29 augustus 2008
Verkeer veel veiliger voor kinderen tot veertien jaar
Wel aandacht nodig voor fietshelmen en ongevallen met vracht- en
bestelauto's
Het aantal verkeersslachtoffers onder kinderen tot veertien jaar is de
afgelopen decennia aanzienlijk gedaald. In 2005 kwamen 30 kinderen in
de genoemde leeftijdscategorie om het leven in het verkeer. Eind jaren
tachtig waren dit er nog 120. Deze daling is sterker dan onder andere
leeftijdsgroepen. De toegenomen veiligheid kan niet worden
toegeschreven aan het feit dat kinderen minder aan het verkeer hebben
deelgenomen.
In een uitgebreide analyse van de ongevallen en bestudering van de
literatuur heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV de situatie van kinderen in het verkeer
geïnventariseerd, bestaande problemen bekeken en mogelijke maatregelen
tegen het licht gehouden.
De daling van het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden onder
kinderen tot veertien jaar is mogelijk het gevolg van een combinatie
van maatregelen op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw,
infrastructuur, voertuigen, beveiligingsmiddelen, voorlichting en
educatie. Vooral het programma Duurzaam Veilig en de inrichting van
30km/uur-gebieden hebben bijgedragen aan de verkeersveiligheid van
kinderen. Ook de verbetering van de veiligheid van personenauto's en
een toename in het gebruik van kinderzitjes en autogordels door
kinderen hebben waarschijnlijk een bijdrage geleverd.
In het rapport komt naar voren dat kinderen deelnemen aan het verkeer
als voetganger, fietser of als passagier in de auto. De meeste
slachtoffers, zowel doden als ziekenhuisgewonden, vallen in de
genoemde leeftijdscategorie onder de fietsers. Bij de dodelijke
slachtoffers onder fietsers zijn motorvoertuigen de belangrijkste
botspartner. Vracht- en bestelwagens zijn naar verhouding ook vaak
tegenpartij. De SWOV doet in het rapport dan ook de aanbeveling nader
onderzoek te doen naar het grote aandeel van vracht- en bestelwagens
in het aantal ongevallen bij kinderen. Ook stelt de SWOV voor het
speelgedrag van kinderen op straat beter in beeld te brengen, omdat de
officiële mobiliteitsgegevens hierin niet voorzien.
Fietsers van zes tot veertien jaar zijn vaak bij ernstige ongevallen
betrokken. Hoofdletsel, waaronder ernstig hersenletsel, komt relatief
veel voor. Het dragen van een fietshelm zou voor deze groep een
effectieve maatregel zijn. Bovendien zouden ouders meer bewust gemaakt
moeten worden van de positieve werking van de helm. Goede voorlichting
is volgens de SWOV een manier om het dragen van een fietshelm te
bevorderen.
++++++++++++++++++++++++++++
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid