Onderzoek naar de rol van kranten op de arbeidsmarkt anno 2008

28/08/2008 10:55

Intelligence Group

Rotterdam, 28 augustus 2008 - Intelligence Group komt met een grootschalig onderzoek naar de rol van gratis en betaalde dagbladen op de arbeidsmarkt. De aanleiding voor dit onderzoek is een aantal interessante ontwikkelingen op de krantenmarkt, zoals de opkomst van gratis kranten als medium voor personeelsadvertenties. De onderzoeksresultaten zullen werkgevers inzicht geven in het effectief benutten van dagbladen voor personeelswerving. Het onderzoek zal bestaan uit een grootschalig kwantitatief onderzoek en een aantal focus groups onder dagbladlezers. De eerste resultaten van het onderzoek worden verwacht over drie maanden.

Trial & error

De dagbladenmarkt is één van de meest dynamische markten die bestaat. Een aantal gratis dagbladen is toegetreden, terwijl het aantal betaalde abonnementen terugloopt. Uitgevers reageren door hun kranten te herpositioneren. Dagbladen veranderen aan de lopende band van kleur, formaat en lay-out. Door al deze ontwikkelingen is de transparantie voor adverteerders afgenomen. Wanneer kies je voor Metro en wanneer voor de Pers? Cijfers ontbreken en adverteerders werken op basis van 'trial & error'.

Blokje om

Het onderzoek richt zich op het keuzeproces en het gebruik van gratis en betaalde dagbladen. Maken lezers een bewuste keuze voor een bepaalde krant wanneer ze op zoek zijn naar een baan? Weten ze wanneer carrière-uitgaven in de kranten verschijnen? En zo ja, lopen ze dan een blokje om voor hun favoriete krant, zoals ze traditioneel op zaterdagochtend hun favoriete krant gingen kopen bij de kiosk? Worden gratis kranten eigenlijk wel als volwaardig dagblad gezien? Dit en nog vele andere interessante vragen zullen beantwoord worden met dit onderzoek.

Initiatiefnemers

Het onderzoek zal worden uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met de uitgevers van gratis en betaalde kranten. Intelligence Group is een onderzoeks- en adviesbureau dat volledig gespecialiseerd is in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Zij voert continu onderzoek uit op de arbeidsmarkt en heeft daarin een aantal constateringen gedaan. Zo ziet zij dat het belang van print na jaren van afname weer aan belang wint in het oriëntatieproces. Daarnaast groeit ook het belang van gratis dagbladen als oriëntatiekanaal voor actieve en latente baanzoekers.

Meer informatie & deelnemen

Het onderzoek is in handen van Nitaya Draaisma. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via onderstaande gegevens.

Deelnemen aan het onderzoek kan via www.nationaledagbladenquete.nl

Nitaya Draaisma

T: 010-2809010

M: 06-17165292

E: nitaya@intelligence-group.nl

www.intelligence-group.nl





http://www.nationaledagbladenquete.nl