abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/612 2070826030
Onderwerp
Beantwoording vragen van het lid Van der Ham (D66) over een nieuwe vestiging van Ikea
aan de A4 bij de afrit Hoogmade
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van het lid van uw Kamer, de heer Van
der Ham (D66) over een nieuwe vestiging van Ikea aan de A4 bij de afrit Hoogmade van
22 juli 2008.
Vraag 1
Is het waar dat de gemeente Leiderdorp een overeenkomst heeft gesloten met het
Zweedse woonwarenhuis Ikea voor het realiseren van een nieuwe vestiging ter hoogte
van en ten westen van de afrit bij Hoogmade (20.000 m2), het plangebied "Bospoort"?
Antwoord 1
Ja, dit is inderdaad waar. In het ontwerpbestemmingsplan dat onder de
verantwoordelijkheid van de gemeente Leiderdorp is opgesteld staat als oppervlak voor de
IKEA 22.000 m2 als bruto vloeroppervlak aangegeven.
Vraag 2
Is het waar dat er inmiddels een vrijstellingsprocedure loopt tot wijziging van de vigerende
bestemmingsplannen, en een voorbereidingsprocedure tot vaststelling door de
gemeenteraad van Leiderdorp van een ontwerpbestemmingsplan Bospoort,
dat deze detailhandel en bijkomende bedrijvigheid van 10.000 m2 mogelijk maakt en dat
door de provincie en de Inspectie van Verkeer en Waterstaat is goedgekeurd,
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/612
maar welke voortbouwt op, en afhankelijk is van, het ontwerp-bestemmingsplan W4, dat
pas zal kunnen worden vastgesteld zodra het nieuwe tracébesluit door u is genomen?
Antwoord 2
Het is juist dat het ontwerpbestemmingsplan Bospoort inmiddels in procedure is. Over dit
plan is vanuit de provincie Zuid-Holland en vanuit mijn ministerie positief geadviseerd.
De bedrijfsontwikkeling die hierdoor mogelijk wordt, past binnen de afspraken van de
Overeenkomst W4. Het is niet zo dat het plan pas kan worden vastgesteld wanneer het
nieuwe Tracébesluit voor de A4 is vastgesteld.
Vraag 3
Wat is de verwachte toename van verkeersbewegingen van en naar de mogelijk nieuwe
vestiging van Ikea en welke gevolgen heeft deze toename voor de doorstroming van het
verkeer over de rijksweg A4 en voor de verkeersbelasting van het wegennet van de
aangrenzende gemeenten?
Worden (of zijn) deze gevolgen in het luchtkwaliteitsonderzoek betrokken zoals
opgedragen door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in haar
beschikking van 25 juli 2007, waarin het tracébesluit "A4 Leiden Burgerveen 2000" van
31 maart 2001 voor dit gedeelte is vernietigd?
Antwoord 3
Dit bestemmingsplan houdt rekening met de realisering van de A4 Burgerveen Leiden.
Daarnaast hield het door de Raad van State vernietigde Tracébesluit A4 Burgerveen
Leiden rekening met de gebiedsontwikkeling zoals is opgenomen in W4 - overeenkomst.
In het luchtonderzoek voor het Gewijzigd OTB worden deze gevolgen ook betrokken.
Vanuit de provincie Zuid-Holland en vanuit mijn ministerie is het verkeersonderzoek van
het ontwerpbestemmingsplan positief beoordeeld. Op basis van het verkeersonderzoek
verwacht ik geen nadelige gevolgen voor de doorstroming op de A4.
Met de gemeente Leiderdorp heb ik nadere afspraken gemaakt, die inhouden dat ik het
feitelijke verkeersbeeld vanaf de opening van Ikea zal laten monitoren en dat vanuit mijn
ministerie in overleg met de gemeente zal worden getreden om nadere afspraken te
maken over de te nemen maatregelen op het moment dat er toch verkeersproblemen
ontstaan. Ik heb daarbij aangegeven dat in dat geval de kosten van de te nemen
maatregelen voor rekening van de gemeente zijn.
Voor de beantwoording van verdere inhoudelijke vragen over de verkeersbewegingen
verwijs ik u naar de gemeente Leiderdorp die verantwoordelijk is voor het
bestemmingsplan.
---
VENW/DGMO-2008/612
Vraag 4
Acht u de vestiging van Ikea op deze plek wenselijk in het licht van de doorstroming van
verkeer en de verbetering van de luchtkwaliteit op en rond de rijksweg A4?
Antwoord 4
Zoals ik in antwoord op vraag 3 heb aangegeven, verwacht ik geen nadelige gevolgen
voor de doorstroming op de A4.
Voor het beantwoorden van vragen over de luchtkwaliteit in relatie tot de Ikea verwijs ik u
naar de gemeente Leiderdorp die verantwoordelijk is voor het bestemmingsplan.
Vraag 5
Heeft u met de gemeente Leiderdorp afgestemd dat, ter voorkoming van verdere
filevorming op de A4 tijdens de uitvoeringswerkzaamheden tot verbreding en verdieping
van de rijksweg, deze Ikea-vestiging in ieder geval niet kan worden gerealiseerd zolang de
rijksweg niet op grond van het nieuwe tracébesluit zal zijn aangepast? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Antwoord 5
Vanuit mijn ministerie heeft afstemming met de gemeente Leiderdorp plaatsgevonden. Dit
heeft geleid tot het inzicht dat beide ontwikkelingen onafhankelijk van elkaar kunnen
worden gerealiseerd.
Ook in de huidige situatie verwacht ik geen nadelige gevolgen voor de doorstroming op
de A4. De lengte van de afrit van de A4 naar de aansluiting met de N446 is immers
dermate lang, dat er naar verwachting geen file zal ontstaan op de A4.
De huidige lengte van de afrit zal niet wijzigen tijdens de verbreding van de A4.
Vraag 6
Hoe gaat u met de te verwachten mobiliteitsproblematiek om tijdens de verbreding en
verdieping van de A4 als de Ikea-vestiging voordien is gerealiseerd?
Antwoord 6
Zoals ik in mijn antwoorden bij vragen 3 en 5 heb aangegeven verwacht ik geen extra
aanvullende mobiliteitsproblematiek.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat