Extra persbericht 29 augustus
Haaglanden, 29-08-2008
Inwoners van de regio Haaglanden hadden duidelijk minder klachten over
het politiekorps Haaglanden in 2007. Dat blijkt uit het Jaarverslag
Klachten 2007. Totaal gaat het om een daling van vijftien procent.
Sinds 2001 steeg het aantal klachten ieder jaar met ongeveer acht
procent. Het korps ontving in 2007 in totaal 661 klachten. Bij dertig
procent van de klachten kregen de burgers te horen dat hun klacht
terecht was. Dit percentage is al jaren vrijwel gelijk.
Stijgers en dalers
De meeste klachten die binnenkomen gaan over de wijze van
optreden/bejegenen, 29 procent. Deze categorie vertegenwoordigde ook
in 2007 het hoogste aantal. Maar het aantal klachten hierover daalde
wel fors met 25 procent. Deze daling komt waarschijnlijk door het
interne project gericht op bejegening dat het korps startte in 2005.
Opvallende dalers zijn ook de categorie omgang met arrestanten, hier
waren dertig procent minder klachten over. En geweldsaanwending die
van 78 klachten in 2006 naar 51 klachten in 2007 daalde. De meest in
het oog springende stijger zijn klachten over
deskundigheid/professionaliteit. Voorbeeld van een klacht die onder
deze categorie valt is een agent die zegt dat iets geen politiewerk
is, terwijl de burger daar anders over denkt. In 2007 kwamen hier 151
klachten over binnen, in 2006 waren dit er 126.
Leermomenten
Agenten hebben ieder jaar duizenden keren contact met burgers, zoals
wanneer ze bekeuring uitschrijven. Vanuit die wetenschap is het
verklaarbaar dat de categorie wijze van optreden/bejegenen de grootste
categorie klachten is, meer dan bijvoorbeeld een categorie
geweldsaanwending, wat nu eenmaal veel minder voorkomt. Elke klacht
die binnenkomt wordt behandeld volgens het Klachtenregeling Politie
Haaglanden 2004. Klachten met algemene leerpunten die gegrond
verklaard worden, worden sinds kort gepubliceerd in de Korpskrant en
op het intranet, om voor het Korps het leermoment breder uit te
dragen. Voorkomen is immers beter dan genezen.
Politie Haaglanden