Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

KMar leiding volledig de weg kwijt!

MARVER/FNV verbijsterd over oplossing Grensbewaking Schiphol

Het bericht van de Koninklijke Marechaussee dat alsnog besloten is personeel onvrijwillig te plaatsen bij de grensbewaking op Schiphol is bij de Marechausseevereniging met ongeloof en verbijstering ontvangen. Leek het er in de laatste bijeenkomst tussen bonden en KMar-leiding nog op dat het management van de KMar zou kiezen voor een meer creatieve oplossing, het omgekeerde blijkt nu waar. Er wordt gegrepen naar een impopulaire rechtspositionele maatregel die de onrust en frustratie bij het personeel alleen maar zal doen toenemen. Pogingen om de werkbeleving van het personeel dat is geplaatst bij de grensbewaking Schiphol te verbeteren lijken hierdoor bij voorbaat mislukt. Hoe motiveer je iemand die tegen zijn zin honderden kilometers van huis en haard wordt geplaatst op een functie die niet wordt geambieerd?

Het zijn de keuzes van het management van de Koninklijke Marechaussee van de afgelopen jaren die ervoor hebben gezorgd dat het interessante en uitdagende grensbewakingswerk een dusdanig slecht imago heeft gekregen dat er een vullingsprobleem is ontstaan. Hoe frustrerend is het dan dat het personeel niet alleen lijdzaam heeft moeten toezien hoe hun werkplek tot een van de minst aantrekkelijke plaatsen van de KMar werd gedegradeerd, maar ook nog eens de door de leiding gemaakte brokken moet komen opruimen. Er is lange tijd vooral oog geweest voor normeringen zoals de maximale wachttijd aan de balie. Het lijkt erop dat de internationale populariteit van onze nationale luchthaven zwaarder weegt dan de arbeidssatisfactie van de mannen en vrouwen die werkzaam zijn bij het Wapen. En dan komt er ook nog een Schengen evaluatie aan in 2009. We zijn benieuwd hoeveel straatjes er hier aan voorafgaand nog moeten worden schoongeveegd.

De MARVER/FNV heeft in haar beleidsbepalingen opgenomen dat de KMar de zekerheid is voor de politiek en het vangnet van de samenleving. Vanuit die gedachte steunen wij ook de flexibiliteit die gevraagd wordt van het KMar personeel. Hierbij past de militaire rechtspositie. Dan mag je echter wel van de werkgever verwachten dat hier zorgvuldig mee om wordt gegaan. Wij hebben alternatieven aangedragen om de vullingsproblematiek bij de grensbewaking op Schiphol voor korte en middellange termijn te kunnen oplossen zonder dat gegrepen hoefde te worden naar artikel 23 van het Algemeen Militair Ambtenaren Reglement (AMAR), het artikel dat het mogelijk maakt om personeel onvrijwillig op functies te plaatsen. Door personeel voorlopig op basis van detachering hun collega's van de grensbewaking te laten assisteren los je voorlopig de vullingsproblematiek op. Dan kunnen de cijfertjes worden gehaald zonder dat iemand de komende drie lange jaren met de pee in zijn lijf naar Schiphol rijdt. Uiteraard moeten er bij die detacheringen dan wel wat flankerende maatregelen worden getroffen. Het kan niet zo zijn dat iemand de door iemand anders veroorzaakte ellende moet gaan verhelpen in zijn eigen tijd en ten koste van zijn eigen portemonnee. Daar zijn creatieve oplossingen voor te verzinnen. Ook deze creatieve oplossingen zijn door ons aangedragen. Het argument van de KMar-leiding dat detacheren leidt tot een extra opleidingsinspanning en dat maatregelen die worden getroffen om de werkbeleving en de kwaliteit bij de grensbewaking te verbeteren op het gedetacheerd personeel minder effect en rendement zou hebben geeft volgens ons nog maar eens aan hoe weinig creativiteit bij de hogere legerleiding zit.

Omdat er naast de korte en middellange termijnoplossing natuurlijk ook structureel iets moet worden gedaan hebben we de suggestie gedaan om de functies bij de grensbewaking op Schiphol 'interessanter' te maken. Hiermee kun je mensen een extra zetje geven om toch te kiezen voor die specifieke functies op Schiphol. Je kunt hierbij denken aan een bredere taakinvulling, meer flexibele roosters, maar ook bijvoorbeeld aan een extra geldelijke beloning. Wij zijn hier als vakbond geen groot voorstander van, maar in heel bijzondere situaties kan deze maatregel complementair zijn aan te nemen immateriele maatregelen. En niemand kan toch ontkennen dat hier sprake is van een bijzondere situatie. Bij andere defensieonderdelen en zelfs binnen de KMar is dit een beproefd concept, raar toch dat dit nu door de KMar-leiding als non-optie wordt betiteld.

