Ingezonden persbericht


Nijmegen, 19 augustus 2008

PERSBERICHT

Beroemde verzameling Bach-koralen in Stevenskerk

Een selectie uit de beroemde verzameling Achtzehn Choräle wordt door Bach-specialist Klaas Stok gespeeld op dinsdagavond 26 augustus tijdens het tweede Bachconcert van de zomerconcertserie in de Nijmeegse Stevenskerk. Bach stelde deze verzameling koralen samen in zijn Leipziger jaren. Voor de uitvoering van twaalf van deze koraalbewerkingen heeft de Nijmeegse Orgelkring de Bachkenner Klaas Stok uitgenodigd. Stok is organist van de Walburgkerk in Zutphen en koorleider van het Nederlands Kamerkoor.

Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk 7 en 6 euro voor houders van 65+pas, CJP en studentenkaart.

Het orgeloeuvre van Bach is dermate omvangrijk en gevarieerd dat het een bijna onuitputtelijke bron van concertprogramma's vormt. Elk jaar zijn dan ook twee avonden in de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring geheel aan composities van Bach gewijd.

Net als talrijke andere componisten begon ook Bach op latere leeftijd de vele composities die hij op de plank had liggen, te herzien en te ordenen om ze voor publicatie gereed te maken. Zo redigeerde en bundelde hij ook 17 grote koraalbewerkingen die hij zo'n slordige 30 jaar eerder als organist aan het hof van Weimar gecomponeerd had, en voegde er zijn zwanenzang aan toe: Vor deinen Thron. Van publicatie is overigens niets gekomen door Bach's overlijden in 1750.

Ook al bevat deze verzameling slechts één soort orgelmuziek - bewerkingen van kerkmelodieën - toch vertoont zij een zeer grote verscheidenheid en afwisseling. In elke uitgave streefde Bach telkens opnieuw ernaar om binnen een bepaald genre een staalkaart van alle denkbare mogelijkheden te bieden. Zo heerst ook binnen deze verzameling koraalbewerkingen een grote variëteit. Soms ligt de liedmelodie in de onderstem, dan weer in de midden- of bovenstem. Soms klinkt zij onveranderd en duidelijk in lange notenwaarden, dan weer is zij van zoveel omspelingen voorzien dat zij nauwelijks herkenbaar is. De gehanteerde vormen variëren van een groots opgezette fantasie tot intieme trio's. De stemming wisselt van exuberant en imponerend tot meditatief en lyrisch. Zo biedt ook dit concert een levendig beeld van de indrukwekkende veelzijdigheid van Bach

Klaas Stok studeerde orgel bij Bert Matter en Hans van Nieuwkoop, clavecimbel bij Kees Rosenhart en koordirectie bij o.a. Hans van den Hombergh en Barend Schuurman. Hij is dirigent van diverse vocale ensembles, koorleider van het Nederlands Kamerkoor en organist van de Walburgkerk in Zutphen.

___________________________________________________________________________Noot voor redacties,