Cabinevakbonden woedend op minister Eurlings
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en de Vakbond van Nederlands
Cabinepersoneel (VNC), zijn verbaasd en woedend over de nieuwe
regeling met betrekking tot werk- en rusttijden voor werknemers aan
boord van vliegtuigen (EU- FTL). De regeling werd vorige maand
vastgesteld door de Minister voor Verkeer en Waterstaat.
Door de beslissing van de minister wordt het mogelijk dat een
bemanning van een vliegtuig meer dan twintig uur in touw is voor de
eindbestemming wordt bereikt. Die twintig uur werken moet volgens de
voorschriften onderbroken zijn door pauzes aan boord. Die pauzes
hoeven echter niet meer dan twee keer 1,5 uur te zijn. Het behoeft
echter geen betoog dat rust aan boord niet vergelijkbaar is met rust
in een normaal bed. Er bestaat volgens de vakbonden dan ook een reëel
risico dat de alertheid van de bemanning door vermoeidheid zal
teruglopen. In het bijzonder tijdens landingen, welke worden gezien
als één van de meest kritische momenten van een vlucht, kan
vermoeidheid van personeel leiden tot vermindering van de veiligheid.
Met name cabinepersoneel heeft een grote verantwoordelijkheid voor het
welzijn en de veiligheid van passagiers. Zij worden als eerste
geconfronteerd met incidenten in de cabine en van hun reactie hangt
vaak veel af. Daarbij kan gedacht worden aan geweld, maar ook aan
mensen met acute medische problemen, zware turbulentie, of evacuatie
van passagiers uit een vliegtuig wanneer een landing afwijkend
verloopt. Met het doorvoeren de regeling door de minister, kunnen
grenzen worden overschreden die oververmoeidheid van het
cabinepersoneel in de hand werken.
De vakbonden van cabinepersoneel wenden zich deze week in een brief
tot minister Eurlings, waarin zij uiting geven aan hun
verontwaardiging. Tegelijkertijd verzoeken zij de minister terug te
keren op zijn besluit en te komen tot aanvullende regelgeving die meer
in lijn ligt met arbo- en veiligheidsnormen en de adviezen van zijn
adviescommissie en TNO.
FNV Bondgenoten