Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Canon en Gemeente Naarden halen World Press Photo naar Grote Kerk in Naarden

Hoofddorp/Naarden, 26 augustus 2008 - Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de heer Pieter Broertjes, bestuursvoorzitter van World Press Photo, verrichten op dinsdag 26 augustus in de Grote Kerk van Naarden de opening van World Press Photo. Inwoners van Naarden en omgeving kunnen van 27 augustus tot en met 23 september een bezoek brengen aan één van de grootste en meest prestigieuze persfotografietentoonstellingen ter wereld. Hiermee is Naarden één van de ongeveer 100 (wereld)steden in ruim 40 landen waar deze expositie jaarlijks is te zien. Een bijzondere verbintenis die tot stand is gekomen in samenwerking met Canon Nederland N.V. Canon steunt de komst van 's werelds beroemdste fototentoonstelling naar Naarden in overleg met burgemeester Peter Rehwinkel, die zijn stad wil profileren als dé fotostad van Nederland.

In 2008 is World Press Photo naast wereldsteden als Amsterdam, Tokyo, Buenos Aires en Sydney óók te zien in de Grote Kerk in Naarden. Burgemeester Rehwinkel heeft zich er persoonlijk sterk voor gemaakt deze wereldberoemde tentoonstelling naar Naarden te halen. Met dit initiatief wil de gemeente haar imago als fotostad versterken. Zo biedt de Grote Kerk eens in de twee jaar ook onderdak aan het Fotofestival Naarden. World Press Photo is tot en met 23 september te zien op deze unieke locatie, waar tegelijkertijd de tentoonstelling van de Zilveren Camera plaatsvindt: de belangrijkste prijs voor fotojournalisten in Nederland. World Press Photo kwam in 1955 als internationale variant voort uit de Zilveren Camera.

Duurzame verbintenis
"Canon is al ruim 15 jaar partner van World Press Photo. Eén van de belangrijkste uitgangspunten is het ondersteunen van fotojournalisten die hun werk - dikwijls onder zeer moeilijke en soms levensbedreigende omstandigheden - moeten uitoefenen", aldus Martin Trampe, Managing Director van Canon Nederland én inwoner van Naarden. "We zijn erg trots een bijdrage te mogen leveren aan de komst van deze prestigieuze tentoonstelling naar Naarden. Een verbintenis die voor minimaal 3 jaar van kracht is, want als Canon besluit een initiatief te ondersteunen, doen we dit het liefst structureel."

Burgemeester Rehwinkel is erg blij met de komst van de tentoonstelling en de steun van Canon aan het bijzondere initiatief. "Canon toont hiermee aan een bedrijf te zijn met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Haar steun is daarnaast van grote waarde om Naarden op de kaart te zetten als fotostad. Ik ben dan ook ontzettend blij dat de Grote Kerk dit jaar het decor is van deze belangrijke foto-expositie!"

World Press Photo
Elk jaar nodigt World Press Photo fotografen uit de hele wereld uit deel te nemen aan deze grootste en meest prestigieuze fotowedstrijd ter wereld. Alle inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke internationale vakjury. De tentoonstelling in Naarden laat dit jaar bekroonde foto's uit landen over de hele wereld zien. De winnende foto van World Press Photo 2008 is gemaakt door Tim Hetherington en verbeeldt de radeloosheid van een uitgeputte Amerikaanse soldaat in Afghanistan. De foto is onderdeel van een reportage die de Britse fotograaf heeft gemaakt in opdracht van het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon en TNT.

Over Canon

Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development. Canon heeft de ambitie in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één-positie in te nemen. Hiervoor maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (