Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 29 augustus 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMo-2008/1309 2070826490 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Mede namens de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zend ik u hierbij het antwoord op de vragen van de leden Madlener en Brinkman betreffende het tekort aan parkeerplaatsen (ingezonden 30 juli 2008).


1. Heeft u kennisgenomen van het bericht "Tekort aan parkeerplaatsen drijft prijs op"?1


1. Ja.


2. Deelt u de kritiek van het Platform Detailhandel Nederland, dat sommige gemeenten parkeernormen afkopen zonder zelf de benodigde parkeervoorziening aan te leggen? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?


2. Gemeenten stellen bij nieuwbouw van panden veelal eisen aan het aantal parkeer- plaatsen waaraan op eigen erf moet worden voldaan. Wanneer hieraan niet kan worden voldaan, kan de gemeente tegen betaling een ontheffing verlenen van deze verplichting.


1 http://www.platformdetailhandel.nl/index.cfm/4,1149,3,html

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMo-2008/1309

Het doel van deze opbrengsten uit ontheffing moet in mijn ogen zijn het daad- werkelijk door de gemeente realiseren van de benodigde extra parkeerplaatsen. Dat dit ook de dagelijkse praktijk is blijkt tevens uit informatie van de VNG. In een recent persbericht van de VNG d.d. 28-07-2008 wordt nadrukkelijk gesteld, dat het geld in een parkeerfonds wordt gestort en daarmee "geoormerkt geld" wordt dat uitsluitend voor de aanleg van parkeervoorzieningen mag worden besteed. De invulling van dit soort regelingen is uiteindelijk een zaak van de individuele gemeenten. Zij zijn verantwoordelijk voor de overeenkomst met de bouwer of projectontwikkelaar, de parkeernormen die daarbinnen worden gesteld en de wijze waarop de normen worden gehanteerd. Ik kan en wil daar niet in treden. Het staat het Platform Detaihandel Nederland uiteraard vrij hierover in contact te treden met individuele gemeenten of met de VNG.


3. Deelt u de mening dat het geld van de parkeerbelastingen en de naheffingen moet worden besteed aan het aanleggen van parkeerplaatsen? Zo neen, waarom niet?

3. De parkeerbelasting is een algemene belasting en vloeit dus ook in de algemene middelen van de gemeente. De gemeente is dus niet verplicht om het geld van de parkeerbelasting te besteden aan de aanleg van parkeerplaatsen en aanverwante zaken. De uiteindelijke besteding van de gelden via de algemene middelen is een zaak van de individuele gemeente en onderdeel van de lokale autonomie.


4. Hoeveel parkeerbelasting halen alle gemeenten jaarlijks op bij de automobilisten en welk deel hiervan besteden zij aan het aanleggen van parkeerplaatsen?


4. In het belastingjaar 2007 ontvingen gemeenten in totaal 445 miljoen euro uit parkeerbelastingen. In het belastingjaar 2008 wordt verwacht dat de opbrengst 467 miljoen euro zal zijn. Zoals reeds bij de vorige vraag is aangegeven, is de parkeerbelasting een algemene belasting en behoeft er dus geen verband te zijn tussen de opbrengst van de parkeerbelasting en de aanleg van parkeerplaatsen. De aanleg van parkeerplaatsen is een zaak van de gemeente, die daarin haar eigen beslissingen neemt.


5. Bent u bereid om een onderzoek in te stellen naar de kosten en de effectiviteit van het parkeerbeleid van de Nederlandse gemeenten? Zo neen, waarom niet?


5. De vraag naar de effectiviteit van parkeerbeleid is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Daartoe moeten immers de getroffen maatregelen afgezet worden tegen het beoogde doel. Aangezien het doel per gemeente afzonderlijk wordt bepaald in het kader van de lokale politieke verhoudingen en plaatselijke problematiek is het


---

VENW/DGMo-2008/1309

instellen van een dergelijk onderzoek niet zinvol. Bovendien acht ik het niet mijn taak om beleid te evalueren dat primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Wel heb ik het voornemen om de parkeerproblematiek naar aanleiding van de initiatiefnota `Stilstaan bij parkeren' van het lid Koopmans aan de orde te stellen in het Nationaal Mobiliteitsberaad.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---