abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/1146 2070826540
Onderwerp
Beantwoording vragen van de leden Vendrik en Duyvendak (Groenlinks) over een nieuwe
vestiging van IKEA aan de A4 bij Hoogmade
Geachte voorzitter,
Mede namens mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
zend ik u mijn antwoorden op de vragen van de leden Vendrik en Duyvendak (beiden
GroenLinks) over een nieuwe vestiging van IKEA aan de A4 bij de afrit Hoogmade. Deze
vragen, die ter aanvulling dienen op eerdere vragen ter zake van het lid Van der Ham
(D66) van 22 juli 2008, zijn ingezonden op 30 juli 2008.
Vraag 1
Nu het Tracébesluit A4 is vernietigd door de Raad van State, is daarmee ook de oude
afspraak tussen u en de gemeente Leiderdorp om 18 miljoen uit de gemeentekas van
Leiderdorp bij te dragen aan de verdiepte aanleg van de A4 (het W4 contract) van de
baan?
Antwoord 1
Neen. Ik betreur het dat er voor deelprojecten van de W4 - overeenkomst vertraging is
opgetreden door de onvoorziene uitspraak van de Raad van State over het Tracébesluit A4
Burgerveen - Leiden. Het is mijn streven om nog dit jaar een nieuw Tracébesluit te nemen
en ik wil vasthouden aan de overeenkomst.
W4 is een samenwerking tussen de gemeenten Leiden, Leiderdorp en Zoeterwoude, de
provincie Zuid-Holland en het Rijk rond de verbreding van de A4 in de Leidse regio en
gebiedsontwikkeling langs de A4. In de W4 - overeenkomst zijn afspraken gemaakt over
de wijze van verbreding van de A4, de inpassing in de omgeving en de door gemeenten
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/1146
gewenste planontwikkelingen die als totaal een positief effect hebben op de woon- en
werkomgeving. Financiële afspraken zijn eveneens onderdeel van de overeenkomst.
Vraag 2
Zo ja, kunt dit zo snel mogelijk overbrengen aan de gemeente Leiderdorp?
Antwoord 2
Zie antwoord 1. Voor het overige ben ik in overleg met de partners van de W4
overeenkomst.
Vraag 3
Zo neen, bent u op de hoogte van de verstrekkende invloed van deze oude afspraak op de
ontwikkeling van Leiderdorp, namelijk dat de gemeente zich gedwongen ziet via
veelvuldige grondverkoop voor bebouwing de benodigde middelen bij elkaar te schrapen,
waardoor inmiddels tientallen hectare open en groene ruimte en tienduizenden bomen in
het dorp verdwenen zijn?
Antwoord 3
Bij de ondertekening van de W4 - overeenkomst zag de gemeente Leiderdorp de
planologische ontwikkeling als een kans. De gevolgen voor het ruimtebeslag van deze
planontwikkeling, waren volledig bekend bij de gemeente.
Om de door u geschetste gevolgen enigszins te nuanceren, van de gemeente Leiderdorp
heb ik vernomen dat het om enkele duizenden bomen gaat en niet om tienduizenden
bomen.
Vraag 4
Bent u ervan op de hoogte dat de noodzaak 18 miljoen aan Rijkswaterstaat te betalen
inmiddels een dusdanig grote druk op de gemeentebegroting veroorzaakt, dat na drie jaar
radicaal bezuinigen nu tal van gemeentelijke voorzieningen en (sport)verenigingen in hun
voortbestaan bedreigt worden?
Antwoord 4
Het is mij bekend dat de gemeente Leiderdorp financiële tegenvallers heeft die verband
houden met de planontwikkeling in Leiderdorp.
De afspraken van de W4-overeenkomst zijn door de betrokken partijen zelf gemaakt met
volledige kennis van de situatie en van de daaraan verbonden risico's. De betrokken
partijen zijn dan ook verantwoordelijk voor de uitvoering ervan.
De manier waarop de gemeente Leiderdorp is omgegaan met de planvorming en
ontwikkeling beschouw ik dan ook als een eigen verantwoordelijkheid van de gemeente.
---
VENW/DGMO-2008/1146
Vraag 5
Zo ja, vindt u dit een goede zaak en bent u desondanks voornemens aan deze oude
afspraak vast te houden?
Antwoord 5
De afspraken zijn destijds in het volle besef gemaakt en bedoeld om na te komen. De
vertraging in de aanleg van de A4 leidt, conform de W4 - overeenkomst, wel tot
aanpassing van het moment van nakomen van de financiële verplichting. Deze aanpassing
vindt plaats in goed overleg met de betrokken partijen.
