Tom Coronel

28 Augustus 2008
Teleurstelling voor Coronel ondanks snelle tijd in kwalificatie

Na een fabelachtige vierde tijd in de kwalificatie kreeg Tom Coronel op Oschersleben een flinke kater te verwerken. Zijn snelste tijd werd afgenomen vanwege een miniscuul probleem na de technische controle.

Foto: FIA WTCC

"Tijdens de sessie worden er door de stewards willekeurig auto's binnen geroepen voor een steekproefcontrole. Bij de controle was alles in orde, maar helaas wilde mijn auto daarna niet meer starten en moest ik worden weggeduwd. Dit is in strijd met de reglementen en dus werd mijn snelste tijd afgenomen. Een flinke domper omdat alles tot dus ver super gelopen is. In de eerste vrije training hadden we nog een klein probleem met de motorsoftware waardoor we topsnelheid misten op het rechte stuk. Dit hebben de SunRed engineers snel verholpen. De tweede vrije training ging echt super. De auto lag geweldig en we hebben de derde tijd genoteerd in ik was de snelste SEAT rijder. Voor de kwalificatie hebben we de auto nog wat nerveuzer opgezet met wat meer neiging tot overstuur. Vanaf het begin van de sessie zaten we er goed bij. Halverwege de sessie zette ik mijn snelste tijd. Vijf minuten voor het eind wilde ik nogmaals de baan op met een nieuwe set banden. In het eerste en tweede deel van de baan was ik sneller dan daarvoor en het leek er op dat ik mijn tijd ging verbeteren. Toen moest ik helaas van mijn gas af omdat Pierre Yves Corthals gespind was en er overal gele vlaggen hingen. Dit was meteen het eind van de training. Jammer dus, want als ik mijn ronde af had kunnen maken was mijn één na snelste ronde alsnog goed genoeg geweest voor de vierde stek. Met de straf die ik heb is dit slechts een 23e tijd. Ik ben in ieder geval blij dat we de snelheid hier goed te pakken hebben. Het circuit ligt me erg, een technische baan die ik door races van de Winterseries goed heb leren kennen.

De race morgen zal moeilijk worden. Vanaf de 23e plaats kom je hier niet zo maar naar voren. De baan is erg smal en er zijn weinig plaatsen om in te halen. Voor mij wordt het zaak om het tegendeel te gaan bewijzen", zo besloot Tom Coronel na afloop.

Ook Tim Coronel kende weinig geluk bij zijn debuut in de SEAT Leon Eurocup. Vanwege een remprobleem in de eerste race moest hij vroegtijdig binnenkomen. Het Rangoni team, waarvoor Tim dit weekend uitkomt, heeft nog geprobeerd het probleem te verhelpen, maar een ronde later moest de tweelingbroer van Tom opgeven. Zijn hoop zal gevestigd zijn op morgen waar hij vanaf het achterveld de tweede race mag aanvangen.