Gemeente Oldebroek


Inspraak beleidsregels bijzondere bijstand 2008 en Verordening declaratieregeling 2009



De gemeente Oldebroek kent een breed pakket aan voorzieningen om de minimahuishoudens te ondersteunen, onder andere: de bijzondere bijstand, de declaratieregeling, schuldhulpverlening en langdurigheidstoeslag. Momenteel worden alle voorzieningen opnieuw bekeken en daar waar nodig aangepast. Dit is al gebeurd bij de Beleidsregels bijzondere bijstand en de Verordening declaratieregeling. Iedere inwoner of natuurlijke rechtspersoon in de gemeente Oldebroek die een belang heeft bij deze beleidsregels of verordening, kan zijn of haar zienswijze kenbaar maken bij de gemeente. De concepten van de beleidsregels en verordening liggen tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en in het dorpskantoor te Wezep. Tegen betaling van de kosten kunt u een afschrift krijgen van de conceptbeleidsregels en verordening.

Beleidsregels bijzondere bijstand
Welke kosten in aanmerking komen voor bijzondere bijstand hangt af van de omstandigheden per persoon en wordt per aanvraag beoordeeld (maatwerk). Maatwerk roept soms het gevoel op van willekeur. Dit wordt ondervangen door het beleid rond de bijzondere bijstand, daar waar mogelijk, zoveel mogelijk vast te leggen in beleidsregels. In de beleidsregels bijzondere bijstand zijn per kostensoort beleidsregels opgesteld. Het betreffen:
- kosten van algemene aard (bijv. een overbruggingsuitkering bij aanvraag WWB-uitkering);
- woonkosten (bijv. betaling eerste huur of doorbetaling vaste lasten bij verblijf in een inrichting);
- kosten van medische aard (bijv. eigen bijdrage tandartskosten, bril, eigen bijdrage thuiszorg);
- kosten van maatschappelijke aard (bijv. eigen bijdrage rechtsbijstand, bijzondere reiskosten) en
- kosten van inrichting en verhuizing (bijv. inrichtingkosten i.v.m. echtscheiding, baby-uitzet).

Verordening declaratieregeling
De declaratieregeling heeft als doel om te voorkomen dat leden van huishoudens met een inkomen van maximaal 110% van het minimumloon in een sociaal isolement terechtkomen. De gemeente verstrekt een bijdrage, waardoor aanvragers (en hun eventuele kinderen) kunnen deelnemen aan sociaal-culturele, educatieve en/of sportieve activiteiten. Er zijn drie redenen om de declaratieregeling aan te passen:
1. Aanpassing doelgroep
Per 1 januari 2009 wordt de maatschappelijke participatie (deelname van kinderen aan de maatschappij) wettelijk geregeld via (categoriale) bijzondere bijstand. Voor de kosten van deelname van schoolgaande kinderen, van 4 tot 18 jaar aan sport, cultuur of andere activiteiten gericht op maatschappelijke participatie wordt dan bijzondere bijstand verstrekt. Daarom zal in de verordening declaratieregeling 2009 alleen de bijdrage geregeld worden van de personen van 18 jaar en ouder (en hun kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar).
2. Aanpassing bijdrage
De bijdrage die momenteel verstrekt wordt is ¤ 113,45. Door de prijsaanpassingen in de afgelopen jaren wordt dit bedrag aangepast naar ¤ 125,00. Een gemiddeld lidmaatschap van een (sport)vereniging ligt al op dit niveau.
3. Uitbreiding doelgroep ambtshalve toekenning Momenteel krijgen inwoners van de gemeente Oldebroek die een WWB-uitkering ontvangen en/of aan wie een kwijtschelding is verleend van de gemeentelijke belastingen over het desbetreffende kalenderjaar een ambtshalve toekenning. Dat houdt in dat zij niet eerst een aanvraag hoeven in te dienen, maar alleen bewijsstukken van gemaakte kosten moeten inleveren. Deze groep wordt uitgebreid met inwoners van de gemeente Oldebroek aan wie bijzondere bijstand is toegekend en waarvan is vastgesteld dat zij geen eigen bijdrage hebben bij de bijzondere bijstand (draagkracht).

Zienswijze
U kunt uw zienswijze op de conceptbeleidsregels en verordening schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan tot uiterlijk 9 september 2008. Ook kunt u de zienswijze mondeling toelichten op woensdag 3 september 2008 van 13.00-16.00 uur en op maandag 8 september van 9.00-12.00 uur. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken met mevrouw D. Mulderij van de afdeling Samenleving, telefoonnummer (0525) 638 235. Van elke mondelinge naar voren gebracht zienswijze wordt een verslag opgemaakt.

Ook kunt u uw zienswijze kenbaar maken via de Adviesraad sociale voorzieningen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de secretaris van de adviesraad, de heer J.W. Blokdijk, Zuiderzeestraatweg 581-2, 8091 CR Wezep, telefoonnummer (038) 3762 541 of de voorzitter van de adviesraad, de heer B. Greveling, telefoonnummer (038) 3769 278. In de Adviesraad sociale voorzieningen zitten vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen en organisatie uit onze gemeente. Zij adviseren het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het terrein van sociale voorzieningen.