Rechtszaak om te veel betaalde BKR-miljoenen

28/08/2008 10:30

Registratievrij

Amsterdam, 28 augustus 2008

P e r s b e r i c h t

Rechtszaak om te veel betaalde BKR-miljoenen

Registratievrij wil principe-uitspraak over te hoge tarieven

AMSTERDAM/ARNHEM Registratievrij heeft een rechtszaak aangespannen tegen het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel omdat het bureau veel te hoge tarieven hanteert als mensen inzage vragen in hun eigen gegevens. In de afgelopen jaren heeft het BKR op die manier miljoenen euro's verdiend. Geld dat Registratievrij terug wil vorderen namens de gedupeerden.

Mensen die willen weten of ze als wantbetaler geregistreerd staan betalen daarvoor een bedrag van 4,50 euro. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens mag het BKR echter slechts 23 cent per pagina vragen. Omdat een registratie gemiddeld drie tot vier pagina's beslaat, kost dat hooguit één euro.

In 2007 vroegen 120.000 Nederlanders informatie op bij het BKR, de afgelopen vijf jaar ruim 500.000. ,,Zo ontvangt het bureau een half miljoen euro per jaar te veel. Ze doen dat al jaren en daarom is het bedrag aan onterechte ontvangsten opgelopen tot in de miljoenen", rekent Joost Mengerink van Registratievrij uit. ,,Niemand vindt het de moeite om voor zo'n klein bedrag naar de rechter te stappen, maar voor ons is het een principezaak."

Mengerink richtte Registratievrij vijf maanden geleden op om mensen te helpen hun registratie bij het BKR of handelsinformatiebureaus te verwijderen. Door zo'n registratie kunnen ze geen leningen, hypotheek of telefoonabonnement afsluiten. Registratievrij vraagt namens de klanten alle gegevens op en voert de maanden durende procedure op basis van no cure-no pay. Inmiddels helpt het gemiddeld twee klanten per dag. In meer dan de helft van de zaken boekt het succes.

De rechtszaak tegen het BKR dient maandag 1 september om 14.30 uur bij de Rechtbank Arnhem aan de Walburgstraat 2-4. Mengerink eist als privé-persoon het teveel betaalde geld terug. Daarnaast eist hij inzage in zijn kredietscore bij BKR, iets wat het bureau zijn klanten ook weigert. Een derde eis is dat het BKR inzage geeft in de klanten die informatie willen over zijn kredietwaardigheid. Ook daarvoor rekent het bureau het hoge tarief van 4,50 euro.

Mengerink: ,,Deze zaak moet een precedent scheppen en jurisprudentie opleveren voor andere zaken. Als we dit winnen kunnen we als tweede stap de teveel betaalde miljoenen opeisen en zorgen dat die ten goede komen aan de gedupeerden."

Hij weet uit eigen ervaring dat er veel fouten gemaakt worden bij de registratie van wanbetalers. ,,Ik zal een voorbeeld geven. Personen die voor 2004 klant zijn geworden bij T-Mobile worden bij achterstallige betalingen bij het BKR geregistreerd. Dat is niet in overeenstemming met de voorwaarden van voor 2004 en dat heeft de rechter ook zo uitgesproken."

Meer informatie: www.registratievrij.nl





http://www.registratievrij.nl