Bredeschool.nl
Onderzoek naar brede school in VO van start
donderdag 28 augustus 2008
De Universiteit Maastricht gaat onderzoek doen naar brede scholen in het
voortgezet onderwijs. Het ministerie van OCW wil de brede school inzetten om
sociale achterstanden te verminderen.
foto mary vogt
Brede scholen spelen een grote rol bij het verbeteren van
leerprestaties en het terugdringen van sociale problemen. Daarnaast
verhoogt het brede schoolconcept de kwaliteit van het onderwijs. Op
dit moment is er nog weinig bekend over de effecten van de brede
school, maar coördinatoren laten zich voornamelijk positief uit over
de resultaten. Tot nu toe zijn het voornamelijk basisscholen die het
brede schoolconcept omarmen, maar de problemen beperken zich niet tot
het primair onderwijs. Het voorgezet onderwijs, en dan vooral het vmbo
en mbo, kent problemen rond agressie, geweld, gezondheid en
integratie. De problemen zijn het grootst in de achterstandswijken.
Klassenverschil maakt dat jongeren niet allemaal dezelfde
toekomstperspectieven hebben. Sport, cultuur en extra begeleiden
kosten geld en dat maakt deze middelen slecht bereikbaar voor kinderen
uit gezinnen met een klein budget. De brede school kan hierin een
verschil maken met een voor iedereen bereikbaar buitenschools aanbod
dat de kansen van de leerlingen verhoogd. Dit pleit ervoor om de brede
school juist in het vmbo en mbo in te voeren. Samenwerking met het
bedrijfsleven wordt gezien als een kansrijke optie voor het mbo.
Het onderzoek maakt deel uit van een groot onderzoeksprogramma met het
Nicis Institute aan het stuur. Het onderzoeksprogramma 'Kennis voor
Krachtige Steden' richt zich op zes thema´s. Universiteiten in grote
steden verrichten het onderzoek. Speerpunt is het thema Onderwijs &
Arbeidsmarkt met als belangrijkste onderdeel 'de brede school in het
VO'. Andere onderzoeksterreinen zijn voorschoolse educatie, voortijdig
schoolverlaten, reïntegratie op de arbeidsmarkt en dynamiek van de
stedelijke arbeidsmarkt.
Het Nicis Institute is een organisatie voor uitwisseling en
verspreiding van wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis over
grootstedelijke vraagstukken.