Vraag 6
Ziet u in dit licht aanleiding de afspraak met Leiderdorp te heroverwegen, te meer daar
dergelijke vormen van medefinanciering van rijksinfrastructuur al lang niet meer door u
worden nagestreefd en de meerwaarde voor Leiderdorp (verdiepte aanleg) gering is,
omdat dit slechts beperkte invloed heeft op de luchtkwaliteit en geluidshinder?
Antwoord 6
Ik sta nog steeds volledig achter de afspraken van de W4 - overeenkomst.
Ik acht deze manier van gezamenlijk optrekken en komen tot een integrale
gebiedsontwikkeling zeer passend binnen de filosofie waarop het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is gestoeld. Een van de uitgangspunten van dit
MIRT is dat de rijksinfrastructuur van belang is voor de regionale ontwikkelingen.
Rekening houdend met de belangen van de betrokken partners is tot een gezamenlijk
eindbeeld gekomen waarin werken, wonen, verkeer en overig gebruik hun plek hebben
gevonden. Gezamenlijk brengen we in kaart wat we willen en wie zich voor welke kosten
garant zal stellen. De W4 - overeenkomst is overigens veel meer dan alleen een financiële
afspraak tussen partijen voor een verdiepte aanleg van de A4. In de W4 - overeenkomst
zijn over en weer afspraken gemaakt die voor alle partijen win-win situaties opleveren.
Vanuit dit eindbeeld werkt ieder aan de realisering van zijn doelen. De integraliteit staat
hierbij voorop, waarbij ik constateer dat de onderdelen niet onherroepelijk tegelijkertijd
met elkaar hoeven te worden uitgevoerd.
Ik meen dan ook, gezien de toenemende druk op het ruimtegebruik en de complexiteit
van besluitvorming, dat deze manier van samenwerken erg kansrijk is in dit soort gebieden
en daarom meer navolging zal krijgen.
De meerwaarde van de verdiepte ligging van de A4 voor de gemeente Leiderdorp is naast
een verbetering van de luchtkwaliteit gelegen in een verbetering van het akoestisch
klimaat, een betere ruimtelijke inpassing met het verdwijnen van de visuele barrière van de
A4 en de mogelijkheid tot realisering van meerwaarde door gebiedsontwikkeling.
Ik acht het zinvol om de stand van zaken van de uitvoering van de W4 - overeenkomst in
de daarvoor ingestelde bestuurlijke begeleidingsgroep aan de orde te laten komen en
daarbij zonodig tot nadere afspraken te komen.
---
VENW/DGMO-2008/1146
Vraag 7
Realiseert u zich dat plannen voor de vestiging van IKEA ter hoogte van de afrit A4-
Leiderdorp het rechtstreeks gevolg is van overhaaste ontwikkeling en verkoop van grond
in Leiderdorp als gevolg van voorgenoemde oude afspraak?
Antwoord 7
Ik ben het niet eens met deze voorstelling van zaken. In W4 zijn over en weer de kansen
van de contractpartijen bekeken en in hun onderlinge samenhang vastgelegd in de W4 -
overeenkomst. Zo is ook de wens van de gemeente Leiderdorp om in Bospoort een
grootschalige bedrijfsruimte te realiseren, in de W4 - overeenkomst vastgelegd. Van een
overhaaste ontwikkeling wil ik dan ook niet spreken.
Vraag 8
Deelt u de mening dat deze voorgenomen IKEA-vestiging nadelige effecten heeft op de
bereikbaarheid van Leiderdorp én de doorstroming van de A4, één van de grootste
knelpunten die u wenst op te lossen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 8
Voor de beantwoording van deze vraag verwijs ik naar het antwoord op de kamervragen
over hetzelfde onderwerp van het lid Van der Ham (D66).
Vraag 9
Deelt u de mening dat dit effect ongewenst is en geeft dit u aanleiding de afspraak met de
gemeente Leiderdorp te heroverwegen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 9
In het licht van de beantwoording van de genoemde kamervragen van het lid Van der
Ham (D66) en van het antwoord op vraag 5, zie ik geen aanleiding de afspraak met
Leiderdorp te heroverwegen. Voor het overige ben ik in overleg met de W4 - partners.
Vraag 10
Wilt u zo vriendelijk zijn voorgaande vragen afzonderlijk te beantwoorden?
Antwoord 10
Aan dit verzoek heb ik gaarne voldaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat