Brabantse steden tegen Mall Tilburg
De gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond en 's-Hertogenbosch spreken
zich uit tegen de komst van een Shopping Mall in Tilburg. Uit de
economische effectrapportages blijkt dat de omzetverliezen bij de
komst van een Mall niet alleen in de binnenstad van Tilburg, maar ook
in de Bredase en Bossche binnensteden onverantwoord groot zullen zijn.
Vooral in de modebranches, de trekkers van elke binnenstad. De vier
gemeenten schrijven in een gezamenlijke brief aan het Tilburgse
college van burgemeester en wethouders erop te vertrouwen dat het
Mall-initiatief niet wordt doorgezet. Daarover valt in september een
besluit.
Naar aanleiding van het voornemen van het college van Tilburg om
projectontwikkelaars OVG/MDG een Mega- of ShoppingMall te laten
realiseren, zijn in de eerste helft van 2008 twee economische
effectrapportages uitgevoerd. Eén in opdracht van Tilburg en de
ontwikkelaars, uitgevoerd door DHV. Eén in opdracht van de gemeenten
Breda, Eindhoven, Helmond en `s-Hertogenbosch, uitgevoerd door EIM.
Negatieve effecten
DHV verwacht amper negatieve effecten voor de vier Brabantse steden.
Wel voor Tilburg zelf, maar die acht DHV acceptabel. Dat is
opmerkelijk, gezien een vergelijkbaar onderzoek van DHV naar de
economische effecten van het NL.C bij Geldermalsen uit 2005. Landelijk
wordt een omzetverlies van 10% en meer als norm voor `duurzame
ontwrichting' van de winkelstructuur gehanteerd. Toch adviseert DHV
Tilburg te kiezen voor een Mall van 80 tot 100.000m², terwijl men voor
de Tilburgse binnenstad een omzetdaling berekent van 11 tot 13%.
Het EIM komt wel tot de conclusie dat de Mall leidt tot duurzame
ontwrichting van de winkelstructuur, niet alleen in Tilburg en
omliggende gemeenten, maar ook in `s-Hertogenbosch en Breda:
omzetverliezen van -11 tot -45% voor de modebranches. DHV heeft deze
verfijnde doorberekening voor de voor een binnenstad zo belangrijke
modebranche niet gemaakt.
Niet haalbaar
Voorts geeft het EIM onderbouwd aan dat een Mall in Tilburg volgens
het beoogde concept, namelijk een hoog aandeel hoogwaardige en
exclusieve modewinkels, niet haalbaar is in Tilburg. Gevolg is dat de
Mall meer van hetzelfde zal bieden. Dit betekent dat aankopen in de
Mall ten koste gaan van aankopen in de bestaande winkelgebieden. Er is
immers geen sprake van nieuw winkelaanbod (complementariteit) ten
opzichte van wat te koop is in de bestaande winkelcentra. Eerder is in
de pers gesuggereerd dat als Tilburg afziet van de plannen voor een
megamall de andere Brabantse steden dit initiatief zullen omarmen.
Echter op grond van de haalbaarheidsanalyse van het EIM kan de
conclusie niet anders zijn dan dat een dergelijke Mall elders in
Noord-Brabant eveneens niet wenselijk is. De opmerking dat Brabant
zichzelf tekort zou doen door dit initiatief naar de Randstad te
verwijzen is het geven van een verkeerde voorstelling van zaken.
Versterking van binnensteden
De detailhandel is een dynamische sector en ook Noord-Brabant moet
ruimte bieden aan vernieuwing in deze sector. BrabantStad - het
samenwerkingsverband van de vijf steden en de provincie Noord-Brabant
- heeft bewust gekozen voor versterking van de binnensteden op
allerlei gebied. De steden staan voor duurzame en complexe
herstructureringsopgaven. Een goed functionerend winkelbestand is de
economische kurk waar de binnenstad op drijft. Het kan niet zo zijn
dat de waardevolle Nederlandse detailhandelsstructuur, waarvan sterke
en levendige binnensteden de ruggengraat vormen, in Brabant in de
waagschaal wordt gelegd.
De voltooide projecten Pieter Vreedeplein in Tilburg en Piazza in
Eindhoven en de nieuwe projecten GZG-terrein ('s-Hertogenbosch),
Achter de Stallen (Breda) en Centrumplan Helmond tonen aan dat
vernieuwing in de detailhandel uitstekend in de binnensteden
geaccommodeerd kan worden. Het beoogde aanbod aan winkels in de
Tilburgse Mall, aan de rand van de stad, is identiek aan het soort
winkels dat de ruggengraat vormt van het winkelbestand in de
binnensteden. De Tilburgse Mall tast die ruggengraat in ernstige mate
aan.
Breda, 26 augustus 2008
Te downloaden:
* Brief Mall-standpunt 4B5 (def 26-08-08) (2).pdf
* Haalbaarheid en effecten megamall Tilburg.pdf
Gemeente Breda