Ingezonden persbericht

Eredivisie Live vanaf 29 augustus breed toegankelijk
Klinkende namen op kanaal van de clubs
Gary Lineker, Humberto Tan, Theo Reitsma
Jan Joost van Gangelen, Jan van Halst

UTRECHT ­ Eredivisie Live, het voetbalkanaal waarop de livewedstrijden van de Eredivisie centraal staan, heeft zich verzekerd van een landelijke dekking. Vanaf 29 augustus is het eigen kanaal van de clubs te verkrijgen via de belangrijkste kabel- en telecombedrijven: UPC, Ziggo, KPN en Tele2. Eredivisie Live presenteerde vandaag de programmering en maakte bekend dat behalve sprekende namen als Theo Reitsma, Humberto Tan, Jan Joost van Gangelen en Jan van Halst ook BBC-topanalyticus en 80-voudig Engels international Gary Lineker is gecontracteerd.

Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV (ECV), licht toe wat de clubs met het kanaal willen bereiken: "We willen in beeld brengen dat de Eredivisie een prachtige competitie is; met aantrekkelijk voetbal en talentvolle voetballers. Van de clubs, voor de fans. Dat moet toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen, via verschillende kanalen. Niet alleen ten aanzien van de samenvattingen op het open net, maar óók met betrekking tot de livewedstrijden. Daarom hebben we gekozen voor het opzetten van een eigen kanaal, in plaats van de rechten exclusief aan één partij aan te bieden. Ook omdat het meer kansen biedt om de inkomsten uit de exploitatie van onze mediarechten te verhogen, waardoor de clubs in staat zijn meer te investeren in spelers en trainers; maar ook in de kwaliteit van de stadions en de faciliteiten voor supporters. Het succes van het kanaal komt dus rechtstreeks ten goede aan de clubs."

Eredivisie Live is vanaf 29 augustus te zien via UPC, Ziggo, KPN en Tele2. Dat betekent dat het kanaal een landelijke dekking heeft. Met enkele overige aanbieders worden momenteel nog gesprekken gevoerd. De prijzen van de uiteenlopende pakketten worden door de distributiepartijen zelfstandig en onafhankelijk van elkaar bepaald. Daarnaast zal bij UPC en Tele2 de mogelijkheid worden geboden om individuele wedstrijden af te nemen via pay per match. Eredivisie Live zal ook te zien zijn op het onlangs geïntroduceerde MobielTV van KPN: een Europese primeur. Informatie over de verschillende pakketten en bijbehorende tarieven wordt verstrekt door de aanbieders. Voor algemene verkoopinformatie kunnen voetballiefhebbers vanaf 11 juli, 12.00 uur ook terecht bij www.eredivisielive.nl.

Voor de exploitatie van de mediarechten en de ontwikkeling en productie van het eigen kanaal werkt de Eredivisie samen met Endemol. Paul Römer, algemeen directeur Endemol Nederland, onderstreept dat het Eredivisiekanaal in alle opzichten voetbal uitstraalt. "Eredivisie Live krijgt de geur van gras. De voetballiefhebber vindt er alles wat het spel te bieden heeft: de wedstrijden natuurlijk, maar ook nieuws, achtergronden, opinie en alle emotie die bij voetbal hoort. Dat doen we zeven dagen per week, maar het draait primair om het weekend. We maken weekendtelevisie, geconcentreerd op live voetbal. In beeld gebracht zoals het hoort: met deskundig commentaar, logische cameravoering en moderne, functionele graphics. Alles in dienst van de wedstrijd. Met inhoudelijke voor- en nabeschouwingen en reacties in de rust. Journalistiek onafhankelijk en met passie voor voetbal; fris en vertrouwd tegelijk."

De weekendtelevisie van Eredivisie Live begint met een wedstrijd op vrijdag. Het zwaartepunt ligt op zaterdag en zondag. De centrale presentatie rond de wedstrijden is in handen van Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen. Vanuit een modern decor worden de wedstrijden van de dag belicht aan de hand van gesprekken met gasten, live-schakelingen met verslaggevers op de velden, statistieken, reportages en historische beelden. Zo kan Eredivisie Live putten uit het rijke Eredivisie-archief. De wedstrijden die op hetzelfde tijdstip beginnen of met andere duels overlappen, worden simultaan over verschillende kanalen beschikbaar gesteld. Bij distributiepartijen met een gelimiteerd aantal kanalen worden de wedstrijden die niet tegelijkertijd rechtstreeks te volgen zijn aansluitend integraal uitgezonden.

Na afloop van de wedstrijden wordt uitvoerig nabeschouwd door analytici en gasten en zijn vanzelfsprekend ook reacties van spelers en trainers te zien. Op zondag, aan het begin van de avond, wordt de balans van het weekend opgemaakt in een programma vol uitslagen, standen, hoogtepunten, nieuws, reacties en analyses. Onderdeel daarvan is het door de BBC gebruikte systeem Piero, waarmee wedstrijdsituaties virtueel worden nagebootst.

Het voetbalweekend van Eredivisie Live wordt verlengd tot maandagavond, met een actuele en onderhoudende talkshow van Jan Joost van Gangelen, waarin hij aan tafel gasten interviewt en op zoek gaat naar nieuws. Op werkdagen brengt Eredivisie Live een afwisselende programmering. Dit bestaat uit programma's waarin aandacht is voor de couleur locale van de clubs, maar ook voor supporters; van jong tot oud. In Doordekken verzorgen Johan Derksen en Wilfred Genee een dagafsluiting. Voorts zijn er doordeweeks samenvattingen van alle wedstrijden uit het voorgaande weekend. Wanneer er op werkdagen wordt gespeeld, zullen de wedstrijden natuurlijk live te zien zijn, in dezelfde redactionele omgeving als op weekenddagen.

Voor de studiopresentatie, het wedstrijdcommentaar, de verslaggeving en de analyses heeft Eredivisie Live de volgende namen vastgelegd: Gary Lineker, Theo Reitsma, Humberto Tan, Jan Joost van Gangelen, Leo Driessen, Jan van Halst, Mario Been, Barbara Barend, Ron de Rijk, Mark van Rijswijk en Michiel Teeling. Ook achter de schermen heeft het kanaal zich verzekerd van vooraanstaande specialisten, waaronder de van Studio Sport bekende regisseur Martijn Lindenberg: een autoriteit op het gebied van wedstrijdregistratie.

Eredivisie Live is het resultaat van de beslissing van de Eredivisieclubs om voor de exploitatie van de livewedstrijden een eigen kanaal op te zetten (nadat voor het pakket samenvattingen en radio al akkoord werd bereikt met de NOS). De clubs zijn daarvoor een samenwerking aangegaan met Endemol, dat als minderheidsaandeelhouder tot het initiatief toetrad; in een verhouding 20/80. Endemol is enerzijds betrokken als strategisch partner bij de exploitatie van de mediarechten en anderzijds als producent van de meeste programma's die op het kanaal te zien zullen zijn. Ten aanzien van de financiering is overeenstemming bereikt met Royal Bank of Scotland. Het business model voorziet er in dat de clubbetalingen de komende jaren op niveau blijven.