In een brief aan de bonden wordt en passent door de voorzitter van de BCKMar, de directeur P&O mr R.O. Meijer, nog een extra argument gegeven om niet te kiezen voor detacheringen. "De personeelsplanning op middellange termijn laat zien dat vanaf het eerste kwartaal 2009 sprake zal zijn van een onevenwichtige bezettingsgraad van het wachtmeesterbestand over de districten. De optie van het voortzetten van detacheringen draagt niet bij aan het oplossen van deze onevenwichtigheid". Even terug naar wat zich de afgelopen tijd heeft afgespeeld bij de KMar. In het kader van het beleidsplan 2010 zijn alle tollen los gezet. De hele organisatie is zo'n beetje gereorganiseerd, bijna iedereen is op een andere functie gezet en dan blijkt nu dat er een onevenwichtigheid zit in de bezettingsgraad bij de districten? Tja, dan had je je huiswerk misschien beter moeten doen. De verantwoordelijkheid voor het plaatsen van personeel is tegen onze zin gedecentraliseerd. We hebben gewaarschuwd voor dit soort effecten. Je zou denken dat wie zich brandt ook op de blaren moet zitten. Niet bij de Koninklijke Marechaussee, daar moet degene die er helemaal niets aan kan doen op de blaren zitten. En dat doet niet alleen zeer op het zitvlak.

Leiders komen en leiders gaan. Keer op keer hopen we dat de mens eindelijk weer eens echt centraal komt te staan bij deze gendarmerieorganisatie waar het toch echt draait om die mens. Gaf de huidige leider ons nog de illusie dat er rust in de tent zou komen, hij zinspeelde hierop tijdens zijn 'maidenspeech' bij de commando-overdracht, het tegenovergestelde blijkt waar. Onvrijwillige plaatsingen bij de grensbewaking op Schiphol, aanwijzingen voor uitzendingen buiten het basiscontingent van de Brigade Buitenland Missies (BBM) om, het initiëren van interpretatiediscussies over regelgeving om de individu vooral niet het gevoel te geven dat hij een duppie voordeel heeft als hij of zij bijvoorbeeld op dienstreis is. Het is allemaal ontstaan door blunders in de bedrijfsvoering en die moeten nu op deze wijze, over de rug van het personeel, worden opgelost. Zijn dit misschien de gevolgen van een overhaast doorgevoerd beleidsplan KMar 2010? Het Wapen moest op de schop, alles moest om. Maar er begint intussen overal water door de dijk te sijpelen. Nu komt het aan op leiderschap met lef om de gaten te dichten en de dijken te versterken zonder dat dit ten koste gaat van de mensen die dat moeten doen. Dat vergt creatief denken en dat is nou net iets waar we ze nog niet op hebben kunnen betrappen.

In september willen de bazen van de KMar met de bonden in gesprek over de uitvoering van de onvrijwillige verplaatsingen. Het neigt naar pleistertjes plakken op een open wond. Wij zetten ons over onze verbijstering heen en gaan in het belang van iedereen die getroffen wordt door de 'negatieve CAFT-maatregel' alsnog proberen flankerende beleidsafspraken te maken. Of onze zoveelste poging om open en reëel over dit dossier te overleggen beantwoordt gaat worden door eenzelfde opstelling van de werkgever valt echter zwaar te betwijfelen. Als het belang van die werkgever blijkbaar niet bij zijn werknemers ligt, waar dan wel...? Voor meer informatie of een toelichting:

Ton de Zeeuw, voorzitter MARVER/FNV tlf.mob 0653290058 Edward Lugthart, vice voorzitter MARVER/FNV tlf.mob 0653994463

Algemene Federatie van Militair Personeel
en
Marechausseevereniging

Postadres :Postbus 157 3440 AD Woerden
Bezoekadres:Steinhagenseweg 2-C, 3446 GP Woerden
telefoon :0348-487050 - 0348-487054
telefax :0348-487051
Internet :http://www.afmp-fnv.nl en http://www.marechausseevereniging.nl E-mail :afmp@afmp.nl en infodesk@marechausseevereniging.nl