Bredeschool.nl

Onderzoek naar brede school in VO van start

donderdag 28 augustus 2008

De Universiteit Maastricht gaat onderzoek doen naar brede scholen in het voortgezet onderwijs. Het ministerie van OCW wil de brede school inzetten om sociale achterstanden te verminderen.

foto mary vogt

Brede scholen spelen een grote rol bij het verbeteren van leerprestaties en het terugdringen van sociale problemen. Daarnaast verhoogt het brede schoolconcept de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment is er nog weinig bekend over de effecten van de brede school, maar coördinatoren laten zich voornamelijk positief uit over de resultaten. Tot nu toe zijn het voornamelijk basisscholen die het brede schoolconcept omarmen, maar de problemen beperken zich niet tot het primair onderwijs. Het voorgezet onderwijs, en dan vooral het vmbo en mbo, kent problemen rond agressie, geweld, gezondheid en integratie. De problemen zijn het grootst in de achterstandswijken.

Klassenverschil maakt dat jongeren niet allemaal dezelfde toekomstperspectieven hebben. Sport, cultuur en extra begeleiden kosten geld en dat maakt deze middelen slecht bereikbaar voor kinderen uit gezinnen met een klein budget. De brede school kan hierin een verschil maken met een voor iedereen bereikbaar buitenschools aanbod dat de kansen van de leerlingen verhoogd. Dit pleit ervoor om de brede school juist in het vmbo en mbo in te voeren. Samenwerking met het bedrijfsleven wordt gezien als een kansrijke optie voor het mbo.

Het onderzoek maakt deel uit van een groot onderzoeksprogramma met het Nicis Institute aan het stuur. Het onderzoeksprogramma 'Kennis voor Krachtige Steden' richt zich op zes thema´s. Universiteiten in grote steden verrichten het onderzoek. Speerpunt is het thema Onderwijs & Arbeidsmarkt met als belangrijkste onderdeel 'de brede school in het VO'. Andere onderzoeksterreinen zijn voorschoolse educatie, voortijdig schoolverlaten, reïntegratie op de arbeidsmarkt en dynamiek van de stedelijke arbeidsmarkt.
Het Nicis Institute is een organisatie voor uitwisseling en verspreiding van wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis over grootstedelijke vraagstukken.