Royal Haskoning
New Orleans vreest orkaan Gustav
28-8-2008
Maandag wordt orkaan Gustav verwacht bij New Orleans en deze kan
uitgroeien tot een storm van de 2e of 3e categorie. Ook medewerkers
van Royal Haskoning bevinden zich in het mogelijk te evacueren gebied.
De stad vreest voor nieuwe overstromingen, afhankelijk van de route
van de storm. Een dag vantevoren is ongeveer te zeggen hoe de orkaan
zich verplaatst.
US Army Corps Engineering (USACE) adviseert de beslissingnemers in het
gebied over de risico's die het gebied loopt. "We worden de komende
dagen misschien geëvacueerd. Momenteel zijn er voorspellingen dat de
storm ten westen van New Orleans uitkomt. Hopelijk blijft de schade
beperkt." Zegt Mathijs van Ledden, projectleider ter plekke.
Vanaf het eerste uur (2006) werkt Royal Haskoning in opdracht van
USACE aan de wederopbouw van New Orleans na orkaan Katrina. Het
advies-, ingenieurs- en architectenbureau berekent de
overstromingsrisico's met behulp van computermodellen. Ze levert
daarmee een bijdrage aan het verbeteren van de veiligheid van de stad.
"Het USACE heeft van het Congres de opdracht gekregen om de stad een
bescherming te bieden tegen een storm met een kans van 1% per jaar in
2011. Het programma hiervoor kost ongeveer 15 miljard dollar en op dit
moment is circa 20% van het project af. Met name aan de oostkant van
de stad moet nog heel veel gebeuren om de beloofde bescherming te
bieden tegen overstromen, onder andere door de bouw van een
stormvloedkering. Dit is het grootste ontwerp- en bouwproject in de
Amerikaanse geschiedenis en de geraamde kosten van de kering bedragen
rond de 700 miljoen dollar." legt Van Ledden, uit.
Pam Taylor, buurvrouw van Van Ledden maakt zich toch wel zorgen, "Het
USACE heeft afgelopen jaren voornamelijk de plekken aangepakt waar het
mis is gegaan. Maar de volgende keer kan het weer mis gaan op andere
plekken. Het is een systeem en dat is zo zwak als de zwakste schakel",
zegt ze. "Gelukkig zijn jullie als Nederlanders hier om de stad echt
veilig te maken tegen overstromen".
Onlangs verkreeg de organisatie een nieuwe opdracht om de
effectiviteit van compartimentering van de Orleans Metro Polder te
onderzoeken. De nieuwe opdracht is gericht op beperking van schade als
het toch nog ergens dreigt mis te gaan. "In eerste instantie kijken we
naar het gebruik van hoger gelegen spoorlijnen die door de stad lopen
en die als binnendijken zouden kunnen fungeren om ervoor te zorgen dat
bij een dijkdoorbraak niet de hele polder onder water stroomt", zegt
Van Ledden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een overstromingsmodel
dat is ontwikkeld door de TU Delft. Ook hun expertise wordt ingezet in
door middel van een assistentie bij de berekeningen en een review.
Eind oktober worden de eerste resultaten van de verkennende
berekeningen opgeleverd.
Meer informatie
Katinka Erkens-Janssen
Katinka Erkens-Janssen
T +31 (0)24 328 49 72
E Katinka Erkens-Janssen
Mathijs van Ledden
Mathijs van Ledden
T
E Mathijs van Ledden