Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 28 augustus 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGW/2008/1291 2070827030 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de vragen die het lid Neppérus heeft gesteld over wateroverlast.


1. Hebt u kennisgenomen van de berichten over het standpunt van de VNG, "Wateroverlast is een blijvertje" van 1 augustus jl. ? (o.a. Leidsch Dagblad, 1 augustus 2008)


1. Ja.


2. Wat is uw mening over het daarin opgenomen standpunt dat burgers maar moeten wennen aan wateroverlast en bijbehorende stank in hun straat omdat riolering anders te duur wordt?


2. Ik deel het standpunt in deze bewoordingen niet. Ik ben het met de VNG eens dat bij het afwegen van maatregelen tegen wateroverlast kosten en baten zorgvuldig moeten worden afgewogen. Het tijdelijk bergen van regenwater op straat kan een van de maatregelen zijn om op een doelmatige wijze de veranderingen in het neerslagpatroon op te kunnen vangen. Het gaat dan wel om het op straat bergen van regenwater voordat het in het riool stroomt, en zeker niet om het op straat bergen van rioolwater vermengd met regenwater.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGW/2008/1291


3. Deelt u de mening dat wateroverlast van hevige regenbuien naast hinder buiten, ook kan leiden tot wateroverlast in huizen en vooral ook kelders?

3. Water stroomt naar laaggelegen plekken. De gemeente kan ervoor kiezen om regenwater tijdelijk op straat te bergen door de inrichting daarop aan te passen. Echter ook dan zal zoveel mogelijk voorkomen moeten worden dat het water huizen en kelders binnendringt. De zorgplicht die gemeenten per 1-1-2008 hebben voor afvloeiend hemelwater is er mede op gericht om dit door het treffen van maatregelen in de openbare ruimte (waaronder het creëren van regenwaterberging en aanleg van rioolstelsels die ofwel uitsluitend ofwel mede voor regenwater zijn bestemd) te voorkomen. Hierbij is echter ook de eigen verantwoordelijkheid van perceels- en gebouweigenaren van groot belang. De gemeente bepaalt immers niet de inrichting op particulier terrein. Deze is mede bepalend voor het ontstaan van wateroverlast.


4. Deelt u de mening dat de kosten van riolering zullen moeten worden afgezet tegen andere uitgaven van gemeenten?

4. De gemeentelijke zorgplicht voor regenwater heeft doelmatigheid als uitgangspunt. Dit betekent dat uitgaven voor de gemeentelijke zorgplicht voor het omgaan met vuil water, regenwater en grondwater niet onbegrensd zijn. Een ongelimiteerde stijging van lokale lasten door het rioolstelsel aan te passen op alle mogelijke neerslag omstandigheden is ongewenst, en wordt ook nergens als uitgangspunt genomen. Ook zonder afvoer van al het regenwater via rioolbuizen kan wateroverlast namelijk in veel gevallen worden voorkomen. Maatregelen zoals het tijdelijk bergen van regenwater op straat kunnen daar een rol bij spelen. Ook de inrichting van zowel de particuliere als de openbare ruimte speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van wateroverlast.


5. Gaat u in overleg treden met de VNG om deze organisatie te wijzen op het belang van een goede riolering?

5. In het Landelijk Bestuurlijk Overleg Water heb ik regelmatig contact met de VNG. Ik acht een extra overleg over dit onderwerp daarom niet nodig, temeer daar de VNG mij verzekert dat hun standpunt genuanceerder ligt dan in de media naar buiten is gekomen. De VNG is doordrongen van het belang van een goede riolering en van het adequaat inspelen op de veranderingen in het neerslagpatroon bij de invulling van de gemeentelijke regenwaterzorgplicht.

---

VenW/DGW/2008/1291

Daarvan getuigt recent onder andere de ondertekening van het Bestuursakkoord waterketen en het onlangs herziene Nationaal bestuursakkoord water.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---