Opels zuinigheidssterren: de nieuwe Corsa en Astra ecoFLEX
(8/28/2008)
Opel introduceert voor het modeljaar 2009 nieuwe, milieuvriendelijke
ecoFLEX-versies van de Corsa en de Astra. Met een CO2-uitstoot van
slechts 109 g/km (Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX) en 119 g/km (Astra 1.7 CDTI
ecoFLEX) stellen deze zuinigheidssterren zich tevreden met slechts 4,1
respectievelijk 4,5 liter diesel per honderd kilometer.Beide autoâs
worden standaard geleverd met een onderhoudsvrije
dieselpartikelfilter.
âBij Opel betekent milieubewustzijn dat we slimme technologische
innovaties aanbieden tegen betaalbare prijzen om ze voor zo veel
mogelijk klanten toegankelijk te maken. De Corsa en Astra ecoFLEX zijn
de nieuwste resultaten van die strategie en bieden een direct antwoord
op de behoeften van klanten in deze volumesegmenten,â aldus Hans
Demant, Managing Director Adam Opel GmbH.
Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX: CO2-uitstoot omlaag met 10 g/km
Dankzij een geoptimaliseerd motormanagement en een lager gewicht wist
Opel het verbruik en de CO2-emissies van de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX
met ongeveer negen procent terug te dringen. Daardoor zakte het
verbruik over de gemengde cyclus van 4,5 naar 4,1 l/100 km en daalde
de CO2-uitstoot tot 109 gram per kilometer; 10 gram minder dan
voorheen.
De Corsa en Astra ecoFLEX gebruiken een vergelijkbaar recept om het
verbruik en de emissies te beperken. Op de Corsa werd de afstelling
van de 1.3 CDTI geoptimaliseerd en aangepast aan een langere
overbrengingsverhouding. Om de luchtweerstand te verlagen, werd de
auto met 20 mm verlaagd, werden de luchtinlaten geoptimaliseerd en
kreeg hij wielen met nieuw ontwikkelde wieldoppen. De Corsa ecoFLEX
beschikt ook over speciale, smallere banden met een lagere
rolweerstand (175/70 in plaats van 185/70), gemonteerd op lichtere â
gesmede â stalen 14â-velgen (15â lichtmetalen velgen zijn als optie
verkrijgbaar). De ingenieurs hebben ook extra aandacht besteed aan het
gewicht en wisten maar liefst 45 kg te besparen. De geoptimaliseerde
velgen en banden zijn op zich al goed voor gewichtsbesparing van 7,2
kg.
De Corsa ecoFLEX is verkrijgbaar als driedeursmodel in de
uitrustingsversies Essentia, Enjoy en Business en heeft een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. De prestaties zijn vergelijkbaar
met die van zijn voorganger: een vermogen van 55 kW/75 pk, een
maximumkoppel van 170 Nm en een topsnelheid van 168 km/u.
Nieuwe Astra 1.7 CDTI ecoFLEX: betere prestaties, minder
CO2-emissies
De nieuwe Astra 1.7 CDTI ecoFLEX is verkrijgbaar als vijfdeurs,
driedeurs en Stationwagon en wordt aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak gekoppeld. Deze uitzonderlijk zuinige auto heeft
slechts 4,5 liter diesel per honderd kilometer nodig en stoot 119 g/km
CO2 uit. Toch heeft de 1.7 CDTI common-rail diesel een
maximumvermogen van 81 kW/110 pk, een koppel van 260 Nm bij 2.000
t/min en een topsnelheid van 188 km/u. Zo toont hij zich even
bestuurders- als milieuvriendelijk.
De GM-ingenieurs kwamen tot dit resultaat door de Astra 1.7 CDTI in
diverse opzichten aan te passen. Ze kozen een langere
overbrengingsverhouding, optimaliseerden het motormanagement en
verlaagden het stationaire toerental. En aangezien gewicht de âvijandâ
is, werd het leeggewicht van de nieuwe Astra ecoFLEX met 30 kg
teruggedrongen.
Bovendien verbeterden de ingenieurs de aerodynamica door het chassis
verlagen, de luchtinlaat vooraan te optimaliseren en een lager paneel
met beperkte luchtweerstand te monteren onder het motorcompartiment.
Ze reduceerden ook het energieverbruik van de stuurbekrachtigingspomp
en monteerden 15â-banden met een lage rolweerstand (16â als optie
verkrijgbaar).
Holistische benadering om de zuinigheid te verhogen en het verbruik te
reduceren
De Corsa en Astra ecoFLEX bewijzen dat men het verbruik effectief kan
reduceren met behulp van betaalbare, intelligente technologieën.
Naast het onderzoek naar en de ontwikkeling van alternatieve
aandrijfsystemen blijven de GM-ingenieurs werken om de efficiëntie
van klassieke aandrijvingen te verhogen. Dat geldt niet alleen voor de
motor, maar ook voor de interactie van alle onderdelen die een invloed
kunnen hebben op het verbruik.
Beide autoâs zullen nog voor het eind van 2008 leverbaar zijn. In de
zomer van 2009 lanceert Opel ook een ecoFLEX-variant van het nieuwe
topmodel Insignia, om een laag brandstofverbruik en beperkte emissies
te combineren met een hoge mate van comfort en prestaties in de
middenklasse.
AutoRai