Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Schuitema optimaliseert informatiesysteem C1000-winkels

Supermarktorganisatie vindt aanpak COOLProfs verademing

Oude Wetering, 28 augustus 2008 Door zich te specialiseren, spelen supermarkten in op de wensen en eisen van consumenten in verschillende regio s. Ook Schuitema, de organisatie achter C1000, streeft naar op de doelgroep toegespitste producten en promotiematerialen. Dankzij het nieuwe, door COOLProfs gebouwde informatiesysteem, kunnen de C1000-winkels hun dienstverlening verder optimaliseren.

Stap een supermarkt in t Gooi binnen en je ziet andere nootjes in de schappen liggen dan in, bijvoorbeeld, Oude Wetering. Het aanbod, de promotieacties, de looproute en het assortiment worden volledig op de vraag van de lokale markt afgestemd. Om de juiste beslissingen te nemen over dergelijke acties is betrouwbare informatie onontbeerlijk. En hiervoor zijn weer juiste, volledige en consistente gegevens over vestigingspunten noodzakelijk , legt Petra Geenen uit. Zij is adviseur informatievoorziening bij Schuitema. De supermarktorganisatie schakelde COOLProfs in om een betrouwbare vestigingspunt identificatiemodule (VIM) te bouwen voor haar 450 C1000-winkels.

Demografische gegevens

In de nieuwe module wordt een aantal vaste en variabele gegevens van de winkel vastgelegd zoals naam, adres, plaats, vvo (verkoop vloeroppervlakte), bvo (bruto vloeroppervlakte) en de demografische gegevens van de wijk waarin de winkel is gelegen. Maar ook het winkeltype, de ligging (in een winkelcentrum of juist daarbuiten), de omgevingskenmerken en de omvang worden bijgehouden. Het combineren van deze gegevens met bijvoorbeeld de omzet leidt tot managementinformatie voor alle commerciële afdelingen, zoals buying & merchandising, marketing, retail, vastgoed, en op termijn ook voor de ondernemers zelf.

Werkwijze

Om vast te stellen aan welke eisen VIM zou moeten voldoen, deed COOLProfs een vooronderzoek en organiseerde workshops voor de direct betrokkenen. Het bouwen gebeurde in korte fases, met steeds een duidelijk eindresultaat. Vervolgens werd de geselecteerde informatie naar de module overgezet. De eindgebruikers zijn getraind in een nieuwe manier van werken: ze krijgen - in lijn met de SOX wet- en regelgeving - eigenaarschap over de ingevoerde gegevens. De module is op tijd opgeleverd, binnen budget en met alle gewenste functies. De aanpak van COOLProfs is een verademing , zegt Geenen.

Het resultaat is een sterke verbetering van de managementinformatie, waardoor Schuitema betere commerciële acties kan aanbieden. Het aantal fouten is aanzienlijk afgenomen en zal steeds verder afnemen, waardoor de zekerheid bestaat dat het juiste product naar de juiste vestiging wordt gestuurd , aldus Geenen. Nu de informatie betrouwbaar en centraal is opgeslagen, zal Schuitema op termijn via de website de klanten betere informatie verschaffen over assortiment, openingstijden, aanbiedingen en acties.

Over COOLProfs

COOLProfs is een toonaangevend consultancybureau voor maatwerk applicatieontwikkeling. Het bedrijf onderscheidt zich door haar aanpak, waarin de menselijke factor van IT centraal staat. Op basis van fixed-price, fixed-date en fixed quality worden informatiesystemen gerealiseerd. Om goede systemen te kunnen bouwen is volgens het bedrijf een continue interactie nodig. Systemen worden in fasen opgeleverd en de resultaten worden doorlopend getoetst. Tot de vaste klanten van COOLProfs behoren onder andere Schuitema, ABN AMRO, TNT, Daan Veilingen, Rijkswaterstaat, KLM, Triodos Bank, Delta Lloyd en Fortis. Kijk ook op www.COOLProfs.nl



Ingezonden persbericht