Ministerie van Economische Zaken


Heemskerk steunt commissaris Reding bij aanpak duur bellen over de grens


29-08-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Telecom en consument


Volgens staatssecretaris Heemskerk betaalt de consument soms voor meer
tijd dan dat hij of zij daadwerkelijk heeft gebeld met zijn mobiel
vanuit het buitenland. Heemskerk steunt Europees commissaris Reding om
aan deze praktijk snel een einde te maken.


Telefoonbedrijven ronden nog al eens de gespreksduur van het mobiele
bellen uit het buitenland in hele minuten naar boven af, waarmee de
consument in de praktijk meer betaalt dan er daadwerkelijk gebeld is.
Een gesprek van bijvoorbeeld een minuut en twee seconden wordt in de
afrekening dan vastgesteld op een gesprek van twee minuten. De
Europese Commissie heeft gisteren laten weten bezorgd te zijn over
deze praktijk en overweegt maatregelen (zie bijgevoegd persbericht van
de EC). Dit past in een breder pakket van maatregelen dat Reding op
dit moment uitwerkt.


Staatssecretaris Heemskerk heeft reeds eerder zijn zorg kenbaar
gemaakt over de huidige praktijk waarbij de gespreksduur bij het
bellen over de grens naar boven wordt afgerond en ziet met
belangstelling de voorstellen van de Commissie hierover tegemoet.
Reding komt dit najaar met een breed pakket aan maatregelen om aan dit
soort problemen en bijvoorbeeld de hoge tarieven voor sms-en over de
grens iets te doen (zie ook de link naar onderstaande website met
sms-tarieven in heel Europa). Nederland pleit hier al sinds vorig jaar
voor in Brussel.


Meer informatie:

- Zie het persbericht van de Europese Commissie van 28 augustus 2008.
- Zie verder de site van de Europese Commissie waar de meest recente
tarieven voor bellen en sms-en in het buitenland te vinden zijn
http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/index_en.ht
m

Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, persvoorlichter Economische
Zaken, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl


Verwante informatie


* Telecom en consument