemeente Breda

Brabantse steden tegen Mall Tilburg

De gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond en 's-Hertogenbosch spreken zich uit tegen de komst van een Shopping Mall in Tilburg. Uit de economische effectrapportages blijkt dat de omzetverliezen bij de komst van een Mall niet alleen in de binnenstad van Tilburg, maar ook in de Bredase en Bossche binnensteden onverantwoord groot zullen zijn.

Vooral in de modebranches, de trekkers van elke binnenstad. De vier gemeenten schrijven in een gezamenlijke brief aan het Tilburgse college van burgemeester en wethouders erop te vertrouwen dat het Mall-initiatief niet wordt doorgezet. Daarover valt in september een besluit.

Naar aanleiding van het voornemen van het college van Tilburg om projectontwikkelaars OVG/MDG een Mega- of ShoppingMall te laten realiseren, zijn in de eerste helft van 2008 twee economische effectrapportages uitgevoerd. Eén in opdracht van Tilburg en de ontwikkelaars, uitgevoerd door DHV. Eén in opdracht van de gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond en `s-Hertogenbosch, uitgevoerd door EIM.

Negatieve effecten

DHV verwacht amper negatieve effecten voor de vier Brabantse steden. Wel voor Tilburg zelf, maar die acht DHV acceptabel. Dat is opmerkelijk, gezien een vergelijkbaar onderzoek van DHV naar de economische effecten van het NL.C bij Geldermalsen uit 2005. Landelijk wordt een omzetverlies van 10% en meer als norm voor `duurzame ontwrichting' van de winkelstructuur gehanteerd. Toch adviseert DHV Tilburg te kiezen voor een Mall van 80 tot 100.000m², terwijl men voor de Tilburgse binnenstad een omzetdaling berekent van 11 tot 13%.

Het EIM komt wel tot de conclusie dat de Mall leidt tot duurzame ontwrichting van de winkelstructuur, niet alleen in Tilburg en omliggende gemeenten, maar ook in `s-Hertogenbosch en Breda: omzetverliezen van -11 tot -45% voor de modebranches. DHV heeft deze verfijnde doorberekening voor de voor een binnenstad zo belangrijke modebranche niet gemaakt.

Niet haalbaar

Voorts geeft het EIM onderbouwd aan dat een Mall in Tilburg volgens het beoogde concept, namelijk een hoog aandeel hoogwaardige en exclusieve modewinkels, niet haalbaar is in Tilburg. Gevolg is dat de Mall meer van hetzelfde zal bieden. Dit betekent dat aankopen in de Mall ten koste gaan van aankopen in de bestaande winkelgebieden. Er is immers geen sprake van nieuw winkelaanbod (complementariteit) ten opzichte van wat te koop is in de bestaande winkelcentra. Eerder is in de pers gesuggereerd dat als Tilburg afziet van de plannen voor een megamall de andere Brabantse steden dit initiatief zullen omarmen. Echter op grond van de haalbaarheidsanalyse van het EIM kan de conclusie niet anders zijn dan dat een dergelijke Mall elders in Noord-Brabant eveneens niet wenselijk is. De opmerking dat Brabant zichzelf tekort zou doen door dit initiatief naar de Randstad te verwijzen is het geven van een verkeerde voorstelling van zaken.

Versterking van binnensteden

De detailhandel is een dynamische sector en ook Noord-Brabant moet ruimte bieden aan vernieuwing in deze sector. BrabantStad - het samenwerkingsverband van de vijf steden en de provincie Noord-Brabant
- heeft bewust gekozen voor versterking van de binnensteden op allerlei gebied. De steden staan voor duurzame en complexe herstructureringsopgaven. Een goed functionerend winkelbestand is de economische kurk waar de binnenstad op drijft. Het kan niet zo zijn dat de waardevolle Nederlandse detailhandelsstructuur, waarvan sterke en levendige binnensteden de ruggengraat vormen, in Brabant in de waagschaal wordt gelegd.

De voltooide projecten Pieter Vreedeplein in Tilburg en Piazza in Eindhoven en de nieuwe projecten GZG-terrein ('s-Hertogenbosch), Achter de Stallen (Breda) en Centrumplan Helmond tonen aan dat vernieuwing in de detailhandel uitstekend in de binnensteden geaccommodeerd kan worden. Het beoogde aanbod aan winkels in de Tilburgse Mall, aan de rand van de stad, is identiek aan het soort winkels dat de ruggengraat vormt van het winkelbestand in de binnensteden. De Tilburgse Mall tast die ruggengraat in ernstige mate aan.

Breda, 26 augustus 2008

Te downloaden:

* Brief Mall-standpunt 4B5 (def 26-08-08) (2).pdf
* Haalbaarheid en effecten megamall Tilburg.pdf